A Primanima idei nemzetközi szakmai zsűrije a fesztivál fődíját egy japán diplomafilmnek, az Azt hiszem, kicsit össze vagyok zavarodva című groteszk stop motion animációnak adta. „Amikor a zavaros dolgok zavarosan vannak elmagyarázva, minden világossá válik” – mondta a zsűri Iku Ogawa filmjéről, melyben egy véreshurka levelet kap barátjától, májashurkától, hogy látogassa meg otthonában, ám a vendégség nem várt fordulatot hoz a hurkák közti barátságban.

Iku Ogawa: Azt hiszem kicsit össze vagyok zavarodva / Forrás: Primanima

A budaörsi fesztivál fődíja mellett a másik legfontosabb elismerés a legígéretesebb magyar alkotónak járó George Pal-díj, melyet idén a nemzetközi zsűri a Superbia rendezőjének, Tóth Lucának ítélte oda, a nemi szerepek eredeti módon való újraértelmezése miatt. Kiemelték, hogy örülnek, hogy az alkotó egész biztosan nem járt anatómia órákra és nagyon várják a jövőbeni munkáit. A Primanima ötéves történetében negyedszerre kapta meg női alkotó ezt az elismerést: 2013-ban Horváth-Molnár Panna, a Dipendenza című film társrendezője, 2014-ben Bucsi Réka, a Symphony No. 42 alkotója, tavaly pedig a Limbo-Limbo Travel rendezői, Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála nyerték. A George Pal-díjat az NMHH Médiatanácsa 500 ezer forinttal támogatta.

Bucsi Réka: LOVE

Bucsi Réka LOVE című, galaxisokon átívelő szerelmi története nemcsak a legjobb elsőfilmnek járó elismerést, hanem a közönségszavazatok alapján a legnépszerűbb magyar animációnak járó Macskássy Gyula-díjat is elnyerte. A díjat az NMHH Médiatanácsa ajánlotta fel, amely szintén 500 ezer forintos támogatással jár. A háromtagú nemzetközi zsűri a legjobb diplomafilm elismerését a Royal Collage of Art animáció szakán végzett Diyala Muir A buli másnapján című alkotásának adta, aki személyesen vette át az elismerést a másnapos hazajutásról szóló filmjéért. A legjobb vizsgafilm a CalArts-on tanuló Amanda Bonaiuto Denevérhal leves című animációja lett, melyben egy félnótás család tagjaiból előtör a felgyülemlett feszültség és elszabadulnak az indulatok.

Kopasz Milán: Beyond

A nemzetközi zsűri tagjai minden évben kitüntetnek egy-egy filmet, amely a kedvencük volt a fesztivál felhozatalából: idén Alexandra Hetmerová az olasz Giulia Martinelli és Marta Gennari Merlot című Piroska és a farkas átértelmezését, Joni Männistö a lengyel Tymon Albrzykowski Tintanyomok című kísérleti munkáját, Kristjan Holm pedig a francia Céline Devaux Vasárnapi ebéd című elsőfilmjét díjazta. A Primanima kiemelten foglalkozik azzal, hogy az animációban mindig előtérben lévő képi világ mellett jelentős szerepet kapjon a hangi megformálás. Idén olyan sok kiváló film volt, hogy a hangzsűri egyből három elismerést is kiosztott. Különdíjat kapott Christian Wittmoser és Tobias Boehm A távolban (rendező: Florian Grolig), valamint Lukács Péter Benjámin a Beyond című filmért (rendező: Kopasz Milán). A hangzsűri a PrimaSound-díjat Jurij Zornik a Búcsú című animáción végzett munkájának ítélte (rendező: Leon Vidmar).

Jan Saska: Happy End

A Diákzsűri is több filmet tartott elismerésre méltónak, ezért megosztva kapott díjat az Illyés Művészeti Akadémia hallgatója, Pethő Zsófia a Cakó Kacák című egyperceséért, valamint Céline Devaux a Vasárnapi ebéd című elsőfilmjéért. A közönség által legjobban kedvelt nemzetközi rövidfilm Jan Saska Happy End című abszurdja volt Csehországból, a legnépszerűbb gyerekfilm pedig Julia Ocker Farkas című humoros táncfilmje Németországból. Idén először osztották ki a közönség által legnépszerűbbnek tartott gyerekfilmnek járó Csermák Tibor-díjat, melyet Richly Zsolt adott át, személyes ajándékként pedig egy eredeti cellt is hozott Csermák Tibor egyik rajzfilmjéből. A magyar animáció olyan magas színvonalon képviseltette magát, hogy egyből két film is megkapta ezt az elismerést: Bárczy Örs Hey Deer! című MET diplomamunkája, valamint Gelley Bálint Farkas Átjáró Másvárosba című Médiatanács által támogatott sorozatának első fejezete, a Közbenjáró.


Az ötödik Primanima látogatóinak száma meghaladta a korábbi évekét is, nagyon sok hazai és külföldi alkotó kísérte el filmjét a fesztiválra, akik kerekasztal-beszélgetéseken meséltek az animációikról. A Primanima történetében először volt nemzetközi workshop, melyet a szerb kísérleti stop motion művész, Milos Tomic tartott és melyre Mexikótól Japánig mindenhonnan érkeztek alkotók. Idén egy új helyszínnel, a BABtérrel bővült az esemény, mely állandó színtere lesz a fesztivál filmvetítéseinek és egyéb programjainak év közben is. Idén először voltak vidéki és határon túli vetítések a gyerekek számára, melyek nagy sikerrel zajlottak.

Forrás: Primanima