A Reklámzabálók Éjszakája 47 ország több mint 100 városa után december 4-én Budapestre is megérkezett. A hat órás nemzetközi rendezvényt a Budapesti Kongresszusi Központban a magyar O-zone Indoor Media szervezte meg. A külföldi reklámok mellett ugyanannyi magyart is láthatott a közönség. A magyar reklámszövegeket a nézők lelkesen énekelték, miközben néha belefújtak a kiosztott sípokba, és vidáman elütötték a fejükre zúdított lufikat. A reklámblokkok közötti szünetekben viszont a Sub Bass Monster és a Crystal koncertje és az Avantgarde divat show üres nézőtér előtt zajlott.

A koncerteket és a divat show-t 1900 ember nem nézte meg. A sok ismeretlen ismerős inkább a folyosókon itta a Kongresszusi Központ méregdrága italait, miközben a jegy 3900 forintos árát szidta, és azon mérgelődött, hogy a kamerák, fényszórók miatt alig van olyan hely, ahonnan látni is lehet a filmeket. Borsos Sándor – az O-zone képviselője - szerint azért is volt kevés ülőhely, mert a Kongresszusi Központban a keddi nap ellenére az 1750-es férőhelynél jóval többen voltak.

Sub Bass Monster elnézést kért a nézőtéren maradtaktól, hogy eltakarja éneklés közben a háta mögé vetített reklámokat, és közölte, hogy ő is alig várja a következő reklámblokk kezdetét. Ebből a kínos élményből okulva Borsos Sándor elmondta, hogy jövőre a koncerteket a rendezvény elé helyezik.

A körítés ellenére az egymást követő, külföldi és magyar reklámspot-blokkok nagy sikert arattak. Talán azért is, mert 16 nappal a külföldi reklámokat magyar feliratra köteleztető törvény után a filmeket eredeti nyelven, felirat nélkül élvezhette a közönség. A másik érdekesség az volt, hogy fittyet hányva a 7 nappal azelőtt érvénybe lépett dohányreklámok tilalmának, a reklám maraton résztvevői együtt énekelték a Macskássy Gyula rajzolta, 60 éves cigaretta rudacskákkal: „Reggel, délben, este, mindig gyújts egy Nikotexre!”.

A dohányreklámokat megelőzően húsz éve tiltottak be utoljára Magyarországon reklámot. "A világ két táborra oszlik. Van aki használja, s aki használni fogja" szólt a Cannes-i-díjas hajnövesztő szer reklámjának szövege. Sajnos ezt a filmet az archiválás hiánya miatt nem láthattuk a fesztiválon, ahogy a Bontott csirke hiánya is magyar archiválási gondokat sejtetett.

A francia utazó fesztivál annak köszönheti a létrejöttét, hogy sem az ügynökségek, sem a producerek nem vállalták az elkészült reklámok őrzését. Jean Marie Boursicot, a fesztivál atyja szerint csak ő érezte "a kereskedelem piszkos pénzéből készült" reklámok művészi értékét, szórakoztató voltát, és így csak ő vállalta az archiválási felelősséget értük, megalapozva a hatalmas, mára 580 ezer reklámból álló, évente 25 ezerrel bővülő gyűjteményét. 21 éve magálmodott rendezvénye a harmadik születésnapján, 1983-ban kapott nemzetközi rangot.

Elvis Presley, a budapesti rendezvény házigazdája a tűzijáték és lufizuhatag után köszönetet mondott a magyar szekcióért a tulajdonosoknak. A két világháború közötti kuriózumokért Macskássy Katinak, az 1970-80 közötti szocreál kedvencekért Sas Istvánnak lehettek hálásak a nézők.

Macskássy Kati a filmhunak elmondta, hogy a Filmtudomány Intézetnek ajándékozta a Macskássy - Kassowitz – Halász trió 1920-40 között készített reklámfilmjeit, hiszen annak ellenére, hogy a jogdíj Macskássy néven maradhatott, az Intézet vállalta a karcos filmtekercsek restarurálását.

Sas István hozzátette, hogy a háború előtti reklámfilmekből több maradt fent, mint a háború utániból. „Hogy hova lett a 45 utáni anyagok archívuma, azt a Magyar Televízióban kellene megkérdezni. Temérdek filmet készítettünk, de a Magyar Filmarchívumban csak elvétve akadnak kópiák. Az én filmjeim is a stúdió tulajdonában voltak, de hát ezek a stúdiók megszűntek, és nincsen fórum, aki ezzel foglalkozott volna a rendszerváltáskor Magyarországon. A vizes pincehelységből felhoztam a 35-ös és 16-os filmeket (Pécsi kesztyű, S-modell), majd digitálisan próbáltam rendbe hozni őket.”

