A történet tizenöt évre nyúlik vissza. Hősünk, Platon Makovszkij és tehetséges diáktársai az egyetemen elsajátították a matematika és a közgazdaság egzakt tudományát, ám ezek alkalmazásakor szembe kerülnek a párt marxista-leninista tisztségviselőjével. Egy életre megtanulják a leckét, hogyan lehet a hivatalos utat kikerülni. Az öttagú csapat első tranzakciójában a Lada autógyár raktári készletét „megvásárolják”, aztán papíron külföldre viszik, hogy onnan importálják az autókat. A papíron kimutatható, „kivitelből és behozatalból” szerzett milliós bevételeket lenyelik, osztoznak a maffiával és a megvesztegetett állami tisztségviselőkkel. Vezetőjük, a nagy képzelőtehetséggel megáldott, találékony Makovszkij később is minden eszközt bevet céljai elérésére, nem riad vissza a törvénytelenségektől sem. Mind nagyobb és piszkosabb üzletekbe fog, beszáll az olajiparba, saját televíziós csatornát vesz, végül gazdasági erejének birtokában a politikai hatalom szürke eminenciása lesz. Egyre több ellenséget szerez magának az egykori Szovjetunió hívei és az újonnan felemelkedett, részben általa szponzorált politikusok közül. Legnagyobb riválisa Koretszkij, a KGB soraiban szolgált volt kommunista, aki átmentette pozícióját a posztszovjet érába. Az összecsapás nem késhet sokáig. Farkasok közt farkas, aki farkas – idézhetnénk Esterházy Péter aforizmáját.

A film magyar címe megtévesztő, a pejoratív tartalmú kiskirály elfedi a lényeget. Az eredeti cím, Az oligarcha ugyanis azt az ipari és pénzügyi nagytőkést jelenti, aki politikai hatalomra tör, de nem önmagát tolja az előtérbe, hanem hátulról irányítva, másokat befolyásolva éri el céljait. Nem király, sokkal inkább a királyt csináló. Ugyanakkor nem feltétlen ellenszenves figura, hiszen cselekedeteit a jobbítás szándéka is motiválhatja. A rendezés érdeme, hogy Makovszkijt a reformok elkötelezettjeként, a modern piacgazdaság pionírjaként ábrázolja. Vitatható módszerei ellenére nagyformátumú férfi, aki kimagaslik az ostoba és kisszerű bürokraták, a politikai bábjátékosok és percemberek szorításából. Ő nem árulja el barátait, szabadon szeret élni és pénzt keresni, ameddig hagyják. Nem szent, inkább a kor egyik archetípusa. Drámájában az átalakulóban lévő kelet-európai társadalmak önmagukra ismerhetnek.

A forgatás alatt többször megfenyegették őket
A hírek szerint Makovszkij alakját Borisz Berezovszkijról, Oroszország leghíresebb iparmágnásáról mintázták. Ez csak féligazság. Berezovszkij karrierje a gorbacsovi peresztrojka idején indult, majd a jelcini „piacgazdaság” alatt szárnyalt a magasba. A film jó néhány életrajzi elemet átvesz tőle, ő is Logovaz nevű autógyárával alapozta meg vagyonát, és a Jelcin család meggazdagodásában is tevékenyen közreműködött. Ám Makovszkij alakja az olajiparba és a médiaüzletbe való bekapcsolódásától kezdve elválik a modelltől és egy másik mintát követ. Ez pedig Vlagyimir Guzinszkij, a milliárdos média-mogul, aki irdatlan olajbevételeiből 1994-ben megvásárolta a moszkvai NTV csatornát. Amikor Vlagyimir Putyin a miniszterelnöki székbe került, Guzinszkij hathatós támogatását élvezte. Az ezt követő hatalmi harcban a Kreml nem nézte jó szemmel a nagy pártfogó függetlenségét, olykor kritikus hangját, ezért gazdaságilag és erkölcsileg is ellehetetlenítette. Végül 2001-ben az állami befolyás alatt álló Gazpram energiaipari konszern felvásárolta az NTV-t, megszüntetve ezzel az adó függetlenségét. A film kitér erre az epizódra is. Berezovszkij ma Londonban él, Guzinszkij pedig Athénban. Mindkét oligarchát sikkasztás vádja miatt körözik hazájukban, de a kiadatási kérelmüket az angolok és a görögök is elutasították, utóbbiak éppen a napokban.

A filmbeli Makovszkij tehát egy kollektív portré gyümölcse, nem egyetlen személy hasonmása. A forgatókönyvet Juli Dubov saját önéletrajzi regényéből írta. Évekig kollégája volt Berezovszkijnak, a Logovaz főigazgatójaként dolgozott. Az írás és a forgatás alatt többször megfenyegették. Ma ő is Londonban él.

