Sorozatunkban a streaming-szolgáltatók legfrissebb filmes és sorozatos kínálatából ajánlunk olyanokat, amikkel érdemes elütni az időt. A Netflix, az HBO Max, az Apple TV+, az Amazon Prime, a Filmio, a Cinego és más egyéb, Magyarországról elérhető platformok kínálatából szemezgetünk, utat mutatunk a ránk zúduló filmek sodrásában.

 

Érdekvédelmi terület

Hol és mikor? Cinego és május 2.

 

Ha ügyesek vagyunk, még mindig elcsíphetjük a moziban, és csak néhány hete robbant ki a botrány a rendezője Jonathan Glazer Oscar-gálán elmondott beszéde miatt, de máris felkerül a Cinegóra az Érdekvédelmi terület. A brit rendező A felszín alatt után tíz évvel jelentkezett új nagyjátékfilmmel, amely érzékeny témát boncolgat. Az idei év kétségtelenül egyik legfelkapottabb színésznője, Sandra Hüller Auschwitz parancsnokának Rudolf Hössnek a feleségét alakítja ebben a történelmi filmben. A Martin Amis angol író 2014-es regényét lazán adaptáló, többszörös Oscar- és BAFTA díjjal kitüntetett film a házaspár koncentrációs tábor mellett kialakított álomotthonában játszódik, ahova azonban beszűrődnek a foglyok állandó sikolyai, a puskalövések és a gázkamrák füstje.

 

Kovásznai György: Monológ és Riportré

Hol és mikor? Filmio és május 9.


Szinte lehetetlen úgy beszélgetni magyar animációs szakemberrel, hogy ne jönne szóba Kovásznai György neve. A képzőművész és animációs rendező idén töltené be 90. életévét, és az elmúlt években ismét egyre nagyobb népszerűségnek örvend, munkássága fiatal rajzfilmkészítőket ihletett meg, alkotásaiból több kiállítás is nyílt, és 23 rövidfilmje és a Habfürdő című játékfilmje digitalizálásra került. Ezek közül most két kisfilm érhető el frissen a Filmio oldalán. A Monológ egy fiatal nő szatirikus hangvételű vallomása szülei és nagyszülei generációján keresztül a 20. század történelméről, az ismertebb Riportré pedig egy sajátos dokumentum-animációs műfajban létrehozott alkotás, amelynek a címét is riport és a portré szavakból ollózta össze. Utóbbi alkotás kizárólag beszélő fejeket szerepeltető rajzolt dokumentumfilm, amely különféle hátterű és életkorú budapestiek életkörülményeiről, véleményéről, terveiről ad körképet, a Kádár-korszakban.

 
Dark Matter

Hol és mikor? Apple TV+ és május 8.

 

Elkerülhetetlen, hogy életünk egy-egy szakaszában elbizonytalanodjunk abban, hogy vajon jó döntést hoztunk-e a jövőnket illetően, és azon kezdjünk morfondírozni, mi lett volna, ha más utat választunk. Ezzel a koncepcióval már számos film eljátszott, például Kieslowski a Véletlenben, a Dark Matterben egy chicagói fizikus előtt nyílik meg egy párhuzamos dimenzió, ahol a család helyett a karrierre helyezte a hangsúlyt.

Ezt a mélyen egzisztenciális dilemmát thriller elemekkel dúsított sci-fibe csomagolva tárja elénk az AppleTV+ mini-sorozata, amelyben a „családcentrikus” főhős próbál visszatérni a saját univerzumába, ahol a „karrierista” énje ült be a helyére. Joel Edgertonról mindig is az volt az érzésünk, hogy többre hivatott, mint amekkora lehetőségeket kap mostanában, ez a dupla főszerep könnyen lehet, hogy egy újabb csúcspont lesz a pályáján.


Mesterjátszma

Hol és mikor? Netflix és május 8.


