1990-ben járunk, amikor egy Amerikában élő kislány, Nana Magyarországra látogat családjával, akik még a rendszerváltás előtt emigráltak a tengerentúlra. A kislány megismerkedik régi szomszédjuk kisfiával, Gauval, akivel a pár napos ünnepi látogatás alatt egymásba szeretnek. Nana hamarosan visszautazik az Egyesült Államokba, a sajgó szívű fiút hátrahagyva. Gau a lány után vágyódik, és nagyapja segítségével egy különös szerkezet építésébe fog, amitől azt reméli, hogy Amerikába katapultálja. A Katapult fiatal főszereplői Fazakas Bendegúz (A kőmajmok háza) és Gáspárfalvi Dorka (Mindenki), a barkácsoló nagyapát Kovács Lajos, a játszótéren kötözködő rendőrt Kálloy Molnár Péter alakítja.

Szövényi-Lux Balázs nosztalgikus, mesei hangulatú rövidfilmje a kortárs magyar ifjúsági filmek kicsinyke táborát erősíti. 2019-es bemutatkozása óta számos seregszemlét megjárt a világban, és talán előre elrendelt módon a legnagyobb sikereit a tengerentúlon aratta: elnyerte a zsűri különdíját a seattle-i Children's Film Festivalon, a 37. Chicagói Nemzetközi Gyerekfilm Fesztiválon a gyerekzsűri a legjobb élőszereplős filmnek, az ifjúsági zsűri pedig ugyanebben a kategóriában a második helyezettnek választotta meg.

Tényleg találkoztam egy amerikai lánnyal, rácsodálkoztunk egymásra, kialakult köztünk egy gyermeki lelkesedés egymás iránt. Nagyon gyorsan zajlott le, pár nap után visszamentek Amerikába, én pedig itt maradtam. Pont, mint ahogy Gau bámul az autó után, én is úgy figyeltem a buszt, ahogy eltűnik a kanyarban. Lehetetlennek éreztem, hogy valaki, akihez ilyen közel éreztem magam néhány napig, kisvártatva már a világ másik felén, tízezer kilométerrel messzebb legyen, egy olyan helyen, ahol én sosem jártam” – mesélte Szövényi-Lux Balázs, a Katapult forgatókönyvíró-rendezője. A Katapult ötletét abból a gondolatból merítette, hogy mi lenne, ha ezt az óriási távolságot, ami a kanyar után következik, hirtelen át lehetne ugrani.

Fazakas Bendegúz

A cselekményt egyrészt olyan korszakba akarta helyezni, amelyben a távolságokat még nem relativizálta a világháló, másrészt a személyes hangvétel miatt választotta saját születésének évét hozzá. “Nekem ez a nulladik pont az életemben, de behoztam hozzá, amit gyerekkoromban átéltem és éreztem. A lánnyal volt egy megállapodás köztünk, hogy csak kézzel írott levelekkel kommunikálunk, így tényleg a filmben látható piros borítékok cikáztak az országok között. Így ment nyolc hónapig, amíg nem találkoztunk újra. Nálunk végül keserédes happy end lett a találkozás, de ez nem spoiler a film kapcsán.”

A Katapultot 2018 februárjában, hat nap alatt forgatták le, Balázs így emlékezett vissza rá: “Nagyon családias volt a hangulat, csak rettenetesen fáztunk. A kinti forgatási napokon előfordult a mínusz 10 fok is, de mivel a belsőket is egy használaton kívüli házban vettük fel, odbent sem volt sokkal melegebb. De ez a hideg össze is kovácsolt minket, hajszárítóval melegítettünk folyamatosan egymást.

Gáspárfalvi Dorka

Kíváncsiak voltunk arra is, honnan ered a filmben sokszor elhangzó “bekszi” kifejezés, amivel a kisfiú és az ellenszenves rendőrtiszt egyaránt illetik egymást. “Ezt a vetítéseken sokszor félreértik, például Brexitet hallanak. Onnan ered, hogy a nagyszüleimnek volt egy furcsa kutyája, a Buksi, aki mindig morgott rám, én pedig emiatt féltem tőle gyerekként. De tizenegy éves koromban sikerült felül kerekednem rajta, azáltal, hogy Buksi helyett elneveztem Bekszinek. Ezzel az új névvel elkezdett rám hallgatni, arrébb ment ha mondtam neki, és a végén már a farkát is csóválta. Nem volt rossz kutya, és nem tehetett róla, hogy ilyen morgós volt, de később a név bekerült a családi szótárba, átvándorolt a sunyi, tényleg rosszakaró emberek felé. A tesóimmal például néha összenézünk például a villamoson, hogy már megint itt egy bekszi, és jót mulatunk rajta.”

A Katapult a Média Mecenatúra Program támogatásával készült, producerei Farkas Ádám, Fülöp Péter, Pálmai Zoltán és Noveczky Tamás, operatőre Vass Gergely.