2024. 11. 12. Pozsonyi Janka

Inkubátor 9.0 – Varga Gábor: Sújtólég

Bemutatjuk a 2024-es Inkubátor döntős filmterveit

November 15-én rendezik meg az idei Inkubátor Program pitchfórumát, ahol kilenc döntős fogja bemutatni a filmtervét. A '80-as években hősi halottnak elkönyvelt bányász a jelenben sértetlenül kerül elő egy bánya mélyéről, anélkül, hogy egy percet is öregedett volna. Gyula boldogságkeresése a cseh vígjátékok sokszor groteszk, élettel teli világát idézi meg. Posztszocialista öregség, generációs különbségek és beteljesületlen álmok.

Miről szól a filmterved? 

Egy időutazó bányászról, aki a boldogságát keresi. Gyula a '80-as évek végén – látszólag – egy bányaszerencsétlenségben életét veszti Körmösbányán. A fiktív városka időközben hősi halottjává emeli, szobrot emelnek neki, mindenki tiszteli őt egészen addig, amíg a jelenünkben egy kínai bánya robbantásakor elő nem mászik a törmelékek közül sértetlenül, egy napot sem öregedve. Visszatérve szülővárosába a régi barátai, 100 éves anyja és régi szerelme látszólag ünnepélyesen fogadják, ám Gyulának nem megy könnyen a beilleszkedés és a róla kialakult idealizált képhez való alkalmazkodás, így lassan a kisváros elkezd kételkedni Gyula személyazonosságában. Filmünk kedvesen és viccesen szól a posztszocialista örökségről, generációs különbségekről, és a beteljesületlen álmokról. 

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?

Sok téma jelenik meg egy nagyjátékfilmben, és mivel dokumentumfilmekkel kezdtem a rendezést nagyon témaközpontúan gondolkodom. Rimaszombatiként amióta az eszemet tudom foglalkoztat az, hogyan illeszkedjek be magyarként a szlovákok közé, és alkotói attitűdömmel a kisvárosi közegbe. Öt éve költöztem Budapestre. Itt még fontosabb lett ez a téma, hogy hogyan kapcsolódom a gyökereimhez, és közben próbálok érvényesülni egy számomra idegen világban. 

Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?

A cseh vígjátékok mindig is inspiráltak, szeretem az öniróniájukat. A legutóbbi rövidfilmemet, a Cicaharcot a Sújtólég íróival készítettem, és annak a humora eléggé összehozott minket, megadta azt a biztonságérzetet, amivel bele tudtunk vágni ennek a nagyjátékfilmnek az írásába. Egy groteszk vígjátékot képzelek el, ami vizuálisan enyhén stilizált, színes, vibráló élettel teli kisvárosi mese. 

Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?

A változtatás szabadsága helyett az érdekel, melyik alkotótársam milyen ötlettel tudja gazdagítani a filmet. Fontosabb számomra a kölcsönösen inspiráló közös ötletelés, munka, mint az, hogy az én vízióm valósuljon meg. Most az Inkubátor program kapcsán először tapasztalom azt, hogy az ötlettől a végül elkészülő filmek mozis vetítéséig mennyire sok év telik el. Közben rengeteget változom magánemberként, az alkotótársaim is ugyanígy, és a kor amiben élünk is gyorsan alakul át. Úgy gondolom, hogy változás nélkül nem is lehet jó filmet készíteni.

Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?

Humorában és vidéki helyszínében a már említett Cicaharc. Továbbá a Nagyapám kertje c. dokumentumfilmemben az az értékrend jelenik meg, amelyet a volt bányászok is képviseltek a munkájukkal, és amit szeretnénk ábrázolni a Sújtólégben.

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?

A filmnek két nagyon ügyes írója van, Noll-Batek Kristóf és Kocsányi András. Kihívás ez számunkra, emiatt örülök, hogy velük ugorhatom meg ezt a feladatot. Gálosi Dóra a film producere, aki mellett biztonságban érzem a projektünket. Nagyon odafigyel arra, hogy jól össze hangolódjon a stáb. Vértes Ákos lesz a film operatőre, ha eljutunk odáig. Vele már a könyv írása közben sokat beszélünk arról, hogyan látjuk képen megszületni a sorokat. Ákos nagyon otthonosan mozog abban a miliőben, amiben a film játszódik, ez is rendkívül jó a közös munkában.

Varga Gábor

Dolgozol jelenleg bármi máson, vagy csak a pitchre koncentrálsz?

A dunaszerdahelyi maffiáról forgatunk egy rövidfilmet februárban. Szerencsére sikerült úgy összefésülni a két projektet, hogy felváltva tudjak rajtuk dolgozni. Nem csúszik össze például a casting, vagy a könyv írása. Igyekszem mindkét projektnek megadni a teljes figyelmet, ami rendkívül izgalmas kihívás, hisz párhuzamosan gondolkodom egy véres gengsztertörténeten és egy groteszk időutazós vígjátékon. 

Varga Gábor a szlovákiai Rimaszombatban született, készített rövid játék- és dokumentumfilmet is, melyekben szívesen foglalkozik az idősekkel és a családi kapcsolatokkal. Cicaharc című alkotása elnyerte az idei Friss Húson a legígéretesebb 30 év alatti rendező díját. 

A sorozat korábbi részei:

Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?

Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás

Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas

Inkubátor 9.0 – Gergely Zoltán: Bankrablásból egyes!

Inkubátor 9.0 – Pápai Pici: Temama

Inkubátor 9.0 – Sipos Bence: Tegnap még megvolt

Inkubátor 9.0 – Orzói Kristóf: Ezer évig fogunk élni és nagyon szomorúak leszünk a végére

Még több magazin

magazin

Inkubátor 9.0 – Riba Gergely: A Lakótelepi Farkas

Bemutatjuk a 2024-es Inkubátor döntős filmterveit

A 2024-es Inkubátor Program pitchfórumát november 15-én pénteken tartják, a döntősöket bemutató cikksorozatunk végére értünk. Sok sikert kívánunk az…

tovább

magazin

Rocco a fivéreivel és boldogságügynökökkel együtt érkezik az otthonunkba

Streaming ajánló

Az ősz utolsó hónapja nemcsak a mozikban, hanem a streamingplatformokon is bőven tartogat néznivalót. Novemberben érkezik Luchino Visconti 1960-ban…

tovább

És mi van Tomival?

Az alkoholbetegség, a sehová sem tartozás témakörét járja körbe Till Attila harmadik nagyjátékfilmje, az És mi van Tomival?, ami október 31-én kerül a mozikba

Filmhu podcast #101: Till Attila

És mi van mindannyiunkkal?

Közelebb hozni a periférián élő embereket – Így készült az És mi van Tomival?

a teljes dosszié

Inkubátor 9.0

November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.

Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?

Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás

Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas

a teljes dosszié

BIFF 2024

Október 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.

Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál

Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en

A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál

a teljes dosszié
 
hirdetés

Fekete pont

Szimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.

Ha a szolidaritás tantárgy lenne, biztosan megbuknánk belőle

Mészöly Anna: Csendes, különös lázadásaim voltak

Filmhu podcast #98: Szimler Bálint és Osváth Gábor

a teljes dosszié

Rendezőnők a magyar filmtörténetben

Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.

Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő

Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők

Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
Virág elvtárs megmondta: az osztályharc élesedik. Akinek pedig valami vaj van a fején, hadd szarjon be egy kicsit a Szocialista Szellem Vasútján!

A tanú

Oszd meg! Az összes idézet