Az elmúlt időszakban gyakran hallhattunk a filmiparban dolgozó intimitáskoordinátorokról, vagyis azokról a szakemberekről, akik az intimitást, meztelenséget, szexualitást ábrázoló jeleneteknél a rendező és a színészek segítségére vannak. Az elterjedt hollywoodi trendek szerint – és a metoo-mozgalom hatására – a nagy produkciók egyre nagyobb figyelmet szentelnek annak, hogy a forgatásokon inkluzív környezetet teremtsenek, és hogy a stábtagok fizikailag és érzelmileg is biztonságos, komfortos térben dolgozhassanak. Sok szó esik arról, hogy az amerikai filmekből egyre inkább tűnnek el a szexjelenetek, ugyanakkor olyan európai alkotók, mint Gaspar Noé és Mia Hansen-Løve, – akikről köztudott, hogy nem riadnak meg az intimitás ábrázolásától – megsemmisítően nyilatkoznak az intimitáskoordinátorokról.

Míg Noé nemrég frappánsan csak annyit mondott, ilyen foglalkozás Franciaországban nem létezik, Hansen-Løve arról beszélt a Guardiannak: azért nem akar a forgatásaira intimitáskoordinátort felvenni, mert enélkül is rengeteg energiát fektet abba, hogy a stábtagok odafigyeljenek egymásra, a színészek kéréseit tiszteletben tartsák és mindenki hangot adhasson a véleményének. „Soha nem volt ezzel problémánk. Soha semmire nem kényszerítettem egy színészt sem” – nyilatkozta. Hozzátette azt is: „ha erkölcsrendészetet kellene alkalmaznom, inkább fel sem venném az adott jelenetet” – és ezzel azért új színt vitt az intimitáskoordinátorról kialakított sztereotípiák palettájára.

Egy szép reggelen

De mit is csinál valójában egy intimitáskoordinátor? Hol kezdődnek a feladatai és milyen területeket ölel fel ez az elsőre talán humbugnak tűnő mesterség? Valóban erkölcsrendészeti feladatokat lát el, vagy inkább segít barátságosabb hellyé tenni a díszletet és oldani a feszültséget az egyébként tagadhatatlanul stresszes forgatási napokon? Az NFI Fast Forward Programjának szakmai előadásán Anna Healey brit intimitáskoordinátor mesélt munkája szépségéről és monotonnak nem nevezhető hétköznapjairól, hangsúlyozva összetettségét és éreztetve a benne rejlő nehézségeket is. Az előadás azért is volt hiánypótló, mert Magyarországon jelenleg még egyetlen képzett szakember sem lát el ilyen feladatot.

Anna színésznek és rendezőnek tanult, mozgásspecialista. Intimitáskoordinátorként színházi és tévés produkciókban, valamint nagyjátékfilmeknél is közreműködik. Színházi rendezőként olyan darabokat jegyez, mint az Ahogy tetszik, a Pinokkio (St Mary’s), a Tartuffe (The Albany) és a Roald Dahl csodálatos világa (Royal Festival Hall). Ita O'Brien (ő dolgozott többek között a Normális emberek című sorozaton) Intimacy on Set képzésén végzett intimitáskoordinátorként és többek között olyan produkciókban dolgozott, mint az Alul semmi (2023, Hulu), a Grantchester bűnei (ITV), a Forráspont (BBC), a Champion (BBC) és az Egy nap (Netflix) című tévésorozatok. 

A Normális emberek forgatása / Fotó: Enda Bowe

Mint az előadásból kiderült, az intimitáskoordinátor nem csupán felsegíti a köntöst a felvételek szüneteiben a sztárokra, hanem nagyon sokféle feladatot elláthat. Ugyanakkor Anna maga is belátta, rengeteg erőfeszítést kell tennie azért, hogy egy forgatáson megértesse az emberekkel, miért is van ott, illetve, hogy elhitesse velük, nem a szexrendőrség küldte. 

