Bíró Zsombor Aurél forgatókönyvíró szerint vérbe és izzadtságba mártott, tesztoszteronszagú megbocsátás-sztori az Ellentétes alapállás. Szerencsénk volt, rögtön az első jelenettől, aminek a felvételébe belelestünk, nagyjából mindent megkaptuk abból, amit az író ígért: testnedveket, illetve büdös és maszkulin tornatermi hangulatot. Igaz, a megbocsátáshoz meg kell várnunk a teljes filmet. Helyette megnézhettük, mennyire tud szigorú lenni Schmied Zoltán.

A kamera mögött állunk, egy könyöklés az arcba, és az MMA-sportolót alakító Nagy Márk rövid úton a földre került. A nem éppen sportszerű mozdulat láttán az edzőt alakító Schmied válogatott szidalmakat szór a srác fejére:

Zolika, te szellemi rövidnadrág, én értem, hogy azt hiszed, te találtad fel a kanálban a mélyedést. De mit képzelsz, ha eltöröd a pofáját, majd téged küldelek a versenyre helyette? Ezerszer elmondtam, hogy nincs edzésen könyöklés.” Az edző dühét tovább fokozza, hogy Zoli vállvonogatva reagálja le a számonkérést. Flegmasága komoly hibának bizonyul, az edző tajtékozva zavarja ki a tornateremből, és azt kiabálja utána, hogy soha többé ne merje betenni ide a lábát.


Az Ellentétes alapállás forgatásán
(fotó: Vörös Tamás)

A jelenetet újból és újból felveszik, azt próbálgatják, mennyire legyen látványos Schmied dühe. Aztán egy felső gépállásból felvett közeli következik a földön fekvő Nagy Márk sebzett-vérző arcáról. Láthatóan a film ezen pontján testi-lelki krízisben van a főszereplő Dénes, elkél neki a bátorító edzői beszéd. „Előző éjszaka futott össze a 10 éve nem látott öccsével, ezért dekoncentrált, és az edzőtársa sem figyel oda rá, így aztán egy kicsit megsérül. Össze kellene szednie magát, mert közeleg egy verseny, amivel dobbanthatna Amerikába” – foglalta össze Füzes Dániel rendező, hogyan illeszkedik a felvett jelenet a filmbe.

Az edző frappánsan alázó, politikailag egyáltalán nem korrekt szövegei elérik a céljukat, több is megmarad az emlékezetemben, a kanalasat például használni akarom a jövőben. A kész filmet látva alighanem a nézőkben is rögzül majd némelyik. „Sok minden keveredett” – válaszolta Füzes, amikor a beszólások eredetéről kérdeztem. „A kutatómunka során találkoztunk néhány edzővel, Zsombor vízilabdás múltja kimeríthetetlen forrás, és én is felírtam pár szöveget, amiket az MMA-s edzéseimen hallottam.


Fotó: Vörös Tamás

Szenvedélyes, férfias, fájdalmas, megrendítő – előzetesen ilyen jelzőket kapcsoltam a testvérdrámához, de látva Schmied keménykedő edzőjét, kíváncsi lettem, mindezek tetejébe ez egy vicces film is lesz? „Az a szándékunk, hogy az legyen, egy csomó kifejezetten humoros jelenetet írtunk bele. Zsombival lassan három éve írjuk a könyvet, és közben többször fel szoktuk tenni egymásnak a kérdést, hogy ez csak nekünk vicces, vagy másoknak is? Remélem, hogy az utóbbi.” A film producere, Szy Marcell hozzátette, az edző valójában a két testvér apapótlékává válik, és van egy egy szerethető oldala is, csak az pont nem látszik ezen a forgatási napon.

