Veszettek (október 22.)
Goda Krisztina idén sem tétlenkedett. Nemrég számoltunk be, hogy forgatókönyvíróként és kreatív producerként jegyzi az MTVA részére készülő hat részes mini szériát, a Csak színház és más semmit. Szűk két hét múlva azonban bemutatják legújabb nagyjátékfilmjét, a sokszor “gárdafilmként” emlegetett Veszetteket.
“A filmben szereplő ifjúsági szervezet fiktív, ugyanúgy, ahogy a teljes világ és a benne szereplők is. Az egy más kérdés, hogy valószínűleg bele fog találni dolgokba, és lesznek aktuális problémák, amikről ez a film szólni fog. Egyébként ugyanezt éltük át a Kaméleonnál is: az egy konkrét házasságszédelgő történetén alapult, de utána 25 ember állította, hogy róla szól, vagy ismer valakit, akiről szól a film.” - fogalmazta meg nekünk a “gárdafilm” megfogalmazással szembeni kételyeit Goda Krisztina, amikor kint jártunk a forgatáson. A Czető Bernát László Kakukk című kisregényéből készült alkotás ugyanis egy jelenséget mutat be: hogyan vonhat a befolyása alá két kallódó srácot egy karizmatikus vezető?
Tesztvetítéseknek is alávetették már a filmet, a rendező így nyilatkozott nekünk erről nemrég: “Most azt érzem, hogy szeretem ezt a filmet, de nem veszítettem el az objektivitásomat. Két tesztvetítés volt eddig, az első eredményeit tudom, azok elég jók lettek. Ez fontos visszajelzés, mert a filmek elsősorban a közönségnek készülnek. De vetítettük a Veszetteket olyan rendezőknek, vágóknak, akiknek a véleményét nagyra értékelem, és az ő szakmai tanácsaikat is beépítettük.”
Drifter (október 29.)
Hörcher Gábor Drifter című dokumentumfilmje, és annak főhősével készített kisfilm, a Ricsi már meghódította a fesztiválokat: Európa legfontosabb dokumentumfilmes fesztiváljáról, az IDFA-ról díjat hozott, de beugrott versenyezni a Berlinale-ra is (olvasd el interjúnkat!), a Szarajevói Filmfesztiválra pedig mindkét alkotást versenyprogramba válogatták be (olvasd el interjúnkat!). Legutóbb a Budapest International Documentary Festivalon láthatták az Uránia látogatói, most pedig eljött az idő, hogy a magyar közönség is megismerje ennek az elszánt fiúnak a történetét.
“A cél nem az volt, hogy sok-sok évig forgassunk, hanem az, hogy úgy forgassunk, hogy mindig jelen legyünk, ha valami történik a főszereplővel, hogy interjúk, rekonstrukciók nélkül mesélhessen a film. Így minden héten lejártam hozzá, és lent aludtam náluk 1-2-3 éjszakát, hogy ne maradjak le semmiről. (…) Egy intenzív 2-3 éves forgatást terveztünk. Két évvel ezelőtt kezdtük el vágni a filmet abban a hiszemben, hogy lezárult Ricsi életének ez a szakasza, és hogy elég anyagunk van a filmhez. A vágás lassabban ment, mint terveztem, de közben Ricsivel is történtek fontos dolgok, így tovább folytattuk a forgatást párhuzamosan az utómunkával. A közel 180 óra nyersanyagból másfél év alatt sikerült összevágni a film végleges szerkezetét.” - mesélte nekünk Hörcher Gábor amikor a film elkezdte fesztivál körútját.
A Drifter főszereplője egy szegénységben élő Bakony-vidéki 17 éves srác, akinek az a nagy álma, hogy raliversenyző lesz és autót épít magának. A rangos amszterdami dokumentumfilm fesztivál (IDFA) legjobb elsőfilm díjával jutalmazott magyar-német koprodukcióban készült Drifter aktuális kérdéseket vet fel a periférián élő vidéki fiatal generáció társadalmi beilleszkedésének lehetőségeiről.
Anyám és más futóbolondok a családból (november 5.)
A Chico és a Bolse Vita rendezője most nagyon személyes témához nyúlt, saját édesanyja isnpirálta a múlt nyáron forgatott film főhősét. (Nézd meg a forgatáson készült fotóinkat!) Az Anyám és más futóbolondok a családból négygenerációs történet, amely az 1900-as évek legelejétől a 2000-es évek elejéig követi végig a szereplők sorsát. A főhősnő, Anya kilencvennégy évet él és huszonhétszer költözik életében. A viharos természetű és példás veszélyérzettel megáldott nő végigvonszolja a férjét meg a lányát a fél országon, valahányszor veszélyt szimatol. Márpedig veszély mindig van: a 20. század viszontagságos eseményei elől rendre tovább kell állniuk. Át kell vészelni két világháborút, 1956-ot és még sok minden mást. De mindez nem rontja a kedvüket, mindegy, hová veti őket a sors, a Partiumtól Budapesten át az Isten háta mögé. Hurcolkodnak át az életen, egymásnak vetett háttal, önfeledten.