Vonat robog az éjszakában a határ felé. ‘56-os menekültekkel van tele a szerelvény, akik az utolsó járatra valutáért váltottak jegyet a fegyveres, marcona embercsempészektől. A menekülők között van egy István nevű fiatal forradalmár és szerelme, a sakkbajnok Márta, akik fellógtak. Egy elegáns ismeretlen, Centovics úr nyit be a fülkéjükbe, aki mindenáron ragaszkodik hozzá, hogy játsszanak egy sakkpartit. A játszmát nagy izgalommal figyeli még a pap is, aki eddig csendben meghúzta magát egy sarokban, de nem bírja tovább, és pontosan előrevetíti a helyes lépéssorozatot a játékosoknak. Csakhogy a játszmának valójában sokkal komolyabb a tétje, mint azt bármelyikük gondolná. Tóth Barnabás a klasszikus Sakknovellából készített szabadkézzel feszes, számos váratlan fordulatot tartogató thrillert Hajduk Károly, Mácsai Pál, Váradi Gergely és Varga-Járó Sára főszereplésével.

 

Bodkin

Hol és mikor? Netflix és május 9.


A krimik egyik rengetegszer látott alaphelyzetét hasznosítja újra a Bodkin. Önjelölt nyomozók érkeznek egy kisvárosba, akik hamar rájönnek, hogy a felszínen képeslapra illő, idilli hely sötét titkokat rejt. Az viszont már nagyon is mai hozzátoldás, hogy a három főszereplő egy true crime podcastot visz, és az írországi Bodkinban remélik megtalálni a következő szenzációt, azzal, hogy kiderítik, valójában mi történt a több mint húsz éve személyekkel. A nyomozást fekete humorral, excentrikus vidéki karakterekkel gazdagították az alkotók, és az előzetes alapján a horror felé is el-el fog táncolni a sorozat, hiszen egy kifejezetten vészjósló ünnepségre készülnek a helyiek.


Legjobb tudomásom szerint

Hol és mikor? Filmio és május 9.

 

2021 egyik nagy meglepetésfilmje volt Lőrincz Nándor és Nagy Bálint letisztult, szikár párkapcsolati drámája, mely társadalmi érzékenységét illetően a román újhullámmal, feszültségteremtésében pedig a skandináv krimikkel rokonítható. A Legjobb tudomásom szerint története egy nemi erőszak körül bonyolódik, azonban az épp örökbefogadás előtt álló pár (Hámori Gabriella és Bodolai Balázs kitűnő alakításaiban) számára a nő ellen elkövetett bűncselekmény korábbi kibeszéletlen sérelmeket is előhív. A film emellett az áldozathibáztatás veszélyeiről és a hatóságok tehetetlenségéről is szól, miközben sokáig bizonytalanságban hagyja a nézőt a központi esemény pontos körülményeit illetően.


A szenvedély íze

Hol és mikor? Cinego és május 9.

 

Franciaország legutóbbi Oscar-nevezettje egy szívmelengető romantikus dráma, az igazi bravúr azonban az, hogy A szenvedély íze kizárólag a gasztronómia területén mozogva képes átadni egy különleges kapcsolat dinamikáját. A vietnámi származású, egy ideje Franciaországban élő Anh Hung Tran (A zöld papaya illata, Norvég erdő) a legjobb rendezés díját kapta a 2023-as cannes-i filmfesztiválon, teljesen megérdemelten. A közel két és fél órás film nagy részében azt látjuk, ahogy Eugénie (Juliette Binoche) és Dodin Bouffant (Benoît Magimel) együtt főznek egy 19. század végi főúri konyhában és a hosszú, kifejezetten étvágygerjesztő közös időtöltések során olyan erős kötelék szövődik köztük, ami szavakkal nehezen leírható. De hát nem is kellenek szavak, hiszen mindent elmondanak az ételköltemények, a sejtelmes pillantások és a főzés ritmikus zajai, amik egyedi lüktetést adnak a filmnek. Érdemes jóllakottan nekiülni.