A ketrecharc ad csak lehetőséget arra, hogy összeforrjanak

Füzes először a fociultrák közegébe kalauzoló, Szokásjog című kisfilmmel bizonyította tehetségét, majd a Hogy ne győzzünk és Az utolsó lélek ördögé című rendezéseivel még inkább megmutatkozott érdeklődése a zárt, maszkulin világok iránt. Ezekben elmerülve gyakran azt vizsgálja, hogyan keveredik az érzékenység, a szeretetvágy és a brutális erőszakra való hajlam ugyanabban az emberben.


Füzes Dániel, a film rendezője
Fotó: Vörös Tamás

Az Ellentétes alapállás, mint sportfilmes és szerzői jegyeket keverő testvérdráma résmentesen illeszkedik a kisfilmek által megkezdett kirakósba. „A kiindulópont egyezik a saját életemmel” – válaszolta Füzes arra a kérdésre, mennyire tekinthető önéletrajzi ihletésűnek az első nagyjátékfilmje. „Nyolc éven át MMA-ztam hobbi szinten. Az öcsémmel edzettem, és a kimondott, illetve ki nem mondott egosérelmek – ezek leginkább nálam voltak jelen – nagyon érdekes helyzetet eredményeztek.” A rendezőt izgatni kezdte, hogyan válhat a küzdősport két testvér megbékélésének a kulcsává. Az íróval közösen tovább élesítették a testvérdrámát: a filmbéli öcs siketnéma, a báty nem tanulta meg a jelbeszédet, így a sérelmeiket képtelenek megbeszélni egymással. „Egy brutális sport, a ketrecharc ad csak lehetőséget arra, hogy összeforrjanak.

Az Ellentétes alapállás az elsőfilmesek bemutatkozását támogató Inkubátor Program keretében valósul meg, így az álmoknak határt szab a szűken mért 135 milliós gyártási támogatás. Szy Marcell ugyanakkor elmondta nekünk, hogy szerinte ez nem csak a többi inkubátoros produkcióhoz képest, de általában véve is egy „elképesztően ambiciózus film”. Az NFI-támogatást kiegészíti egy komolyabb összeg, amelyet a gyártó cégek, a CineSuper és a Forcodes rakott bele a produkcióba.


Fotó: Vörös Tamás

Nagy fába vágtuk a fejszénket, az összes forgatási nap közül talán ha kettő olyan, amely nem tűnik terheltnek. Sok jelenet koreográfia-központú, vannak jelenetek gyerekszereplőkkel, szinte minden nap lesz valamilyen komolyabb kihívás” – mondta a rendező.

Volt vita a rendező és a producer között a napok számáról, Szy Marcell, ahogy a producerek általában, kevesebbet szeretett volna, de végül arra jutottak, ez egy annyira ígéretes film és annyira jó lehetőség, hogy a lehető legnagyobb időkeretben állapodtak meg. 33 forgatási nappal terveznek, 30 teljes, 3 pedig minimális stábbal. Illetve két nap áttolódik jövőre, amikor majd a film fő jelenetét veszik majd fel, egy amerikai MMA-gálát.

Rövid kitérő: inkubátoros filmként már az nagy szó, hogy eljutottak a forgatásig. 2023-ban szomorú precedenst teremtett, amikor a program történetében először az NFI döntőbizottsága a pitch fórum öt nyertese közül hármat mégsem engedett gyártásba. Ez azóta minden évben megismétlődik: az Ellentétes alapállás a program nyolcadik évében nyert, az öt győztes közül kettőtől később megvonta a bizalmat az NFI. Friss hír, hogy kilencedik évi ötösfogatból legjobb esetben is három kerülhet csak gyártásba.


Szy Marcell, a film producere
Fotó: Vörös Tamás

Az inkubátoros filmek többek között úgy tudnak költséghatékonyak lenni, hogy kevés helyszínen forognak. Ehhez képest Füzesék több mint 30 helyszínt válogattak össze, és már a tornaterem megtalálásába is rengeteg energiát fektettek. „270 iskolai tornatermet néztünk meg az interneten, tizenvalahányra szűkítettük le, abból hatot tudtunk megnézni, és a két kedvencünk közül végül ezt választottuk.” Így jutottak el a csepeli Lajtha László Baptista Általános Iskola szocreál hangulatú, lambériás tornaterméhez. A rendező maximalizmusa más helyszínek kiválasztásában is megnyilvánult: „A tökéletes gíroszozót három évig kerestük.

