Martha, középkorú nő teát rendel egy londoni bárban, ahol Donny, a pultos kiszolgálja, annak ellenére, hogy Martha nem tud fizetni. A nőnek annyira jól esik a férfi kedvessége, hogy szépen lassan a zaklatójává válik. Miközben végigkövethetjük, ahogy megkeseríti az életét, Donny múltjába is betekintést nyerünk, és így kirajzolódnak a karrierjével kapcsolatos – és a magánéleti krízisei is.

Richard Gadd, a skót humorista saját történetét meséli el a Szarvasbébin (Baby Reindeer) keresztül. 2019-ben az Edinburgh Fringe Fesztiválon egy azonos című stand-up számként adta elő, ami akkora sikert aratott, hogy ezt követően több londoni színházban, valamint New Yorkban is turnézott vele. A történtek feldolgozásához láthatólag többre volt szüksége, így az eredetileg színpadra szánt stand-up számot sorozattá alakította. Ezáltal duplán élheti újra az eseményeket; íróként és főszereplőként.

A hétrészes minisorozat három évet dolgoz fel, Donny és Martha találkozásától egészen a kapcsolatuk végéig tart. A történet elején látszólag egy jól ismert áldozat-zaklató dinamika rajzolódik ki, hiszen a férfiről csupán annyit tudunk, hogy rossz anyagi körülményei miatt volt barátnője anyjával él, valamint a humorral hadilábon álló humorista lévén egy bárban dolgozik, Martha pedig már első látásra is gyanús hátterű, szociálisan enyhén diszfunkcionális nő benyomását kelti. Donny és Martha viszonyának szokatlan jellegét az adja, hogy a férfi meglepően sok ideig szinte egyáltalán nem tartja furcsának a nő közeledését. Martha kommunikációs stílusát és humorát láthatóan nem tudja mire vélni, de mindennapossá váló találkozásaik és a tőle kapott e-mailek nem hozzák zavarba, sőt, egyre egyértelműbbé válik, hogy valahol élvezi a Marthától kapott kitüntetett figyelmet.

 

Sokáig úgy tűnik, hogy a húszas éveiben járó, pénzügyi válságban szenvedő Donny bizonytalan magában, illetve nem eléggé kiforrott az érzelmi intelligenciája ahhoz, hogy felismerje és helyes módon kezelje újonnan kialakult helyzetét. Kezdetben az foglalkoztatja őt igazán, hogy miről hazudik neki Martha, mert a nő stílusa és történeteinek ellentmondásai alapján nyilvánvalóvá válik, hogy minden megszólalását érdemes fenntartásokkal kezelni. Így jut el Donny a viszonyuk alakulásában jelentős szerepet játszó első fordulóponthoz, amikor követi a hazafelé tartó Marthát. Mivel a férfi tapasztalatlan zaklató, hamar lebukik, azonban tettéért egy kínos megjegyzésnél jóval nagyobb árat fizet; Martha félreértelmezi a helyzetet és meggyőződésévé válik, hogy Donnynak hasonló szándékai vannak, mint neki.

Innentől igazán meglepő, hogy a férfi nem utasítja el a nőt, legalábbis nem kellően határozottan. Visszajelöli Facebookon, ezzel lehetőséget adva a nőnek, hogy nemcsak őt, hanem ismerőseit is szemmel tarthassa. Martha napi szinten számos, morálisan megkérdőjelezhető e-mailt ír neki, teljes napokat tölt a bárban, ahol Donny dolgozik, és elkezd szexuális utalásokat is tenni. Mindezeket a férfi türelmesen elviseli. Az ő narratívája szerint nem viselkedik félreérthetően, de kívülről nézve értelmezhetetlenül kedves a nővel, ezzel pedig egyre antipatikusabbá válik, nem igazán lehet őt sajnálni, hiszen sokszor csak saját magát okolhatja a történtekért.

Ezen a ponton a cselekmény egy bosszantó dramaturgiai lépéssel Donny segítségére siet, és mielőtt végképp elvesztené a szimpátiánk, megismerjük a tragikus történetét, amivel nemcsak arra ad magyarázatot, hogy a férfi miért kezeli ennyire sajátos módon Martha egyre durvuló zaklatását, hanem arra is, hogy mi okozza a szexualitásával kapcsolatos nehézségeit és dilemmáit. Ezzel párhuzamosan pedig egy egészen a sorozat végéig tartó lejtmenetbe kezd a Szarvasbébi. Olyan nagy – és exponenciálisan növekvő – sokkhatást akar elérni, hogy az utolsó 2-3 részre már teljesen kipurcan. Donny viselkedésére magyarázatként szolgáló háttértörténet valóban sokkoló, de a Netflix-filter ezúttal is annyira túldramatizálja a cselekmény minden elemét, hogy szándékai ellenére elidegenítő hatást gyakorol.