Mivel a történet 100 év eseményeit öleli fel, a főbb szereplőknek nem csak saját korukat, de a karakterek fiatalabb és idősebb életszakaszát is meg kell jeleníteniük a vásznon. Maga a film pedig több, mint hét éven át készült: “Danuta Szaflarska - aki a főszereplőt utolsó éveiben formálja meg - már akkor 96 éves volt. Erős aggodalom volt bennünk, hogy mikorra áll fel a Filmalap, illetve mikor kapjuk meg a támogatást, ezért az NKA és az akkori NEFMI támogatásával fogtunk neki a film többi részétől kicsit különálló kerettörténet nyolcnapos leforgatásának Danuta Szaflarskával és Básti Julival. Julival aztán a következő szakaszban is folytattuk, kettős szerepben, a saját nagymamáját is ő játssza. Mint valamennyi főszereplő, ő is hetven évet ’megy vissza’ az időben" - osztotta meg velünk Fekete Ibolya, amikor kilátogattunk a forgatásra.
A főbb szerepekben Ónodi Eszter és Gáspár Tibor látható, a további szerepekben pedig többek között Lengyel Ferenc, Csomós Mari, Cserna Antal, Kerekes Viktória, Szervét Tibor és Spolarits Andrea tűnik majd fel. A film magyarországi producere Garami Gábor. Néhány részletbe pedig már most belenézhetünk!
Éjszakám a nappalod (november 26.)
A Désy-Mórai alkotópáros számos rövid alkotásuk után most elkészítették első mozifilmjüket is. Az éjszakám a nappalod története során a főszereplő álmatlansága és nem kevésbé az életében beköszönő változások miatt rá váró felelősség elől menekül a budapesti éjszakába, ahol kisstílű bűnözőkkel, különös éjszakai lényekkel ismerkedik meg, és veszélyes kalandokba keveredik. A thriller elemekkel vegyített fekete komédia nemcsak éjszaka és nappal, hanem Kelet és Nyugat találkozása is egyben Budapesten, ahol a legkülönbözőbb szubkultúrák alkotnak izgalmas, olykor veszedelmesen robbanékony elegyet. Ha még jobban meg szeretnéd ismerni a történetet, olvass bele a forgatókönyvbe!
"Majdnem tíz éve kezdtük írni a forgatókönyvet, először csak saját örömünkre. Rengeteg változat készült, részt vettünk vele workshopokon is, míg másfél éve végül eljutottunk arra a pontra, hogy ebből a tervből valóban film lehet. Az alaptörténet az idő alatt nem változott, csak a figurák váltak markánsabbá, a kalandok pedig feszesebbé.” - osztotta meg velünk Móray Gábor rendező, amikor kint jártunk a forgatáson.
Ahogy eddigi filmjeiknél, most is groteszk, felszín alatti világot mutat be az alkotópáros. A kezdetekben Tikos pizsama munkacímű alkotás főszereplője, Novák (Czukor Balázs), repülőgépek feketedobozait szervizelő, inszomniával küzdő fiatalember. Mivel amúgy sem tud aludni, szürke és egyhangú nappalai után beleveti magát a szürreális éjszakába, ahol egy furcsa társasággal egyre hihetetlenebb kalandokba keveredik.
Szerdai gyerek (december 3.)
Horváth Lili szintén első nagyjátékfilmjét készítette el az elmúlt években, a cseh közönség pedig már nyáron, a Karlovy Vary filmfesztiválon megcsodálhatta az alkotást, ahonnan a fiatal két díjjal, a East of the West szekció fődíjával és a kritikusok FEDEORA díjával távozott. “Várom, milyen lesz sok emberrel együtt nézni a filmet. Remélem, el fogja kapni őket, és persze nagyon izgulok. Az mindenképp öröm, hogy a bemutatóra a két főszereplő, illetve a legközelebbi munkatársaim mind kijönnek. Ennek a csapatnak jó része már több film óta együtt van – fontos megosztani velük azt a pillanatot, amikor közönség elé kerül a Szerdai gyerek.” - nyilatkozta nekünk Horváth Lili a fesztivál előtt.
