Bár utóbbi nem kifejezetten filmes témájú, Kristóf szerint mégis sokan mennek filmes irányba azok közül, akik elvégzik, például operatőrként vagy gyártásvezetőként folytatják tanulmányaikat. „Három lábon gyakorlatilag több mint tíz éve képzünk szakembereket, rendes, államilag elismert szakmai végzettséget adunk." Oktatás terén a tavalyi év volt az első, hogy együttműködtek a Nemzeti Filmintézettel, amely támogatja a filmes hiányszakmákra irányuló képzéseket. „Úgy éreztük, hogy ennyi év világosítói tapasztalattal átfogóan és néhány további szakember bevonásával megpróbáljuk a filmes világosító képzést is megvalósítani.” Az NFI 15 résztvevő számára támogatta a képzés árának 80% százalékát.
Váczi Kristóf / Forrás: A38
„Szerencsére háromszoros túljelentkezésünk volt.” A jelentkezőket alaposan megszűrték. „Erre azért volt szükség, mert jönnek azok, akik illúziókba ringatják magukat a filmezés kapcsán, csak azt látják, hogy támogatott a képzés, olcsóbban el tudja végezni, akkor biztos milyen jó lehet, hogy elvégzi és majd a Brad Pittel fog kávézni minden reggel egy forgatáson. Ehhez képest a valóság elriasztja őket, nem találják meg a helyüket az adott szakmában és feleslegesen foglalnák a helyet azok elől, akik tényleg ebben akarnak dolgozni” – indokolta a képzésvezető.
Kifejezetten olyan tanulókat kerestek, akiknek már volt valamennyi tapasztalata a forgatásokkal. „Nem gond, ha mondjuk biztonsági őr volt vagy tényleg egy világosító asszisztense, a fő szempont az volt, hogy már legyen abban tapasztalata, hogy milyen 12 órát állni egy forgatáson. Azért nem mindenkinek való ez a munka. Meg kell szokni, hogy szinte egy félkatonai hierarchiában kell dolgozni, nincs az, hogy ő majd kitalálja, meg hogy majd ő ezt jobban tudja, vagy rosszul kommunikál, vagy rossz hangulatot teremt. Őket próbáltuk kiszűrni, és 15 olyan emberrel indítottuk el ezt a tanfolyamot, akik tényleg ígéretesek.”
A filmes világosító képzés 2024 októberében vette kezdetét, és jelenleg is zajlik. „Ez egy 232 órás tanfolyam, ahol nagy nyomáson kapják az ívet a résztvevők. Nem volt feltétel, hogy valaki mindent tudjon a fotometriáról és az elektrotechnikáról, nyilván az elején kellett indítani, amper, áram, feszültség stb." Elvárás volt viszont az alapvető angol nyelvtudás, és az NFI-nek kitétele volt, hogy az órarenden belül legyen kiemelt nyelvi képzés is, így akik elvégzik, akár az itthon forgó külföldi produkciókban is el tudnak helyezkedni.
Gyakorlati oktatás / Forrás: Váczi Kristóf
„Az Akadémián mindig az volt a cél, hogy használható emberek kerüljenek ki tőlünk, és megállják a helyüket az adott produkcióban és elméletben is benne legyen a fejükben az egész.” A képzésben nagy hangsúlyt fektetnek a munkavédelemre és még a filmtörténetre is, utóbbit például Pálos György filmrendező-operatőr oktatja. „Vannak extrém tantárgyaink is, mint mentálhigiénia, tehát a stresszkezelés, kiégés elleni módszerek, amit Rényi Mónika pszichológus tart. A fenntartható munkafolyamatokat pedig a Greeneye-os Tordai Julia és Szemerédy Zsófia oktatják.” Az elektrotechnikát Bernáth Zoltán az Óbudai Egyetemről, a művészeti fénytant Hlinka Mónika színházi világosító, a világítástechnikát Marafkó Bálint és Pelikán Tibor tanítja.
„Először elméleti oktatást tartottam világításról, arról, hogyan épül fel egy világosítói csapat a filmezésben, mik a világosítóknak a feladatai. Átvettük a különböző fénykonstrukciókat, hogy milyen világítással milyen érzelmeket, milyen hatást lehet elérni. Utána ezeket megcsináltuk lámpákkal kicsiben, lemodellezve egy filmforgatást” - mesélte Pelikán Tibor.
Váczi Kristóf kihangsúlyozta: „A gyakorlatok is úgy vannak összeállítva, hogy többet tudjanak, mint amit alapvetően elvárnának tőlük egy forgatáson. Alapvilágosítókat képzünk, tehát nem ők fogják teljes mértékben kitalálni az egészet, de a tételsor és a vizsga is arra épül, hogy bármilyen szituációt be tudjanak világítani az éjszakai jelenettől kezdve egészen egy mozgó jármű belső világításáig. Fontos, hogy minden helyzetet ismerjenek, minden helyzetet kipróbáljanak, még ha fővilágosítók keze alá is fognak dolgozni.”
Forrás: Váczi Kristóf
A résztvevők az alapgyakorlatokon megismerkednek a technológiával, megtanulják, milyen lámpák, milyen derítések, milyen színek vannak. Ezeket a laboratóriumi gyakorlatok követik. „Ilyenkor van az, hogy na, világosítsunk meg egy horrorjelenetet, világítsunk be egy szabadtéri szituációt vagy olyan szobabelsőt, ahová az ablakon keresztül süt be a nap.” A laborgyakorlatok után tényleges helyszíni gyakorlatok jönnek, a tanulók professzionális körülmények között, két fős csapatokban próbálhatják ki magukat külső helyszínen, vizsgafilmek stábjában."
A filmes világosítóképzés május végén fejeződik be. Az Akadémia38 tervei között van, hogy NFI támogatással DMX technikus képzést indítsanak, ami a világosítóra épül. „A DMX technikus a vezérléses eszközök hálózatának kiépítéséért felel, az a fényes, aki azért van ott, hogy minden működjön, amit betolnak fényvezérlőn. A fényhálózat üzemeltetője és kiépítője” – magyarázta el Váczi Kristóf.