A visegrádi négyek – Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország – politikai, gazdasági és diplomáciai együttműködése a 90-es évek elején indult el, ilyen témában filmfesztivált azonban még nem szerveztek egyik országban sem, pláne nem a négyesen kívül eső helyen. A fesztiválnak otthont adó Cork, az ír-sziget déli részén fekszik, amely az ország harmadik legnagyobb városa. A Jameson whisky anyaföldje, emellett izgalmas kulturális gócpontként két nemzetközileg is kiemelkedő filmfesztiválnak is otthont ad: a Cork és Indiecork Nemzetközi Filmfesztiváloknak, az utóbbi most vasárnap fog indulni.

Visegrád Filmfesztivál / Forrás: Facebook

Ezen az izgalmas helyen gyűlt össze a négy ország küldöttsége, hogy egy csokor nagy- és kisjátékfilmmel adjon ízelítőt a hazai filmkulturából. A fesztivál alapötlete abból alakult ki egy évvel ezelőtt, hogy hiába van az országban (és Corkban főleg) jelentős mennyiségű cseh, lengyel, szlovák és magyar kisebbség, az írek nagy többségének nincs pontos fogalma arról, hogy mit is takar a ‘visegrádi’ jelző. A válogatás szubjektív volt, és témától független: volt 60-as évekbeli cseh sci-fi (Icarus XB 1), amely Stanley Kubrick legnagyobb inspirációja volt a 2001:Odüsszeia készítésekor, de volt tavaly Sundance-en nyert cseh kisfilm (Peacock), szlovák videoklip-válogatás, és kísérleti kisfilm is.

Szilágyi Fanni: Kamaszkor vége

A válogatásban természetesen magyar filmeket is vetítettek – 5 rövid és 5 nagyjátékfilmet vetítettek. A rövidfilmek sorát Szilágyi Fanni Kamaszkor vége című kisfilmje nyitotta meg. A coming-of-age sztori a 3. Friss Hús rövidfilmfesztiválon elnyerte a Legjobb Kisfilm díját, nemzetközi premierje pedig ugyanebben az évben, Torontóban volt. Parti Nagy Lajos novellája alapján készítette Kispárizs című kisfilmjét Nagypál Orsolya, ami a 80-as évek végén játszódik egy kis faluban, és a nyugattól megbabonázott nők extázisát mutatja be.

Műsorra tűzték még a nagy sikereket elért Limbo-Limbo Travel című animációs kisfilmet is, Kreif Zsuzsi és Zétényi Bori rendezésében. Groteszk és humoros világukban, a nők megunják a férfiak technológia-függőségét, és a szerelmet kutatva felkerekednek egy világvégi kis szigetre. Egy másik animációs sikerfilm, a Nyuszi és Őz is bekerült a programba. Vácz Péter kisfilmjében a két állat barátsága forog kockán, amikor az Őz felfedezi a 3D világ korlátlan szabadságát, a Nyuszi azonban továbbra is a papír kétdimenziós síkjában marad. A rövidfilmeket Papp Gábor Zsigmond Én is téged, nagyon című kisfilmje zárta, amiben sms-ek felolvasásából formálódik ki a főhős alakja, és az emberekkel való kusza kapcsolatai.

Zomborácz Virág: Utóélet

A nagyjátékfilmeket Zomborácz Virág vígjátéka, az Utóélete indította, a film pár napon belül a berlini Huniwood Magyar Filmfesztiválon is szerepelni fog. Az első filmes rendezőt, szintén egy egy bemutatkozó nagyfilm, Hörcher Gábor Drifter című dokumentumfilmje követte. A fiatal lázadó Ricsit 5 éven keresztül követte a kamerájával, együtt élte át vele az apró örömöket, és a sorozatos bukásokat is.


A harmadik napon egy igazi klasszikust láthatott az ír közönség: Huszárik Zoltán 1971-es Szindbádját tűzték műsorra, a Manda által digitálisan felújított, gyönyörű verzióban. A költői szépségű film újra bebizonyította, hogy nem csak a magyarok számára értékes, a nyelven túli képi világ ereje univerzálisan hat minden nézőre. A következő este Gauder Áron szabadszájú animációs filmje, a Nyócker volt műsoron. A színes káromkodások lefordíthatatlanságától függetlenül, a fekete humort és kifordított magyar társadalomrajzot értékelte a nemzetközi közönség is. A fesztivál zárófilmje, és egyben a közönségdíjat is elnyerő alkotás Pálfi György Final Cut-ja volt, a többszáz filmből összevágott szuperprodukció, 'újrahasznosított mozi', egy valódi gyöngyszem minden filmkedvelő számára.