Horváth Lili a Szerdai gyerek-ben, akárcsak korábbi díjnyertes rövidfilmjeiben (Napszúrás, Uszodai tolvaj), ezúttal is a felnőtté válás témájával foglalkozik. Filmjének hőse az állami gondozásból frissen kikerült 19 éves Maja: felelőtlen kamaszlány, ugyanakkor egy négyéves kisfiú anyja. Maja önsorsrontásra való hajlama ellenére azért harcol, hogy fia felügyeleti jogát megszerezze – nem akarja, hogy a gyerek sorsában a sajátja ismétlődjön meg. Önmagával folytatott küzdelmei egy váratlan lehetőséghez és egy szokatlan új szerelemhez vezetik. „Maja, ugyan szerencsétlen eszközökkel, de igyekszik magához venni a gyereket, míg Krisz inkább húzna egy vonalat, és legszívesebben elfeledkezne róla. Egy nap a telepre érkezik János, egy mikrohitel program terepmunkása, aki mélyszegénységben élő emberek számára nyújt vállalkozási hitelt. Maja a hitelből mosodát szeretne nyitni, azt remélve, hogy így közelebb kerül kisfia felügyeleti jogának megszerzéséhez. Kérdés, hogy ez az épp csak hogy felnőtt lány tud-e élni a lehetőséggel, amellyel találkozik, vagy a múltjába kódolt rossz minták kerekednek felül." - vázolta fel nekünk a film alapfelvetéseit Horváth Lili, amikor kilátogattunk a forgatásra.
A Szerdai gyerek főszereplője a MOME hallgatója, Vecsei Kinga és számos további amatőrszínész kapott jelentős szerepet a filmben. Az amatőrök mellett ugyanakkor olyan ismert színészek is feltűnnek, mint Thuróczy Szabolcs, Börcsök Enikő, Lukáts Andor, Nagy Ervin és Dér Denisa. A Filmalap 205 millió forintos gyártási támogatásával magyar-német koprodukcióban készült film operatőre Maly Róbert, zeneszerzője Presser Gábor, producere Fehér Károly, koproducerei Henning Kamm és Pataki Ági.
Hajnali láz (december 17.)
„Nagyon-nagyon izgatott, minden este beszélünk, hullafáradtan is felhívom. Nagyon izgatja, ki mit játszik, hogyan sikerültek a jelenetek. De nem akarom, hogy az ő reflexiói, az ő véleménye egy jelenetről, hogy pontosan az történt-e vagy nem az történt, engem befolyásoljanak” - mesélt nekünk édesanyjáról Gárdos Péter, amikor kint jártunk a forgatáson. Ám itt nem csupán az anyai féltésről van szó, hiszen a rendező szülei nem mindennapi megismerkedéséről szól Gárdos legújabb filmje.
Először könyv alakban megjelent mű, amelyet már számos országban megvettek, az év végén pedig mozgóképen is megismerhetjük a történetet: a 27 kilóra lesoványodott, súlyos tüdőbeteg Miklós, mikor újra halálra ítélték - az orvos hat hónapot adott neki -, különös döntést hozott: megszerezte 117, a háború után Svédországban ápolt magyar lány nevét, címét, és levelet írt nekik. Így ismerkedett meg a tizenkilenc éves Lilivel, akivel hét hónap alatt több mint száz levelet váltottak, majd 1946 márciusában, Stockholmban örök hűséget fogadtak egymásnak.
A rendező számára az egyik legnehezebb feladat a hiteles szereplők kiválasztása volt. Végül a fiatal Lilit Piti Emőke, a kaposvári Csiky Gergely Színház művésze, Miklóst pedig Schruff Milán alakítja majd, akit a Kalandorok című filmből ismerhet már a magyar közönség. A további szerepeket Petrik Andrea, Máté Gábor, Gyabronka József, Scherer Péter, Földes Eszter, Kovács Lehel, Tóth Anita, Páll Zsolt, Seres Zoltán, Váta Lóránt, Sztárek Andrea, valamint három svéd színész, Maya Rung, Roger Strom és Anna Ascarate játsszák majd. Az idős édesanyaként Izrael egyik vezető színészét, Gila Almagort (München) láthatjuk majd. A film operatőre Seregi László, az art director Horgas Péter, a producer pedig Szekeres Dénes.
Még várunk rájuk
Nemes Gyula Zero című filmje szintén versenyzett Karlovy Vary-ban, de információink szerint sajnos egyelőre még magyar forgalmazója nincs, ahogy Bereczki Csaba egész estés dokumentumfilmjének, a Soul Exodusnak sem.
2016-ra várjuk viszont Kern András harmadik nagyjátékfilm rendezését, a Gondolj rám! című filmet (olvasd el riportjainkat ITT és ITT!), Till Attila Tiszta szívvel-jét (forgatási riportunk), Madarász Isti első mozifilmjét, a Hurok című alkotást (forgatási riportunk) és Fliegauf Bence régóta készülő legújabb alkotását, a Liliomösvényt.