Az 1950 előtti reklámok külön értéke abban rejlik, hogy a világ egyik legjobb, magyar rajzfilmes gárdája csak a Darmol hashajtót reklámozó Estétől reggeligben illetve az Unicum Szerencsés Flottásában élhette ki az alternatív művészi kísérletező kedvét. Macskássy Kati elmondta, hogy édesapja, Macskássy Gyula, Halász Jánossal és Kassowitz Félixszel a 20-as években alapította meg az Astoria házban közös reklámstúdiójukat, ahol már az első évben 40 animációs reklámfilmet készítettek. Két évtizednyi reklámfilmgyártás után John Halas az angol rajzfilmgyártást, Kassowitz a magyar karikatúrát teremtette meg, Macskássy Gyula pedig azon kívül, hogy a magyar rajzfilmgyártás szülőatyja volt, a 70-es évekig reklámfilmeket készített.

A közönséget meglepték a hosszú, animációval készült reklámok, de a Darmol hashajtó és a Király is gyalog jár csattanóit tapssal értékelték. A „gyújtsál rá egy Nikotexre” közös éneklés utáni hangulatban vastapssal fogadták a már rövidebb, 70-es és 80-as évek magyar reklámfilmjeit is: a Helló Leót, a Pécsi kesztyűt, és a Sárvári termálkristályt. Elsöprő sikerükön az alkotó, Sas István is meglepődött.

"Ez több, mint nosztalgia. Talán olyan ízek vannak benne, amelyek ma hiányoznak, és amit szeretnének ma is látni. Ezeket a filmeket a maguk korában is szerették. Egyszerűbbek, közvetlenebbek, kedvesebbek, nem tupírozzák fel a terméket a végtelenségig.”

A Reklámzabálók nívó-díjasát a „90-es évek magyar filmjei” blokkból lehetett kiválasztani. Tizenöt kreatív ügynökség, huszonkilenc hirdető ötvenkilenc reklámot nevezett, amelyekre interneten és sms-ben lehetett szavazni. A közönség talán azért nem fogadta az addigi karneváli hangulatú lelkesedéssel a blokkot, mert a mobiljával volt elfoglalva. A szavazás végeredményeként a McCann-Ericsson ügynökség Kapucsók (PannonGSM) című filmje kapta a Reklámzabálók Díját, míg az internetes szavazás a DDB ügynökség Kovács úr című hirdetését találta a legjobbnak, amelyben Kovács úr "megveszi élete második autóját, egy VW Golfot". Macskássy Kati szerint a technikai megoldást és kreativitást figyelembe véve a Különleges tudakozó (Matáv) lehetett volna az első.

”Megoldásaikban magasabb színvonalú végtermékek a mai reklámok, de mégsem szeretik őket annyira. A maiak túl komolyan veszik magukat. Mindenben le akarják győzni a másikat, és ez az erőlködés kiderül a filmből” - mondta Sas István, majd hozzátette: „a mai reklámfilmeseknek nagyon megalázó a helyzetük. Egy mai fesztiválon, ahogy nézem ki se írják, hogy ki a rendező vagy az operatőr, csak az art director és a kreatív direktor nevét látom. Ez nem túl megnyugtató helyzet.” Mindenesetre a nyertes McCannn Ericson és a DDB ügynökség képviselői nem jelentek meg a díjátadáson.

”Azt komoly gesztusnak tartom – tette hozzá Sas István -, hogy magyar filmeket is beengednek egy ilyen nemzetközi filmfesztiválra.” Macskássy Kati is elmondta, hogy büszke arra, hogy Boursicot a 2002-es programjába a most vetített magyar alkotások közül is beépít néhányat.

A Reklámzabálók Éjszakája jövőre, a magyarországi látogatásakor az O-zone Indoor Media tervei szerint week-end hosszúságú lesz, és Budapesten kívül több vidéki városban is megrendezik.

Ha valaki nem tudott részt venni az éjszakán, akkor a rendezvény honlapján kedvére válogathat a több mint 8000 reklámfilm közül.
www.adeater.com