A kiskirály kapcsán gyakran hivatkoznak Welles Aranypolgárára. Mindkét mű főszereplője egy dúsgazdag mágnás (olaj és médiabirodalom), de Welles hőse magányos és kitaszított lesz, míg Lunginé visszatér Moszkvába megvívni küzdelmét. A szerkezeti séma viszont hasonló, az elején meghalt mogul után nyomoznak barátok és ellenségek egyaránt. A másik párhuzamot a maffiafilmek szolgáltatják, az olasz családok felemelkedése, asszimilációja az amerikai pénzemberek közé, politikai szerepvállalásuk most egy nem kevésbé kegyetlen világban visszaköszön. Welles képalkotó zsenialítása vagy A keresztapa karaktereinek kidolgozottsága viszont hiányzik ebből a filmből.

Az első jelenetben fanatikus kommunisták tüntetnek Makovszkij ellen. A szembeállítás a kétféle gondolkodás, magatartás között még néhányszor megismétlődik a film végéig. A különbség az országról vallott eltérő felfogásban rejlik. A patriotizmus követői, a fundamentalisták Oroszországot egy különálló formának látják, amelynek szüksége van támogatásra, meg kell védeni a pénztől, a gondolattól, mindentől, ami támadhatja. A másik véleményt az oligarchák képviselik, akiket nem a szívük vezérel. Ők képesek változtatni, az európai út felé vezetni az országot. Szerintük országuk megőrizheti sajátosságát, miközben a többi nemzettel együtt halad. Berezovszkij, Guzinszkij és társaik ragadozók, akarva-akaratlanul e harc zászlóvívói. A háború a két tábor között már kétszáz éve tart.
október 09., Csütörtök

17:45  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Távol a mennyországtól
Toldi

 
19:00  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Kossuth

 
20:00  Mióta Otár elment
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Szigorúan piszkos ügyek
Kossuth

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Toldi

 

október 10., Péntek

16:30  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Carandiru
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Teljes szívemből
Kossuth

 
18:30  Mióta Otár elment
Toldi

 
20:30  Tollak a fejbe
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Alexandra filmje
Kossuth

 
21:00  Dogville – A menedék
Toldi

 

október 11., Szombat

17:00  Ripley és a maffiózók
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  A háború ködében
Toldi

 
18:00  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
19:30  Mintha itt se lennék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Messze
Kossuth

 
20:00  Deus ex machina
Toldi

 
20:30  Angyal a jobb vállon
Örökmozgó

 
22:00  A pornófilmes
Kossuth

 
22:00  Pajzán pózok
Toldi

 

október 12., Vasárnap

16:45  A háború ködében
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Dívány
Örökmozgó

 
18:30  Alexandra filmje
Toldi

 
18:45  Messze
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:00  Cécile Cassard tizenhétszer
Kossuth

 
20:30  Mintha itt se lennék
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  A pornófilmes
Toldi

 
22:00  Pajzán pózok
Kossuth

 

október 13., Hétfő

18:30  Távol a mennyországtól
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Április kapitányai
Kossuth

 
19:00  Angyal a jobb vállon
Toldi

 
20:30  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Ripley és a maffiózók
Kossuth

 
21:30  Szigorúan piszkos ügyek
Toldi

 

október 14., Kedd

17:30  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Nap mint nap
Kossuth

 
18:30  Segédigék
Toldi

 
20:00  Dogville – A menedék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Cécile Cassard tizenhétszer
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Kossuth

 
21:00  Ketrec
Toldi

 

október 15., Szerda

17:00  Terra Incognita
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:00  Teljes szívemből
Toldi

 
19:00  Carandiru
Kossuth

 
19:00  Az öreg hölgy és a galambok
Toldi

 
19:00  Dalok a konyhából
Toldi

 
20:00  A PESTI EST GÁLÁJA - Hedwig és a Mérges Csonk (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Nap mint nap
Kossuth

 
20:30  Április kapitányai
Örökmozgó

 
21:30  Dirty Pretty Things
Toldi

 

október 16., Csütörtök


17:15  Dívány
Toldi

 
17:30  Deus ex machina
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Segédigék
Örökmozgó

 
19:00  Terra Incognita
Toldi

 
19:30  Mutter - Anya gálaelőadás (jegyek korlátozott számban kaphatók)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Lilja 4-ever
Örökmozgó

 
21:30  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Toldi

 

október 17., Péntek

16:45  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Ketrec
Toldi

 
18:00  Rossz idő
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Sci-fi
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  A kiskirály
Toldi

 
20:30  Rachida
Örökmozgó

 
22:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Uránia Nemzeti Filmszínház

 

október 18., Szombat

16:30  Dalok a konyhából
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
16:30  Az öreg hölgy és a galambok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:45  Sci-fi
Toldi

 
18:00  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
18:45  Dirty Pretty Things
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Toldi

 
20:30  A kiskirály
Örökmozgó

 
20:30  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
21:00  Kegyetlen bánásmód
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
22:00  Tiresia
Toldi

 

október 19., Vasárnap

17:45  Fesztivál legsikeresebb filmje 1.
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Rachida
Örökmozgó

 
19:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 2.
Toldi

 
20:00  ZÁRÓ GÁLA - Kegyetlen bánásmód (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Rossz idő
Örökmozgó

 
21:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 3.
Toldi