Ugyanakkor a Szarvasbébi ha a cselekmény szintjén nem is, de a karakterek kapcsán továbbra is törekszik az árnyaltságra, ami a két főszereplő kiemelkedő színészi játékának köszönhetően többnyire össze is jön. A Donnyt alakító Richard Gadd amatőr színészként rendkívül hitelesen személyesíti meg az esetlen, traumatizált humoristát, a Marthát játszó Jessica Gunning pedig félelmetes pontossággal veszi le a valódi zaklató, Fiona Harvey beszédstílusát, akcentusát és metakommunikációs eszközeit. Persze nem figyelmen kívül hagyható szempont, hogy külsőre is kifejezetten hasonlít rá, de a habitusának apró jellemzőit is kiemelkedően jól elsajátította. A két színész játéka tehát nagyban hozzáad a Donny és Martha árnyaltságához, azonban valódi mélységük kevésbé van.

Ahogy egyre több szereplőt ismerünk meg, úgy egyre változatosabb aspektusokból vizsgálhatjuk a két főszereplő helyzetét, ezzel a sorozat folyamatosan emlékeztet bennünket a zaklatás, mint jelenség rétegzett és összetett természetére. Akármennyire is nemes a cél, hiszen ezen a ponton a Szarvasbébi lényegében edukatív jelleget ölt, a szándék sokkal inkább érzékelhető, mint maga az eredmény. Valójában egyik karakterről sem tudunk meg többet, mint amit a sorozat megnézése nélkül, korábbi zaklatástörténetek alapján feltételeznénk.

Amellett, hogy Martha láthatóan több szinten is sérült, ebből kifolyólag pedig ijesztően destruktív a viselkedése, az is egyértelmű, hogy nem kizárólag egy pszichopata zaklató, hanem érző emberi lény. Ezzel szemben Donny karakterének árnyaltsága pont abban rejlik, hogy áldozat, mégis antihős. Bőven lehet sajnálni őt, ezért az áldozat szerepébe kerül – ráadásul duplán áldozat, hiszen a Marthaval való kapcsolata előtt már egy másik traumán is keresztülment.

Azonban antihős is, mert önsajnáltató természetéből és súlyos figyelemhiányából fakadóan gyakran tesz olyan szinten megkérdőjelezhető dolgokat, amik miatt negatív fény vetül rá. Mindez szép és jó, csak a Szarvasbébi háromsoros, csupán az alaphelyzetet felvázoló leírásából abszolút kikövetkeztethető, hiszen ha egy ,,hagyományos” áldozat szerepébe kényszerült férfi és egy idősebb, elmebeteg zaklató nő története lenne ez, miért érdekelne ennyi embert? Jóllehet, férfit zaklató nőkről kevesebb történetet láthatunk, mint fordítva, de ez a sorozat nem pusztán az alaphelyzete miatt különleges. Sőt, amiatt a legkevésbé.

Ezáltal pedig felmerül a kérdés, hogy valójában miért érdekel és nyűgöz le ennyi embert a Szarvasbébi? A válasz abban rejlik, ami ezt a zaklatástörténetet nagyban megkülönbözteti a többitől; a rémisztő személyessége, ami két szempontból is egyedi nézői élményt ad. Egyrészt amiatt, hogy igaz történeten alapul, a valódi zaklató áldozata készítette a sorozatot, illetve ő is a főszereplő, így láthatjuk, ahogy az áldozat újraéli a vele történt borzalmakat. Ezzel potenciálisan közelebb kerül a gyógyuláshoz, így lényegében szemtanúivá válunk egy terápiás folyamatnak.

Másrészt a sorozat nézésével párhuzamosan a valóságban történő fejleményeket is nyomonkövethetjük, amik igencsak abszurd képet festenek. A sors iróniája, hogy a ,,valódi Martha”, Fiona Harvey a Piers Morgan Uncensored című Youtube-műsor múlt heti epizódja során azzal fenyegetőzött, hogy pereskedni fog a Netflixszel és Gaddal szemben is, mert elmondása szerint lényegében már a férfi zaklatja őt, nem pedig fordítva. Éveken keresztül egy róla szóló stand-up számmal turnézott, most pedig még sorozattá is alakította a Szarvasbébit, így egy egész világ előtt megalázza Harveyt. Ezen felül a nő ragaszkodik az állításához, miszerint a sorozatban történtek erős elferdítései a valóságnak, tagadja, hogy valaha zaklatta volna Gaddot.

A Szarvasbébi sorozatként nem mentes a hibáktól, de akár valós eseményeken alapuló zaklatástörténetként, akár valamilyen traumán vagy krízishelyzeten való felülemelkedésként nézzük, mindenképp erős élmény. Richard Gadd labilis, traumatizált humorista-wannabe volt, majd 41000 zaklató e-mail, többszáz órányi fenyegető hangüzenet, sokszoros sikertelen feljelentési kísérlet, valamint számos kellemetlen élmény végső soron elvezette őt a megoldáshoz, ami esetében egy stand up számot, majd pedig egy elsöprő sikerű sorozatot jelentett. Mi ez, ha nem inspiráló?