A világ azóta megváltozott, megjelent a Youtube, a Vimeo és létrejött a Filmfreeway is, ami „egyszerre áldás és átok a filmfesztiválok és a filmesek számára is”. Ez a legnagyobb és legegyszerűbben használható weboldal, amin olyan óriások is fent vannak, mint a Sundance vagy a Torontói Filmfesztivál és persze olyan kisebb, de becsületes fesztiválok is, mint a Friss Hús. Gábor szerint a Filmfreeway ellustította őket, tényleg pár kattintásba kerül egy filmet huszonöt fesztiválra kiküldeni, aztán csak hátradőlni, és várni a pozitív visszajelzést. Persze legtöbbször már az is gyanús, ha a győzelmet hirdető válaszok tucatjával érkeznek.
A 13. Friss Hús / Fotó: Sivák Zsófi
Dániel a Friss Hús példáján keresztül mesélt a Filmfreeway kettősségéről. A fesztivál 2013-ban indult, és 2014-től már nemzetközi nevezéseket is fogadtak, így logikusan, pár lépésben felregisztráltak az oldalra, lényegesen megkönnyítve ezzel mindenki számára a jelentkezést. Ezzel tulajdonképpen már kész is voltak, nemzetközi színtéren is elérhető lett a Friss Hús Filmfesztivál, „ami már akkor is furcsának hangzott, külföldieknek pláne.” Ők jó szándékkal regisztráltak az oldalra, de ha a pénznyelés lett volna a céljuk, akkor is ugyanilyen könnyen tudták volna elindítani a magát nemzetközinek hirdető budapesti fesztivált.
A Filmfreeway nem ellenőrzi, hogy mennyire legit a fesztivál, ami beregisztrál hozzá. „Ha most hazamentek és megcsináljátok a budapesti Brad Pitt Filmfesztivált, az is fel fog kerülni a Filmfreewayre. Lehet, hogy két óra múlva küldik Brad Pitt ügyvédei a felszólító levelet, de ide tényleg bárki felkerülhet, mert ők egy for-profit cég, a nevezések után kapnak részesedést.” Egy nagyobb filmfesztivál, mint például a Sundance nevezéseiből több millió dolláros nyeresége is lehet az oldalnak, így nem áll érdekében kiszűrni a kamufesztiválokat, mert azzal megharmadolódna a saját bevétele.
De mik pontosan a kamufesztiválok?
A legevidensebb definíció: olyan fesztiválok, amik nem is léteznek. Nincsenek mozikba meghirdetett események, legtöbbször más fesztiválok oldaláról lelopott teltházas vetítések fotóival ékeskednek. Létrehozzák a jelentkezési felületet, beállítanak egy nevezési összeget, és mindenféle díjakkal hitegetnek, amiből általában rengeteg van. A filmesek gyanútlanul befizetik a pénzt, elküldik a filmjeiket, aztán soha többet nem hallanak a fesztiválról. Ez a legtisztább, legegyértelműbb csalás. A Filmfreewayen lévő 15.000 fesztivál 80%-a ehhez hasonló módszerekkel működik. Dániel egészen hitelesnek hangzó fesztiváloknak is utánajár. „Utánaolvastam most a témának, és ami megmaradt – mert nagyon hivatalosnak hangzott – az Alaska International Filmfestival, ami full kamu. Pedig elég jól hangzik nem? Miért éppen Alaszka?”
Ezeknek aztán vannak további árnyalatai, például amikor a filmek kapnak egy értesítést arról, hogy ők nyerték a fesztivál márciusi kiadásának legjobb operatőri díját. Az évente 12x megrendezett online fesztiválok körül nagyon rezeg a léc. A „nyertes” filmek legtöbbször egyáltalán nincsenek sehol levetítve, nem jutnak el a közönségig, a tituluson kívül semmi sem történik velük. A következő szint, ha az online filmfesztivál valóban létezik, és valamilyen formában közönség is látja a filmet, de ezeknek semmilyen nemzetközi rangja nincs, nem éri meg a 30, 60 vagy 80 dolláros nevezési díjat. A győzelem általában automatikusan érkezik, hiszen igazából nincs is verseny. Küldenek egy babérkoszorút és egy képet arról, hogy nyert a filmed, erről kiraksz egy Facebook-posztot, nagyjából ennyit is ér a befizetett összeg.
Deák Dániel / Fotó: Sivák Zsófi
Aztán ott vannak azok a fesztiválok, amiket valamilyen formában, de bármilyen igényesség nélkül valóban megrendeznek. Ezek általában egy napra kibérelnek egy kicsi mozitermet valahol a külvárosban, néha még plakát is készül, és még egy kisebb közönséget is bevonzanak, de valódi fesztivál nem történik – ezeknek is kár pénzt küldeni. Gábor elmondása szerint a Filmfreeway oldalára pár éve felkerült egy Transparency gomb, ahol lekövethető, hogy az adott fesztivált melyik országból üzemeltetik. Ha a fesztivál oldalán a helyszínhez képest egy másik ország van feltüntetve (elég gyakran Oroszország), őket is jó döntés messziről elkerülni.
