Kapcsolódó anyagok

Június 18. óta forog a TV2 stúdiójában Tímár Péter nagyjátékfilmje, a Casting. A Hunniában gyártott Le a fejjel, a Megafilmes A herceg haladéka, 6:3, Zimmer Feri és az Objektív Filmstúdióban készült Csinibaba után ismét újabb gyártóval a háta mögött forgat a rendező: a producer ezúttal a Hungáriafilm színeiben Losonczi Gábor, aki legutóbb Jancsó Miklós Mohácsi vész című filmjét gyártotta.

"Konfliktusokon, és vicces helyzeteken keresztül a döntőig..." 
Oláh Ibolya a Sztárhangárban

A forgatókönyvet az eddig főleg Mészáros Márta-filmeket jegyző Pataki Éva mellett Kern András jegyzi, (Pataki írta egyébként Kern András önálló rendezését, a Sztracsatellát is.) Egészen sokáig úgy volt, hogy Kern fogja rendezni a Casting-ot, ám végül Tímár Péter vette át a helyét. Kern szerint nagyon megváltozott a forgatókönyv, Losonczi szerint pedig a színész-rendező így teljes erőbedobással a színészetre tud koncentrálni. Kern Tímárt javasolta rendezőnek, aki szíves örömest tett eleget a felkérésnek.

Kern Rezsőt alakítja, az egykor a rádióban dolgozó zeneszerző-karmestert, aki most egy kicsit lecsúszott. „Egy külvárosi bárban dolgozik bárzongoristaként, amikor eljön hozzá ez az ördög lánya Oláh Ibolya személyeben, és azt kéri, hogy tanítsa meg énekelni ez a cinikus-kiégett alak.” Egyértelmű a hasonlóság Kern első rendezéséhez: a Sztracsatellában is egy ideggyenge zenészt alakított. „Ez most nem ennyire egy szélsőséges válsághelyzetről szól, és Rezső nem is annyira karmester mint amennyire bárzongorista” – világította meg a különbségeket Kern András.

Van egy elképzelésem, de ez majd csak a vágóasztalon fog összeállni Tímár Péter és a mega sztárok

A Castingban az első Megasztár szériából ismert Oláh Ibolya játssza a főszerepet, és bár a sztori kísértetiesen hasonlít a tiszadobi gitároslány történetére, minden alkotó megkért, hogy írjam le: a film nem a Megasztárról és nem Oláh Ibolyáról szól, teljes mértékben fikció. „Táncdal-énekversenyt hirdet egy országos kereskedelmi televízió. Rengetegen jelentkeznek, így Ormos Kati is, aki árva gyerekként egy nevelőotthonban nevelkedett. Mikor átjut a selejtezőn, énektanárt keres, aki felkészíti a versenyre. Megtalálja Rezsőt, az özvegy bárzongoristát, akit rávesz hogy tanítsa énekelni. Éjszakánként gyakorolnak abban a vendéglőben, ahol Rezső dolgozik. Közben megismerjük az elődöntőbe jutott többi fiatalt is. Konfliktusokon, és vicces helyzeteken keresztül érünk el a döntőig, ahol Kati nagyon jól szerepel” – olvashatjuk a szinopszisban.

Az inspirációt azonban valóban a tehetségkutató verseny szolgáltatta: Losonczi Gábor producer szombat esténként otthon izgult a döntőkön, és eldöntötte, hogy ebből bizony filmet kell készíteni, már csak azért is, mert szerinte a rendszerváltás utáni magyar filmből fájóan hiányoznak az ifjúsági és a zenés filmek.

A magyar filmből fájóan hiányoznak
az ifjúsági és a zenés filmek
Losonczi Gábor producer és kisfia, Benjámin
Ezt a hiányt szeretné pótolni a Casting. Tímár Péter legutóbbi filmjével, A herceg haladékával ugyan nem ért el sem kritikai, sem közönségsikert, de a zenés film tekintetében már sokszor bizonyított. Elsőként készített Magyarországon videoklipet, amelyeket egybefűzve, Moziklip címen láthattunk 1987-ben.

„Húsz éve nem készült zenés magyar film!” – kiált fel a producer, aki ezek szerint szintén mérföldkőnek tekinti a Moziklipet. Mi azért az 1997-es, fergeteges sikerű és óriási retro-őrületet beindító Csinibabát is elfogadjuk zenés filmnek. Anno a Csinibaba számára szerettek volna külön filmzenét íratni, Tímár volt az, aki ragaszkodott az újrahangszerelt régi slágerekhez. A recept és a zeneszerző a Casting esetében is ugyanaz: Závodi Gábor jegyzi a filmben elhangzó 15 számot. Ezeket nem sikerült kihúzni a producerből, Tímár Péter azonban véletlenül kikotyogta a Bergendy együttes legnagyobb slágerét, a Darabokra törted a szívem-et, amikor a régi slágerek időtállóságáról beszélgettünk.

Bár Tímár Péter a markáns, egyedi stílusú rendezők közé tartozik, a Castingban a szinte védjegyévé vált groteszk stílus és kamerahasználat kivételesen nem kap szerepet. „Nem igényli a történet. Van egy másfajta elképzelésem, de ez majd csak a vágóasztalon fog összeállni.” - magyarázta a rendező a filmhunak.

A filmben mindössze két Megasztáros kapott szerepet: Oláh Ibolya és Puskás Péter. Losonczi szerint ez is jelzi, hogy nem a Megasztárról szól a történet. A tehetségkutató-versenyt a filmben Sztárhangárnak hívják, és Ormos Katinak a bárzongorista segítségével való felkészülését követhetjük nyomon, a százperces történetből körülbelül tizenötöt fog kitenni a döntő.

"Inkább volt színház amit a Megasztárban csináltam"
Puskás Péter


A záró hatost alakító színészek között kapott helyet a harmadik széria üdvöskéje, Puskás Péter, aki a zenélés mellett újabban a színészetben próbálja ki magát. „Losonczi Gábor producer szerint inkább volt színház, amit a Megasztárban műveltem, és ebben azért igaza van.” Puskás jelenleg a Jóban-rosszban című sorozatban is szerepel, és nemrégiben az 56 csepp vér című musicalben is rappelt egy rövid jelenet erejéig. A Castingban is sokat fog énekelni, de lesznek prózai jelenetei is, és nem a szappanoperában és az 56 csepp vérben látott, valódi énjéhez közelebb álló karaktert kell megformálnia. „Egy pizzafutárt alakítok, aki előtt itt a lehetőség, de teljesen másképp éli meg a dolgot. Remélem azért kiderül majd, hogy ő egy más karakter, mint én.” Puskás Péter elkötelezett rajongóiként rákérdezünk a zenei karrierre is: jelenleg a klipforgatás előkészületei zajlanak, amelyet a zenész immáron saját stábbal fog készíteni.

Oláh Ibolya zenéjét annyira nem kedvelem, és mint kiderült, a film kapcsán nem hajlandó nyilatkozni, úgyhogy nem tudtam volna miről kérdezni. Próbáltunk volna belenézni a forgatásba is, de a producer nyomatékosan kérte, hogy hagyjuk el a helyszínt. Néhányan próbáltunk elbújni és álcázni magunkat, de a rendező kiszúrt minket, úgyhogy távozásra kényszerültünk.