A Könnyű Álom egy bűnügyi dráma, ami anyáról és fiáról szól. Egy olyan ember története, akinek az édesanyja súlyos teherként nehezik a vállára, és aki azért küzd, hogy megszabaduljon tőle, de végül képtelen otthagyni őt. Zsolt egy adócsaló cégháló nincstelen strómanja. A kamaraerdei házukban él a beteg édesanyjával, akiről egyedül próbál gondoskodni. Miután a NAV zárolja a számláját, nem tudja miből fizetni az anyja gyógyszereit, és kénytelen egyre mélyebbre süllyedni a céghálót körülölelő bűnben.
Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?
Az én nagyapám öt éve halt meg hosszú évek leépülése után. Ő soha nem volt egy könnyű ember, és ez egyre rosszabb és rosszabb lett, ahogy közeledett a halálhoz. Viszont szerettem őt, és ez a személyes élmény a mai napig foglalkoztat. Az érzés, az a családi kapocs, amikor kilátástalanul ragaszkodunk egy emberhez az örömkönnyekben és a szomorúságban egyaránt. Akkor is, ha néha ez borzasztó nehéz. Emelett a strómanság mint téma vonzott minket. Azoknak az embereknek a sorsa, akik hiába tulajdonolnak papíron hatalmas cégeket, és cipelnek a bankból milliós táskákát, valójában semmilyük nincsen, mert csak bábok.
Berényi Andor
Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?
A Könnyű Álom elsődlegesen nem bűnügyi film, hanem egy családi dráma. Öt nap története, ahol a főszereplőnk életében a számlájának zárolása, mint domino indítja be a cselekmények láncolatát. A vizuális világa nyers, kemény és erőszakos, amit viszont érzéki pillanatok szakítanak meg, amikor látjuk a férfi rémálmait, vízióit és finom megfigyeléseit, a valóságról, ami éppen széthullik körülötte.
Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?
A filmterv első draftja van kész. A tónusok és a struktúra adott, de szeretnénk továbbfejleszteni a forgatókönyvet. Nagyon intenzív pár hónap munkáján vagyunk túl, és már várom, hogy a Pitch Forum után friss szemmel ránézhessünk az anyagra.
Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?
Igen, kapcsolódik. Az eddigi kisfilmjeim nagy részében családi kapcsolatokkal, és gyakran szülő-gyerek viszonyokkal foglalkoztam. Közben mindig vonzott és érdekelt a bűn, érdekeltek a bűnügyi történetek. A Könnyű Álom ezeknek az ötvözete.
Berényi Andor
Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?
A treatment megírásában Kungl Zsigmond forgatókönyvíró barátom segített, aki a fejlesztési szakaszban társíróm lett. Nagyon szoros kapcsolatban dolgoztunk együtt, aminek a barátnőm, Pataki Zóra látványtervező is része volt. Emellett a főszereplőnk Nagy Zsolt is elejétől kezdve velünk van, gyakorlatilag neki írtuk főhős szerepét. Később csatlakoztak hozzánk Kenesei Edina, majd Katona Tamás producerek, illetve Hámory Csaba operatőr.
Dolgozol jelenleg bármi máson, vagy csak a pitchre koncentrálsz?
A forgatókönyvírással párhuzamosan fejeztük be Vendli Barnabás hangmérnökkel a VACSORA című kisfilmem utómunkáját. Ezt a filmet még Prágában, a FAMU-n forgattam, viszont magyar színészekkel. Rezes Judit, Szabó Győző és Litauszky Lilla szerepelnek benne. A Friss Húson láthatjátok majd. Emellett körvonalazódik egy nagyobb léptékű sorozat terve, de erről még nem mondanék semmilyen részletet.
Berényi Andor az ELTE filmszakán, majd a prágai FAMU filmrendezés szakán tanult. Vasárnap című kisjátékfilmje a Küstendorf fesztiválon mutatkozott be, majd a BUSHO-n elnyerte a Bronze Busho díjat. Öt éve dolgozik rendezőasszisztensként, olyan filmekben és sorozatokban mint a Napszállta, az Aranyélet vagy A besúgó.
Az Inkubátor idei döntőseit bemutató sorozatunk folytatódik!