Érdemes figyelmen kívül hagyni azokat a fesztiválokat is, ahol az alapvető kategóriák (egész estés, dokumentumfilm, animáció, stb.) mellett olyan nevezési lehetőségek is vannak, mint a legjobb thriller vagy a legjobb vágó kategóriája. Ezeket nyilvánvalóan a nevezések növelése miatt hirdetik meg, hogy minél több teljesen érdektelen díjat tudjanak szétosztani a több ezer beérkezett film között.
Ehhez kapcsolódóan szintén nagyon gyanús, ha egy fesztiválon kimagaslóan sok díjat adnak át. Természetesen a Friss Húson is igyekeznek minden évben minél több elismerést átadni, hogy a filmeseket boldoggá tegyék, de saját bevallásuk szerint van bennük egy önmérséklet, másrészt a nyertesek kiválasztása nagy felelősséggel jár. Bizonyos fesztiválok néha 50-nél is több díjat osztanak szét, egészen bizarr kategóriákban. Ezek között is érdemes nyitott szemmel járni – különösen ha a fesztivál nevében már benne van az Awards szó. Ebben az esetben sokszor a több napos mozibérléstől is megkímélik magukat a fesztiválok, és csak díjkiosztóként tekintenek a saját eseményükre, ahol egy kupacban lemennek a nyertes filmek, és vége is van.
Osváth Gábor / Fotó: Sivák Zsófi
A Filmfreeway azért nincs teljesen monopolhelyzetben, létezik mellette más, jelentősen kisebb nevezési felület, ilyen a francia hátterű Shortfilmdepot. Ők sokkal átláthatóbban működtetik az oldalukat, megszűrik a fesztiváljaikat, szakmailag tehát alaposabban van megcsinálva, csak sajnos informatikai szempontból nem tud a Filmfreeway versenytársa lenni, ami kifejezetten kényelmessé és könnyűvé tette a nevezési procedúrát. Vannak olyan filmfesztiválok, mint a berlini Interfilm, ami kiállásként, morális okokból csak a francia cég oldalát használja nevezésre. A növekvő mennyiségű kamufesztiválokra azt tartanák megfelelő megoldásnak, ha a fesztiválok között lenne valamilyen konszenzus, egy non-profit alapon működő szövetség vagy egyesület, aminek ha tagja az adott fesztivál, akkor az azt jelenti, hogy teljesen legit módon, hivatalos keretek között működik, nem pedig pénznyelő gépezetként.
Akkor hogyan lehet ezt jól csinálni?
Osváth Gábor producerként rengeteg filmmel foglalkozik, és aktív felhasználója a Filmfreewaynek, így megvannak a saját módszerei arra, hogyan lehet leginkább proaktívan kihasználni a felületet. A keresőmotorral a feldobott 15.000 találatot pár kattintással a negyedére lehet csökkenteni. Tapasztalatai szerint egy fesztiválnak legalább 8-10 évesnek kell lennie ahhoz, hogy a komoly nevezési díjat érdemes legyen rá kifizetni, egy pár éves esemény (néhány kivételtől eltekintve, mint például a tavaly elinduló BIFF) még nem bizonyított eleget a nagy összegért cserébe. Ha egy fesztiválra például ingyenesen lehet nevezni, az egyértelműen nem a pénznyelésre jött létre, van valahonnan elég támogatásuk – ilyenek például a diákfilmfesztiválok – ők nagy arányban ingyenesek szoktak lenni.
A 13. Friss Hús / Fotó: Sivák Zsófi
Be lehet állítani a nevezési díj keretét is, hogy például 40 dollárnál többet kérő fesztiválokat ne dobjon ki a rendszer. Nyilván érdemes matekozni az early bird nevezésekkel is, amit azért hoztak létre a fesztiválok, hogy ne a beküldési határidő utolsó napján essen be többezer film, ezzel pedig a filmeseknek is kedveznek. Viszont ha 3-4 nevezési határidőnél többet hirdet meg egy fesztivál, az már megint gyanús, így erre is jó odafigyelni, ahogy a fesztiváloknál feltüntetett értékelési pontokra sem érdemes teljes mértékben támaszkodni, mert ott is sok lehetőség van a csalásra. Nevezéskor érdemes egyéb szűrőket is használni, például az Oscar-kvalifikáló fesztiválokra is le lehet szűkíteni egy keresést.
A Filmfreewayen kívül is van élet, Gábor tapasztalatai szerint minél bonyolultabb egy fesztivál saját oldalán történő nevezés, annál jobban elriasztja a filmeseket. Ezekre mindig érdemes odafigyelni, mert bár több velük a munka, de kisebb konkurenciával kell megküzdeni a bejutásért. Eleve mindig jó jel, ha a fesztiválnak van egy hasznos infókkal teli hivatalos oldala, fényképekkel meg részletes programmal, amik egyértelművé teszik, hogy valódi eseményről van szó. Nagyon ajánlott egy alapos tervet készíteni még a nevezések elkezdése előtt, figyelembe venni, hogy melyik fesztivál tart igényt nemzetközi vagy regionális premierre, mennyire van esélye bekerülni egy A-kategóriás fesztiválra, és hogy ahhoz képest mi a következő állomás. Filmesként ez az egész hosszú folyamat kikerülhetetlen, de az időt és energiát rászánva, egy kis odafigyeléssel a legjobb, leggazdaságosabb fesztiválkörutat is ki lehet hozni egy rövidfilmből.