A hosszú dokumentumfilmek hármas blokkja Alexandru Solomon A nagy kommunista bankrablás című rekonstrukciója - fikció a nem fikcióban. A bukaresti filmfőiskola asszisztens professzora megtörtént esetet dolgozott fel 1959-ben a világ egyik legbiztonságosabb kommunista országában, a nagy Romániában kirabolták a nemzeti bankot, és a rendszer kíméletlenül beindult. A történet százszorosan ismert és feldolgozott, Solomon azonban nem ezzel kívánt hatást elérni. A 75 perces film pergő ritmusban, játékfilmes dramaturgiával mutatja be a kései utód nyomozását, útját az igazság nyomában. Az eleinte humorra élezett film lassan vezet át a komolyabb témákba. Apránként, egyre meglepőbb fordulatok során derül fény a sötét múltra, a Securitate ördögi tervére, mely szerint a bankrablással gyanúsított zsidó értelmiségieket enyhébb ítélet fejében rábírták egy játékfilm leforgatására, melyben mindenki, még a kivizsgáló tiszt is, önmagát alakítja. Természetesen a történet vége tragédia, a végső kérdés pedig nyitva marad: a gyanúsítottak valóban a tettesek voltak? Valóságalapú reflektáció A farok csóválja alaptémájára.
Üdítő színfolt a Világ-Képek blokkjában Boris Mitic Pretty Dyanája. Az újságíróból önjelölt filmessé avanzsált Mitic egyszemélyes dokumentumfilmjei új perspektívákat nyitnak a dokumentumfilmezésben. Kamerája, akárcsak Almási Tamás munkáiban vagy az egyre több fesztivál-elismerést begyűjtő Fógel Katalin Mint a méhecskékjében, eltűnteti a kötelező távolságot filmes és alanya között. A roncstelepen élő cigányok élete lendületes videóklip formájában kerül a néző elé. Minimál kommunikáció, maximál képmix. Dyana, a „dirty”, nem más, mint az ügyes kezű autókonstruktőrök otthon összebuherált járműve, a szabadság extra fokozata. Ritmusra pörög Femke Wolting Smeakerse is. A színes tornacipő-történelem graffitikkel, tervrajzokkal, váltott képsíkokkal felturbózott, Music Tévés műsorokat idéző zenés múltidéző fekák által kommentált, 52 percbe sűrített időutazás.
John Smith Szcenárió a legrosszabb eshetőségre |
A kisjátékfilmes mezőny éke Török Ferenc Csodálatos vadállatok című legújabb filmjének közönségtalálkozóval egybekötött bemutatója. A Garaczi László írásából televízióra alkalmazott darab egy amerikás magyar víziószerű visszatérését veszi filmre. Eszenyi Enikő a bosszúálló feleség szerepében remekel, miközben olyan illusztris társaság „vokálozik” neki, mint Ónodi Eszter, Hámori Gabi, Badár Sándor, Nagy Ervin, vagy a zenét szolgáltató Zságer Balázs közvetlen köreihez tartozó multifunkcionális Vajdai Vilmos. Mint ahogy azt maga a rendező elmondta, izgalmas kihívásnak számított a számára eddig ismeretlen műfaj, felüdítő volt a „rapidmeló”.A helyzeteket nem megtalálni kell, hanem kitalálni. Az egy térben leforgatott tévéjáték stúdióra koncentráló terei kitűnő alkalmat adtak a Banovich Tamással történő „koprodukálásra”, a fekete hátterek előtt mozgó, szinte időtlen térbe felfüggesztett figurák tökéletesen visszaadják a kissé szürreális történet hangulatát. A gondolkodás pedig megint a nézőre marad, a nyomasztás viszont ezúttal elmarad.