Nem arról van szó, hogy a felsorolt ételeket szexuális segédeszközként használták volna a film – egyébként meglehetősen kevés és szemérmes – erotikus jelenetében. Az étel, a szemét, a virágszirom, az eperszörp szerves, mozgó, vágyakozó ANYAGként jelent meg a filmben, anyagként, ami az örökké nyugtalan emberi testet is alkotja.

Mangasi Sihombing nagykövettel beszélgettünk a filmről a bemutatót követő állófogadáson, az Uránia Kávéházban. A filmhu kérdésére elmondta, azért büszke erre a filmre, mert közvetít egy sajátosan indonéz világlátást és életmódot. Add meg magad a szélnek. Kerülj kapcsolatba a világgal. Érezz minden érzékszerveddel. Figyelj a legapróbb részletre is, mert minden pillanatban elmulasztasz valamit, amit nem vehetsz többet észre.
Valóban, a Szerelem egy szelet kenyéren elsősorban figyelni tanított: vibráló zöld és rózsaszín, rengeteg közeli, erős-puha fények; nehéz volt megszokni ennyi impulzust. „Mindig van egy másik nézőpont” – hangzik el a filmben. Mangasi Sihombing szerint a fesztivál célja ezt a másik nézőpontot elhozni a magyar közönségnek. A kölcsönös megértés az országok közötti együttműködés feltétele, hangsúlyozta.

Add meg magad a szélnek


A Szerelem egy szelet kenyéren szinte minden díjat megkapott az 1991-es Indonéz Filmfesztiválon, az Ázsia-Pacifik Filmfesztivál legjobb rendezői díja mellett – tudtuk meg Bakos Edit ügyvezető igazgatótól, aki az Uránia Nemzeti Filmszínház nevében a fesztivált megnyitotta. Témája – a jakartai fiatalok szerelmi és szexuális gátlásai – a programfüzet szerint újdonság volt az indonéz filmművészetben. Garin Nugroho rendező a kényes kérdés minden feszültségét a házaspár tárgyi környezetének megjelenítésével mutatja meg.

A nagykövet elmondta, azért is fontos ez a film Indonéziának, mert mentes a nemzeti filmipart szorongató indiai, amerikai és hongkongi hatásoktól. Reméli, az indonéziai független filmezés megtartja nehezen megtalált saját stílusát.
A fesztivál következő filmje a Hős (1961), ma este 18. 00-kor kezdődik az Urániában. A film háborús melodráma az 1945-47-es indonéz függetlenségi harcokról; 1961-ben legjobb színész kategóriában nyert a Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon.