Sorozatunkban ismét a streaming-szolgáltatók kínálatából ajánlunk olyan filmeket és sorozatokat, amikkel érdemes elütni az időt július első felében. A Netflix, a Max, az Apple TV+, az Amazon Prime, a Disney+, a Filmio, a Cinego és más, Magyarországról elérhető platformok kínálatából szemezgetünk, utat mutatunk a ránk zúduló tartalmak sodrásában.
Maestro
Hol és mikor? Július 17. és Filmio
M. Tóth Géza Oscar-jelölt négy és fél perces animációja a címszereplő kalapos fa-kakukk nagy előadás előtti készülődését mutatja be. A dialógusok nélküli, egyetlen szerethető gegre felfűzött Maestro-ban a kamera ritmusosan jár körbe-körbe, miközben egy robotkar segíti a Művészt az előkészületekben: italt kever neki egy mixerben, nagy lendülettel megforgatja a székében, leporolja a csőrét és a frakkját, a Maestro pedig arany torkát melegíti be a fellépésre.

A Maestro idén már 20 éves, a 3D-s animációs technológia pedig azóta is töretlenül fejlődik, M. Tóth azonban jó ízléssel és arányérzékkel használja a térhatást, a film így mai szemmel nézve is szépen mutat. A rendező ráadásul ügyesen adaptálja a Pixar-receptet: kedves karakterek (bizony, még a fémkar is élettel teli), bájos humor, és a reveláció mögött húzódó pozitív tézis, ami szerint bármilyen munkát is végzünk, fontos, hogy körültekintéssel és szorgalommal tegyük.
Végső állomás: Vérvonalak
Mikor és hol? Július 18. és HBO Max
A főhősnek víziója támad egy borzalmas tömegbalesetről, aminek segítségével megakadályozza annak bekövetkeztét. A halál viszont követeli a jussát, így a túlélőket egyenként levadássza random balesetekkel – ha létezik olyan régóta futó horror-széria, amelynek minden egyes epizódja ugyanarra a kaptafára készül, az a Végső állomás. Az ember valahogy mégsem tudja megunni a túlbonyolított és ironikus halálesetek sorozatát, legyen az okozójuk egy csepegő csap, egy fatönköket szállító teherautó, meghibásodó szoláriumágy vagy épp intimpiercingekkel túlságosan közeli kapcsolatba lépő MRI szkenner.
Éppen ezért a 11 év kihagyás után elkészült új felvonás alkotói sem akarták újra feltalálni a spanyolviaszt, sem pedig túl komolyan venni a dolgot, az eredmény pedig inkább véres fekete komédia már, mint igazi horrorfilm. A halál játékszabályai épp olyan logikátlanok, mint korábban, de az új részben több generáción keresztül kergeti áldozatait. Az egészet elindító felhőkarcoló-katasztrófa pedig talán a teljes sorozat leglátványosabb és szórakoztatóbb szekvenciája, amit aztán számos meglepő és kreatív haláleset követ az utóbbi idők legjobb franchise-feltámasztásában.
Queer
Mikor és hol? Július 24. és Cinego
Daniel Craig-re szinte ráolvadt a skatulyából kihúzott, ősmacsó 007-es karaktertere, a Queerben azonban nyomban sem tartalmaz James Bondot. Piszkos körmök, izzadt férfiak, és sok alkohol az ’50-es évek Maxikóvárosában. Luca Guadagnino (Challengers, Szólíts a neveden) most az amerikai popkultúra egyik ikonikus írójához, William S. Burroughs fordul, hogy megfilmesítse egy igazán fülledt novelláját.
A Daniel Craig által megformált William Lee nem térhet haza hazájába, és Mexikóvárosban fiatal férfiak és drogok társaságában igyekszik kitölteni az őt kínzó hatalmas űrt. Egy nap megakad a szeme a frissen a városba érkező fiatal, sármos Eugene-on, és pillanatok alatt a rabjává válik, olyannyira, hogy egészen a végletekig elmegy érte. A Queen a Velencei Filmfesztiválon debütált, Craig-et pedig a szerepért többek között Golden Globe-díjra jelölték.
