„Még életben vagy?! Akkor nem lehet jó a filmed!”
A film elkészítésének egyik közvetlen kiváltó oka volt, hogy a 2005-ös Filmszemlén olyan kritikák érték a dokusokat, miszerint sokan hasonló kérdéssekkel vagy álproblémákkal foglalkoznak, a munkák sokszor gyengék és tematikailag szegények.
„A dokus műfaj témáinak szélesítése mellett a filmben igyekeztem bemutatni a napi politikai, gazdasági-társadalmi összefüggéseket is” – vallja céljairól Kármán Irén. Korábban már készült hasonló próbálkozás a politikusokkal is kapcsolatba hozható brókerbotrány nyomába eredő, sokak által gyengének tartott 80 perces film, a Kulcsár & Haverok, ami szintén jelzi, hogy nem könnyű a témát megfelelően feldolgozni.
Hogy mennyire kényes a kérdést feszeget az alkotó arra rávilágít, hogy ismerősei többször viccesen azzal fogadták: „Életben vagy még?! Akkor nem lehet jó a filmed!” A rendező arról is beszámolt, hogy autóját feltörték, és onnan felvételeket loptak el.
A forgatás során a megkérdezettek sokszor a kamera előtt már nem vállalták véleményüket. Volt operatőr és stúdió is, amelyik elutasította a munkálatokban való részvételt. Ennek ellenére a 30-40 órányi nyersanyagból végül egy 50 perces doku készült, amely alapvetően rendőrségi ügyek és az okozott gazdasági visszaélések mentén mutatja be az olajos dolgokat, amelyek 1500 milliárd forint kárt okoztak. A film a rendőrség kapcsán tér ki a korrupcióra, valamint a gyanús békés megyei rendőr-öngyilkosságokra.
Közülük a Papaként ismert Sándor István kalauzolásával tárulnak fel az olajügyek, aki 2000-2005 között azért pereskedett, hogy tisztázza magát az ellene felhozott vádak alól. Sándor István mellett megszólal Karancsi Tibor, az a szeghalmi nyomozó, aki saját feletteseit jelentette fel, mert olajszőkítés közben rajtaütött az elkövetőkön, és bizonyítani tudta, hogy azok összejátszottak feljebbvalóival. Karancsit, hogy elhallgattassák nemcsak megfenyegették, hanem brutálisan megverték. Valamint több kirúgott békési „kisrendőr” és az egyik öngyilkosságot elkövetett nyomozó szülei is megszólalnak, akik nem hisznek abban, hogy fiúk önkezével végzett magával.
A dokumentumfilm érdekes és a téma választástól függően szórakoztató műfaj Sándor István és Kármán Irén |
Doku után játékfilmben az olajmaffia
Az olajügyek legfontosabb aspektusait bemutató film akkor lesz folytatható, ha legalább részben sikerül nyilvánosságra hozni az estenként akár 90 évre titkosított anyagokat. Ennek érdekében Kármán Irén nyílt levelet írt a miniszterelnöknek és a rendészeti miniszternek. Ugyanakkor az összegyűjtött információk egy rész már könyvként, Szemben a maffiával címmel tavaly augusztusban megjelent.
Az Olajozott viszonyok minél szélesebb körű bemutatásával próbálja befolyásolni a döntéshozókat a rendező, aki fontosnak tartja, hogy a bulvárújságoktól illetve a kereskedelmi tévéktől is megkeresték. Mindenestre a rendező jobban örülne annak, ha nem személye, hanem a téma iránt érdeklődnének a médiumok „Ne lehessen egy ilyen kínos politikai skandalumot agyonhallgatni. Nem akarom magam sztárolni, hanem azt szeretném, ha a dokumentumfilm töltené be azt az űrt, amit jelenleg a debilitásig leegyszerűsített úgynevezett szórakoztató műfajok töltenek be. A dokumentumfilm szerintem érdekes és egyébként a téma választástól függően szórakoztató műfaj is.”
A tervek szerint, ha sikerül újabb információkhoz jutni, akkor jövő januárban folytatódhatna a szerteágazó olajügyek további összefüggéseinek kutatása. Ennek érdekében a film DVD példányait igyekszik a rendező minél több politikushoz is eljuttatni. Ugyanakkor Kármán Irén próbál eltávolodni a konkrét ügytől, hiszen ez saját megítélése szerint objektivitását is befolyásolhatja.
A film egyelőre csak DVD formátumban látható, illetve tárgyalások folynak arról, hogy a Művész Mozi is felvenné azt a műsorára. „A film direkt politikai utalásokat tartalmaz, amelyet az ORTT miatt nem tudnak a hazai tévék fölvállalni. Ezek miatt nekem kell a hátam majd tartani, ha perelnek, de elképzelhető, hogy lesz pár olyan mondat, amit kihagyok, és akkor levetítik. A TV2 részéről van érdeklődés a téma iránt.”
Az olajügyek további filmes feldolgozásának lehetőségét is felvázolta a rendező. A Rajtaütés című politikai thriller Karancsi Tibor szeghalmi nyomozó esetével foglalkozik. A filmterv forgatókönyv formájában létezik, amelynek megvalósításáról Karmán Irén több rendezővel és stúdióval tárgyalásokat folytat.