FILMKÁNON ÉS KLASSZIKUSOK

Akerman nevét a filmtörténeti kánon régóta a huszadik század második felének jelentős európai rendezői és a legismer­tebb kísérletifilmes nők között tartja számon: ezt az elit, búra alatti státuszt rendezte át némiképp a Sight and Sound 2022-es elhíresült szavazása, amely százas listájának élére repítette egyik legexplicitebben „női” filmjét.

Gelencsér Gábor - Markoja Csilla: A mérték és a rend (A kanonizáció kérdései)
Körkérdés a filmkánonról (Babos Anna, Barkóczi Janka, Donáth Péter, Forgács Nóra Kinga, Gyenge Zsolt, Győri Zsolt, Kocsis Ágnes, Kovács András Bálint, Muhi András, Nagy Borbála, Nevelős Zoltán, Reisz Gábor, Vincze Teréz)
Margitházi Beja: Nők, konyhák, hotelek és városok (Chantal Akerman: Jeanne Dielman)
Orosdy Dániel: A könnyedség súlya (Donald Sutherland 1935-2024)

MAGYAR MŰHELY

Az Egy százalék indián nem egy trilógia záróköve, hanem az elengedés és a gyász fejezete egy párkapcsolat három stációja közül: Hajdu Szabolcs interjúja a generációk különbségéről, a filmes politizálásról és a magánéleti traumák művészi feldolgozásáról.

Gökhan Ayhan: Szenvedésük hősei (A cigányság a kortárs magyar filmben)
Gyöngyösi Lilla: Örök börtön (Kristóf György: Zenit)
Tóth-Gyóllai Orsolya: „Megfogadtam, hogy nem fogok írni semmit” (Beszélgetés Hajdu Szabolccsal)

HOLLYWOOD FRANCHISE

A 21. századi nagystúdiók működésében dominánssá vált franchise-modell az elmúlt években kifulladni látszik: ahogy a csömör mind észrevehetőbbé válik a bevételeken, új stratégiák próbálnak életet lehelni az elburjánzó multiverzumokba – legyen szó ironikus önreflexióról (Deadpool és Rozsomák), ölmeleg nosztalgiáról (Pókember: Nincs hazaút) vagy épp a szerzőiség újrahasznosításáról (Alien: Romulus).

Baski Sándor: Szuperhősök alkonya (A Marvel evolúciója)
Buzsik Krisztina: Nem minden gonosztevő hord köpenyt (Eric Kripke: The Boys)
Varró Attila: Az elidegenedés réme (Az Alien-franchise)

KÉPREGÉNY LEGENDÁK

Kránicz Bence: Művészzsenik a lépcsőházban (Dave McKean: Cages)

FILMMARATON

Hét ajánlat (A Budapest Filmmaraton programjából)
Wostry Ferenc: A kard könnyedén suhanó stratégiája (King Hu wuxia-klasszikusai)
Havassy Gergely: Újra szúr a hatlövetű (Gus Van Sant: Drugstore Cowboy)

HATÁRSÁV

Bárány Bence: Gótikus nagytotál (Tim Burton: The Return)

KÖNYV

Nemes Z. Márió: A found footage fekete mágiája (Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa)

KRITIKA

Gyenge Zsolt: Variációk nyájasságra (Jorgosz Lanthimosz: A kegyelem fajtái)
Pozsonyi Janka: „Harcolni kezdtünk a náci klisék ellen” (Beszélgetés Andreas Dresennel)
Kiss Dalma: Szerelem és kommunizmus (Andres Dresen: Szeretettel, a ti Hildétek)
Kovács Gellért: Mellé (Vékes Csaba: Lepattanó) 

Címlapon: Chantal Akerman: Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23. (Delphine Seyrig) – A Cirko Film bemutatója