Csoda Krakkóban
Mikor és hol? Július 24. és Filmio
Groó Diana első nagyjátékfilmje maga a multikulti. A magyar-lengyel koprodukció nemcsak Krakkóban játszódik, és négy nyelven - angolul, lengyelül, héberül és magyarul - beszélnek benne. Groó Diana évekig várt, hogy elkészíthesse ezt az alkotást, amely az elmúlt levekben egyáltalán nem volt elérhető online.

A misztikus meseként meghatározott Csoda Krakkóban egy XVI. századi, Ezüstkorona című varázskönyv körül forog, amely segítségével Lewi rabbi a holtakat vissza tudja hozni az életbe. Pjotr, a Budapestről elszármazott lengyel fiú (Maciej Adamczyk) gyermekkora óta megszállottja ennek a könyvnek, amellyel hóna alatt érkezik meg Eszter, a pesti diáklány (Bíró Eszter), hogy egy krakkói rabbi sírkövét restaurálja. Ekkor veszi kezdetét a bonyodalom, amelyet egy ősi zsidó pörgettyű játék, a trenderli mozgat.
Happy Gilmore 2
Mikor és hol? Július 25. és Netlfix
Adam Sandlert lehet imádni vagy utálni (mindkettőért sokat tett elképesztően vegyes filmográfiájával, amelyben lusta, tucatgyártott fingós-röfögős vígjátékok és olyan remek drámai alakítások is szerepelnek, mint a Kótyagos szerelem vagy a Csiszolatlan gyémánt), de az tény, hogy 90-es évekbeli komédiái nem véletlenül csináltak belőle világsztárt. Ezek közül is talán a legikonikusabb a golfozásra kényszerülő hokijátékos, Happy kalandja, aki nagyanyját szeretné kimenekíteni a szadista ápoló által vezetett öregek otthonából azzal, hogy megnyeri a bajnokságot – és szerencséjére a hokival szemben ebben a sportágban született őstehetség, még ha ugyanazt az idegbeteg energiát viszi bele, mint a jégpályán.
Sandler közel húsz év után ragad ismét golfütőt, Happy Gilmore-t ezúttal a lánya balettkarrierjének egyengetése motiválja a játékra. Bár Sandlernél sosem lehet tudni, hogy valami kiválóra vagy teljes katasztrófára számítsunk tőle, biztató jel, hogy az első rész visszatérő antagonistái, Christopher McDonald és Ben Stiller mellett rengeteg új arc csatlakozik a szereplőgárdához, akire nem feltétlenül számítanánk egy ilyen komédiában, például Benny Safdie és Margaret Qualley.
Január 2.
Mikor és hol? Július 31. és HBO Max
Szilágyi Zsófia második nagyjátékfilmje a 2018-as Egy nap című debütáláshoz hasonlóan a magyar középosztálybeli nők helyzetével foglalkozik. A Január 2. is egyetlen nap eseményeit mutatja be, a költöztetés zaklatott monotonitása mögött pedig súlyos magánéleti krízisek és egy női barátság bensőséges, keresetlen pillanatai bukkannak a felszínre.
A film főhőse két barátnő, Ági (Jóvári Csenge) és Klára (Konrád Zsuzsanna), akik egy életszakaszhatár küszöbén töltenek együtt egy mozgalmas, rendkívül hosszú napot. Klára frissen elvált harmincas anyuka, aki két gyerekével a kertvárosból egy józsefvárosi bérház egyik kicsi lakásába költözik. Ági az év eleji reggelen piros Peugeot-jával érkezik, hogy segítsen barátnőjének átcuccolni egyik helyről a másikra. A filmben ezeket a „köröket” járjuk végig a szereplőkkel, miközben elharapott félmondatok és sokat sejtető pillantások tudósítanak a viszonyokról és a mai harmincas nemzedék állapotáról. A Január 2. hiteles, jó ritmusú, a nehéz témák ellenére egészen vicces film, amivel könnyen azonosulhat az, aki valaha is átélt már egy nehéz költözést.



