2005. 02. 05. Kubiszyn Viktor
A K5-ös kisjátékfilmblokkban láthattunk telepi életérzés-lenyomatot, kétszereplős dialóg-drámát, szürreális életképet egy lebegő bérház lakóiról, és egy előtanulmánynak tűnő etűdöt lábakról, gyilkosságrekonstrukcióról és kísérletezésről.
A
Palika leviszi a szemetet, Ujj Mészáros Károly (ex?-)reklámfilmes újabb rövidfilmje. A
Gumiemberrel 2003-ban kisjátékfilm-kategóriagyőztes rendező alkotása profin kivitelezett és profin végigvitt film-geg, jópofa slusszpoénnal és végiggondolt karakterekkel. A geg/abszurd/vígjáték elemekből építkező film sztorija (amit a cím kiválóan kifejez) csak ürügy arra, hogy megismerjük a több-kevesebb, de a film szempontjából hasznos defektussal rendelkező karaktereket. A megidézett miliő működik, a közönségszórakoztató eszközök magabiztos használata - kisjátékfilmhez képest - meglepően profi, a poénkezelés és a sci-fi-be illő megcsavart vég pedig egyaránt a klasszikus, közönségszórakoztató filmtípus újjászületése felé mutat.
Kevéssé egységes, de zseniális pillanatokban bővelkedő alkotás Sopsits Árpád Ritmusok I. című filmje. Leginkább előtanulmányként fogható fel egy nagyjátékfilmhez. Legjobb pillanataiban borzongat, feszültséget kelt és meghökkent, azonban a film egésze inkább tűnik esetlegességek mentén egybefűzött kísérleti-etűdnek, mintsem egybeálló, öntörvényű filmnek. Remek atmoszféra, kiváló formanyelv használat (kép, hang, ritmus), ami azonban nem vezet sehová - maximum affelé, hogy a rendező csináljon majd esetleg egy történettel is súlyosbított egészestés meta-thrillert, vagy akármit, mert ez a magyar művészfilmes hagyományban gyökerező lírai érzetfelhő+egy kis-suspense ma már meglehetősen unalmasnak tűnik.