És miért nem egy edzőteremben püföli egymást a testvérpár? „Ez onnan jött, hogy amikor Zsombit behúztam az MMA világába, meséltem neki, hogy egy olyannyira kicsi klub tagja voltam, hogy egy iskolai tornateremben edzettünk. Aztán ez jól jött dramaturgiailag: izoláltuk a főszereplőt a hivatalos versenykluboktól, ebben a kis klubban hihetőbb, hogy az öccse arra van rákényszerítve, hogy pont vele eddzen.


Császár Dániel, a film operatőre
Fotó: Vörös Tamás

A szocialista időket idéző tornateremből azonban hiba lenne az egész film kinézetére következtetni. „Arra törekszünk, hogy a kortárs Budapest minél több oldalát megmutassuk, ez az eklektikus kinézet jól építi a film világát” – árulta el Császár Dániel operatőr. „Ha egy rendező felkér, akkor elsősorban azt nézzem, hogy neki mi fontos a filmben. Sok olyan komponense van a filmnek, amiben érzem Danit, érzem azt, hogy mit szeretne közölni, és nekem erre kell rákapcsolódni.

Teljesen hétköznapi helyszíneket kerestünk, a retró és a modern keverékét. Ne érződjenek díszletnek, de azért legyen bennük egy kis izgalom, egy plusz szín” – avatott be a munkájába Hakkel Borbála látványtervező. Végül azért választották a csepeli iskolát, mert egymás mellé rakva a helyszíneket, azt érezték, ezzel a tornateremmel is egyensúlyban marad a film, van elég kevésbé feltűnő helyszín körülötte.

Egyszerre érzékeny és van börtönviselt külseje

Elképesztő energiákat és munkát raktak bele egy olyan filmbe, ahol elvileg nincs keret a kiképzésükre” – dicsérte Füzes a két főszereplőjét, Nagy Márkot és László Gáspárt. „A saját edzőmet, Barinkai Andrást, is behúztam a filmbe, áprilistól fél éven át heti két-három edzésen, amikbe én is beszálltam, készítettük fel a színészeket, és emellett van egy kaszkadőrszakértőnk, Kovács Géza, akinek thai bokszos múltja van.


Nagy Márk, a film főszereplője
Fotó: Vörös Tamás

Nagy Márk már a hat évvel ezelőtti Szokásjogban is a főszerepet játszotta, és gondolkodás nélkül bólintott rá az Ellentétes alapállásra. László Gáspár viszont új belépő, akire a Sorbonne Sexual Édesanyám című videóklipjében figyelt fel a rendező, és elhívta egy közös castingra Márkkal. „Utána másfél hétig azon ültem, hogy megtaláltam a testvért, és mást már nem akarok mást megnézni. Végül tényleg ez történt, pedig nagyon kockázatos úgy kiválasztani a főszereplőt, hogy nem nézel meg másokat.” Nagy így emlékezett vissza a kiválasztásra: „Korábbról már ismertem Gazsit, örültem, hogy behívták a castingra. Passzol Balázs karakteréhez, mivel egyszerre érzékeny és van börtönviselt külseje.

A forgatás előtt két héttel lebetegedtem, lefárasztott és kikészített, hogy Nyíregyházáról már háromnaponta kellett feljárkálni Budapestre az edzésre. Érdekes módon pont a betegségről jutott eszembe, hogy ez biztos annak a jele, hogy készen állok, mehet a forgatás” – mesélte Nagy. „Biztonságos közegben vagyunk, nagyon precízen be vannak gyakorolva a koreográfiák, valójában nagyon élvezetes verekedni a másikkal” – mondta László, aki a ketrecharc elsajátítása mellett komoly kutatómunkát is elvégzett azért, hogy hitelesen játszhassa el a siketnéma Balázst: „Jártam siket közösségbe, többször voltam siket iskolában, jártam jelnyelvtanárhoz, siket vízilabdaedzésre is elmentünk, hogy lássam, hogyan kommunikálnak egymással.