Elmondása alapján az intimitáskoordinátor olyasféle szerepet tölt be, mint a dúla, vagyis az a szüléseket kísérő személy, aki nem orvos, nem szülésznő, és nem is mentálhigiénés szakember – valahol ezek között van, és a leginkább az összes felsorolt szereplőnek segít kapcsolatban lenni a babát világra hozó asszonnyal. Az intimitáskoordinátor egyfajta szócső a rendező (vagy a kreatív stáb bármely másik tagja), valamint a jelenetben dolgozó színészek között, és nemcsak azt biztosítja, hogy a színészek fizikailag és érzelmileg biztonságos körülmények között dolgozhassanak, de például azt is, hogy az általuk megfelelőnek érzett határokat, a szerződésükben leírt – többek között meztelenségre vonatkozó – szigorú kereteket betartsák.

Hat hét

Mit jelent ez a gyakorlatban? Az intimitáskoordinátor először az adott film forgatókönyvét elemzi, kiválasztva az intimitást érintő jeleneteket. Ezek nem feltétlenül szexualitást vagy szexuális feszültséget ábrázolnak. Legyen szó bármilyen intim fizikai kontaktusról, meztelenségről, vetkőzésről, szülésről, fürdőszobai vagy wc-jelenetről, sőt, fizikai trauma ábrázolásáról – például, ha egy karakter zuhanyzás közben elesik és beveri a fejét – az intimitáskoordinátornak mindenképpen feladata van vele.

Ugyanolyan behatóan tanulmányozza a forgatókönyvet, mint az alkotók, ismernie kell a teljes kontextust és a szereplők kapcsolatait. Anna itt a próba, az előkészítés kulcsszerepét hangsúlyozta. Fontos a tervezés, véleménye szerint amikor a képernyőn vagy a mozivásznon egy igazán jól sikerült intim helyzetet látunk, akkor az szinte biztos, hogy nem spontán módon jött létre, éppen ellenkezőleg, minden valószínűség szerint precízen koreografált, lepróbált és kivitelezett jelenetről van szó.

Adèle élete

Az intimitáskoordinátor már a forgatási nap előtt egyeztet a rendezővel, felhívja a színészeket és átbeszéli velük a kérdéses területeket, ezután pedig, ha szükséges, felveszi a kapcsolatot más stábtagokkal is. Például  ha a  színész aggódik egy ágyjelenettel kapcsolatban, mivel éppen rettenetesen fáj a térde, ő intéz neki párnákat, hogy kényelmesebben tudjon majd dolgozni.

A leggyakrabban a kellékes, jelmezes és a sminkes kollégákkal kell együttműködnie, de gyakori, hogy a kiskorúak kísérőivel dolgozik együtt, hiszen intimitást tartalmazó jelenet nemcsak két felnőtt között jöhet létre, de akár szülő-gyermek vagy baráti kapcsolatban is. Együttműködhet olyan szakemberekkel is, mint a dúla, vagy a nagyon Hollywood-specifikusnak hangzó „Artist Wellbeing Practitioner” (“A művész jóllétéért felelős szakember”). 

De izgalmasabb egyeztetési feladatokról is beszámolt: gyakran koordinál mell- és péniszprotéziseket, esetleg jelzi, ha egy fanszőrzetet parókával kell pótolni. (A filmtörténet leghíresebb intimszőrzet-parókáit egyébként ez a lista szedi csokorba.) Az előkészítéssel kapcsolatban kiemelte, bár az intim jelenetek többségénél valószínűleg esélytelen, hogy a bennük résztvevő színészek kényelmesen érzik majd magukat a felvétel közben, de legalább magabiztosabbak lehetnek, ha pontosan tudják, mi fog történni, és minden száz százalékig kiszámítható.

Magán a forgatási napon szintén koordinátori és konzultációs feladatokat lát el, a rendező és a színészek munkáját segítve. Itt is a kommunikáció van a fókuszban – elsősorban egyfajta etikett betartatása és a megfelelő nyelvezet biztosítása: ne hangozzon el semmi sértő, traumatizáló, lekicsinylő. Az intim jeleneteknél számít az is, hogy a stáb hány monitorral dolgozik, azokat kik láthatják, pontosan milyen felvételek készülnek, és hogy ezek a felvételek ne kerüljenek illetéktelen kézbe. A stábtagok kényelmét is szem előtt tartja. Anna beszámolt róla, olyan is előfordulhat, hogy a jelenetet forgató sztárt egyáltalán nem zavarja a saját meztelensége, a felvétel leállásakor mégis muszáj felöltöznie, mert a stábtagok számára viszont kellemetlen.

