„A Kreatív Európa MEDIA pályázatai segítségével hosszú távú nemzetközi együttműködésekben vehetünk részt, így olyan elemekkel tudjuk bővíteni mozink programjait, amelyek különben nem valósulhatnának meg. Az európai kooperációnak köszönhetően sokat tanulunk, a kapcsolati hálónk is egyre nagyobb lesz, és az európai értékek és gondolkodásmód terjesztésében is élenjárók lehetünk” – foglalja össze a támogatott programokban való részvétel előnyeit Demeter. 

2022-ben ért véget a Rezonáns Mozi program, amelyben egy bolgár, egy horvát és egy szlovén mozi volt a partnerük. A rendezvénysorozat célja az ​esélyteremtés, empátia és a társadalmi érzékenyítés volt. A projekt keretében a művészmozik kulturális programok és innovatív szolgáltatások segítségével növelték nézőszámaikat, és VR-bemutatók, filmes és zenei estek, nemzetközi közönségtalálkozók, valamint az esélyteremtéssel érintett csoportoknak szervezett vetítések és co-creation workshopok révén hoztak létre közösségeket.

Mozi Korlátok Nélkül

„Legújabb nemzetközi együttműködésünk a Mozi Korlátok Nélkül, amelynek segítségével az előbb felsorolt csoportok egyszerre fognak tudni hozzáférni a kortárs európai filmekhez” – számol be jelenlegi terveikről Demeter. A 2024 áprilisa óta futó projekttel a TISZApART az egyetlen mozi Magyarországon, amelyben több mint fél éven át akadálymentes vetítések zajlanak. 

„Különféle vetítésekkel, előadásokkal és közönségtalálkozókkal várjuk az esélyteremtéssel érintett közönséget. Célunk, hogy az érzékszervi fogyatékossággal élő emberek, valamint a 65 év felettiek és 14 év alattiak könnyebben hozzáférjenek az európai filmkultúrához” – meséli Demeter. A projekt a lengyel Zamek Kulturális Intézet vezetésével zajlik, hazai partnerük pedig az Esély Szociális Közalapítvány, akikkel már a Rezonáns Mozi kapcsán is együtt dolgoztak. 

Forrás: TISZApART

Az Europa Cinemas és a Kreatív Európa MEDIA által támogatott Cinema 4 You(th) projekttel a fiatalokra is kiemelt figyelmet fordítanak. A C4Y, amelyet egy miskolci, egy eszéki és egy kassai mozi oldalán szerveznek, a 13–25 éves korosztályt célozza meg. A fiatalok ingyenesen vesznek részt egy európai filmekből álló vetítéssorozaton, és két fesztiválra – a Cinefestre és az Alexandre Trauner fesztiválra – is ellátogattak. „A C4Y célkitűzése, hogy a fiatalok megtanulják, hogyan kell filmajánlókat készíteni a saját korosztályuk részére” – meséli Demeter.

A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA történetek - Sikeres magyar projektek 2021-2024 című kiadványában jelent meg.