László Gáspár és Nagy Márk
Fotó: Vörös Tamás

Úgy ismerkedtem meg velük, hogy már egy komoly alappal rendelkeztek a küzdősportok terén, és így könnyű volt megtanítani nekik a koreográfiákat. Már tudták, hogyan üssenek, hogyan rúgjanak, tudták, hogyan dolgozzanak a kamerának, mi az, ami jól néz ki” – részletezte a közös munkát Kovács Géza kaszkadőrszakértő.

A színészek eltökéltségére Szy Marcell producer hozott fel egy friss példát: „Tegnap vettük fel Nagy Márk mérlegelését. Ahogy egy hollywoodi színész, úgy ő is a forgatást megelőző 12 órában nem evett, nem ivott, viszont a forgatás előtt és közben edzett, hogy minél vékonyabbnak és bedurrantabbnak látsszon.” A küzdősport a producert is bevonzotta: „Lejártam a színészek felkészülési edzésére, és beleszerettem a brazil jiu-jitsuba. Az előkészítés kezdete óta elkötelezetten és szigorúan heti háromszor jiu-jitsuzom.” A filmesek élete hektikus, de úgy érzi, a két színész és ő is folytatni fogja az edzést a forgatás után.

Jackie Chan vagy Jason Bourne?

Azt kell mérlegelni a koreográfia összerakásakor, például egy földharc megtervezésekor, mik azok a mozdulatok, amelyek egyszerre hihetőek és vizuálisan érthetőek azok számára is, aki nem értenek a ketrecharchoz” – tértünk át Füzessel az akciójelenetek megtervezésére. A koreográfiáért Kovács Géza kaszkadőrszakértő felel, aki kiemelte, „nagy szerencse, hogy egy olyan rendezővel alkothatunk harci jeleneteket, akinek van köze ehhez a világhoz, tehát tudja mivel jár egy ütés, egy rúgás, egy fojtás vagy egy földre vitel. Így könnyebb a kamerának eladni úgy a verekedést, hogy az hitelesnek tűnjön.” Megbeszélték, hogy nyerseségre törekszenek, ne legyenek túlkoreografálva az akciójelenetek, maradjon bennük némi esetlenség.


Fotó: Vörös Tamás

Füzes szerint az akciójelenetek felvételének két véglete van. A Jackie Chan-filmekből lehet ismerős az a stílus, ahogy próbálják minél tovább egyben tartani a jelenetet egy nagy totálban. Viszont nekik gyakorlatilag végtelen idejük volt a felvételre, és pénzből is jóval több állt rendelkezésre, így addig ismételték, amíg nem sikerült. A másik véglet, amikor közelebbről, kis részekben, sok vágással, állandóan mozgó kézikamerával veszik fel.

Eleinte azt akartam, hogy minél jobban egyben tartsuk az akciót, aztán ahogy fejlődött a forgatókönyv, rájöttem, hogy minden egyes ketrecharc-koreográfiának eltérő dramaturgiai szerepe van, és ehhez kell igazítani a filmnyelvet, szóval mindig kicsit máshogy fognak kinézni” – tért rá a saját filmjére Füzes.