Csajok

Hangsúlyozta, hogy tapasztalata szerint a kölcsönös beleegyezésen alapuló, egymás határait tiszteletben tartó munka mindig gyümölcsözőbb, tehát az ilyen, valódi egyetértésben létrehozott jelenetek mindig valósághűebbek, látványosabbak, sőt, mélyebbek és szenvedélyesebbek. Hogy ez megvalósulhasson, magáról a fizikai érintkezésről szóló pontos információ a legfontosabb: az intimitás ábrázolásánál érdemes részletesen egyeztetni arról, hogy a jelenet milyen koreográfia szerint valósul meg, milyen lesz a tempó, az elvárt intenzitás, hol vannak a tekintetek, mi a beállítás időtartama, így rengeteg kellemetlen szituációt meg lehet előzni, például, hogy a színésznek fogalma se legyen, adott csókot vagy ölelést milyen hosszan kell majd kitartani.

Végül, részt vesz a jelenet érzelmi lezárásában, segít abban, hogy a színész ki tudjon lépni ebből az intenzív légkörből, ott tudja hagyni az adott karaktert, tudatosítja a személyes és a szakmai tér közötti váltást. Technikákat mutat a nap végi lazításra, levezetésre, hogy ne csak az esti pohár borhoz lehessen nyúlni. Nyomon követi a színész érzelmi állapotát, a forgatási napot követően is konzultál vele, majd a munkafolyamat lezárásaként elküldi a visszajelzéseit, észrevételeit a produkciónak. 

Az intimitáskoordinátor tehát egyszerre pszichológus, rendező, koreográfus, tolmács és jogász. Összetett feladat, és minden forgatáson másik képességet kell előhúznia, az adott körülmények függvényében. Jelenléte azért is hasznos, mert így semmiképpen sem fordulhat elő, hogy egy intim jelenetről pusztán két fél egyeztet, és a kevésbé domináns fél szükségszerűen „behódol” a másik akaratának.

Milyen apró trükkökkel segít egy megrekedt helyzetben? Például az intim helyzetekkel küzdő színészeknek azt tanácsolja, hogy másképpen közelítsenek az adott szituációhoz, mint ha az a való életben zajlana: legyen másmilyen a jelenetben az orgazmusuk, mint amilyen az életben. Ha egy filmnél dublőrrel dolgoznak, precízen ellenőriznie kell azt is, hogy ugyanazokat a kereteket tartsák nála, mint amit az általa helyettesített színész szerződésében leírtak.

Anna Healey intimitáskoordinátor 

A hallgatóság kérdésére válaszolva Anna beszélt a pornóiparral kapcsolatos átfedésekről is: ő maga kevésbé ismeri ezt az iparágat, de épp nemrég beszélt egy holland szakemberrel, akitől megtudta, hogy a pornófilmeknél már jó ideje még a mozifilmeknél is szigorúbb szabályozást követve dolgoznak, hiszen a nem valódi szexet rögzítő filmekhez képest itt még sokkal nagyobb a tét, még fokozottabb figyelmet szentelnek a biztonságos keretek betartatásának. 

Ugyan a magyar filmiparnak nem jellegzetes problémája az intim jelenetek túlburjánzása és az intimitáskoordinátori feladatok ebből fakadó gazdátlansága, az előadás utáni beszélgetésen felmerült a kérdés: hogyan indulhat el a hazai szakma is a látókör szélesítése felé. Hogyan válhatnak a magyarországi forgatások is biztonságosabbá? Ezen az úton az első lépést talán éppen Anna Healey előadása révén tettük meg, és, ahogyan a beszélgetésből kiderült, szép lassan pályára lépnek itthon is az első intimitáskoordinátorok.

Címlapkép: Normális emberek