Kovács Géza lassan negyed évszázada dolgozik a filmiparban, büszke arra, hogy kaszkadőrként vett részt többek között a Skyfall, a Trónok harca vagy a Star Wars hetedik részének forgatásán. Nyilvánvaló tehát, hogy nem a pénzért szerződött le az Ellentétes alapálláshoz. „Nagyon szeretek ezzel a stábbal dolgozni, mert jóval kevesebb pénzből próbálnak közel olyan minőséget kihozni, amit ezekben a nemzetközi produkciókban megtapasztaltam. Ez az őszinte igyekezet példaértékű.” Kovács azt is kiemelte, hogy itthoni viszonylatban úttörő és egyedi filmre számít, hiszen nem tud olyan hazai nagyjátékfilmről, melyben hitelesen jelenne meg a küzdősportos közeg.


Fotó: Vörös Tamás

Ha itthon nem is, az Egyesült Államokban nagy hagyománya van a sport-, azon belül a küzdősportos filmeknek, nem véletlen tehát, hogy Füzes hosszasan sorolja a tengerentúli inspirációs forrásokat: a szintén egy ketrecharcos testvérpárról szóló Warrior – A végső menet, A pankrátor, Dühöngő bika, Whiplash vagy a guilty pleasure kedvence, a Sose hátrálj meg. Azért itthoni filmeket is használt referenciaként, Hajdu Szabolcstól a Fehér tenyér ugyanúgy sportfilmes motívumokkal megspékelt szerzői dráma, Kostyál Márktól a Kojot az akciójelenetek, Bernáth Szilárdtól a Larry pedig a hangulatteremtés miatt volt érdekes.

Mielőtt azonban félrevinne ez a forgatási riport, fontos nyomatékosítani, hogy senki ne várjon akciófilmet. Erre Császár Dániel operatőr is felhívta a figyelmet: „Mindenki úgy fog rá hivatkozni, hogy az MMA-s film, de valójában egyik része a ketrecharc, és másik része a testvérdráma.

Tapssal búcsúztatták a könyöklő Zolit

A feszített tempó és a késői időpont – este kilenc és hajnali négy között forgattak a látogatásunk napján – ellenére két szép példáját is láttuk annak, hogy a stáb egyben van, és figyelnek a másikra. A felvételkor ugyan leordította az edző a könyöklő Zolikát, de ez persze csak a film, utána tapssal és szeretetben váltak el Szalkai Zsolttól, lévén ez volt az utolsó forgatási napja. A késői ebédszünetben, este 11 után tudtuk megcsinálni a legtöbb mini-interjút az alkotókkal. Alighogy elköszöntünk László Gáspártól, nagy meglepetés érte az étkezőben, ahová interjú közben észrevétlenül az egész stáb besűrűsödött. Tortával lepték meg és énekelve köszöntötték fel a születésnapján.


Fotó: Vörös Tamás

Az ebédszünet végeztével, éjfél múltával még belenéztünk a következő jelenet próbájába. Ismét szikrázó tekintetek és drámai pillanatok rögzítésére készültek, Horvát edző a szokásos kemény szövegei kíséretében lépett be a tornaterembe, egy „nagy lóbaszó szerb”-ről mesélt, Dénes leendő ellenfeléről a versenyen, amikor egy új arcot fedez fel a matracon. A báty magával hozta az öccsét, Horvát viszont elzárkózik, semmi kedve nincs ahhoz, hogy foglalkozzon a sráccal.

Akár az is megtörténhet, hogy ez a sok vér, izzadtság és tesztoszteronszag megfelelően lesz adagolva, tényleg megrendítő lesz a testvérdráma, és valósággá válik, legalábbis itt Magyarországon, a producer álma: „Van egy titkos vágyam. Ahogy a Vezércsel után elfogytak a sakktáblák a boltokból, úgy az Ellentétes alapállás is hátha kedvet csinál a küzdősportokhoz, és több ember izzad majd az edzőtermekben.” Szy Marcell-lel ugye ez már meg is történt, behúzta őt a jiu-jitsu.

 

Az Ellentétes alapállás a tervek szerint jövőre készülhet el.

Címlap: Nagy Márk az Ellentétes alapállás című film forgatásán. Fotó: Vörös Tamás