A kamera mögött állunk, egy könyöklés az arcba, és az MMA-sportolót alakító Nagy Márk rövid úton a földre került. A nem éppen sportszerű mozdulat láttán az edzőt alakító Schmied válogatott szidalmakat szór a srác fejére:
„Zolika, te szellemi rövidnadrág, én értem, hogy azt hiszed, te találtad fel a kanálban a mélyedést. De mit képzelsz, ha eltöröd a pofáját, majd téged küldelek a versenyre helyette? Ezerszer elmondtam, hogy nincs edzésen könyöklés.” Az edző dühét tovább fokozza, hogy Zoli vállvonogatva reagálja le a számonkérést. Flegmasága komoly hibának bizonyul, az edző tajtékozva zavarja ki a tornateremből, és azt kiabálja utána, hogy soha többé ne merje betenni ide a lábát.

Az Ellentétes alapállás forgatásán
(fotó: Vörös Tamás)
A jelenetet újból és újból felveszik, azt próbálgatják, mennyire legyen látványos Schmied dühe. Aztán egy felső gépállásból felvett közeli következik a földön fekvő Nagy Márk sebzett-vérző arcáról. Láthatóan a film ezen pontján testi-lelki krízisben van a főszereplő Dénes, elkél neki a bátorító edzői beszéd. „Előző éjszaka futott össze a 10 éve nem látott öccsével, ezért dekoncentrált, és az edzőtársa sem figyel oda rá, így aztán egy kicsit megsérül. Össze kellene szednie magát, mert közeleg egy verseny, amivel dobbanthatna Amerikába” – foglalta össze Füzes Dániel rendező, hogyan illeszkedik a felvett jelenet a filmbe.
Az edző frappánsan alázó, politikailag egyáltalán nem korrekt szövegei elérik a céljukat, több is megmarad az emlékezetemben, a kanalasat például használni akarom a jövőben. A kész filmet látva alighanem a nézőkben is rögzül majd némelyik. „Sok minden keveredett” – válaszolta Füzes, amikor a beszólások eredetéről kérdeztem. „A kutatómunka során találkoztunk néhány edzővel, Zsombor vízilabdás múltja kimeríthetetlen forrás, és én is felírtam pár szöveget, amiket az MMA-s edzéseimen hallottam.”

Fotó: Vörös Tamás
Szenvedélyes, férfias, fájdalmas, megrendítő – előzetesen ilyen jelzőket kapcsoltam a testvérdrámához, de látva Schmied keménykedő edzőjét, kíváncsi lettem, mindezek tetejébe ez egy vicces film is lesz? „Az a szándékunk, hogy az legyen, egy csomó kifejezetten humoros jelenetet írtunk bele. Zsombival lassan három éve írjuk a könyvet, és közben többször fel szoktuk tenni egymásnak a kérdést, hogy ez csak nekünk vicces, vagy másoknak is? Remélem, hogy az utóbbi.” A film producere, Szy Marcell hozzátette, az edző valójában a két testvér apapótlékává válik, és van egy egy szerethető oldala is, csak az pont nem látszik ezen a forgatási napon.
A ketrecharc ad csak lehetőséget arra, hogy összeforrjanak
Füzes először a fociultrák közegébe kalauzoló, Szokásjog című kisfilmmel bizonyította tehetségét, majd a Hogy ne győzzünk és Az utolsó lélek ördögé című rendezéseivel még inkább megmutatkozott érdeklődése a zárt, maszkulin világok iránt. Ezekben elmerülve gyakran azt vizsgálja, hogyan keveredik az érzékenység, a szeretetvágy és a brutális erőszakra való hajlam ugyanabban az emberben.

Füzes Dániel, a film rendezője
Fotó: Vörös Tamás
Az Ellentétes alapállás, mint sportfilmes és szerzői jegyeket keverő testvérdráma résmentesen illeszkedik a kisfilmek által megkezdett kirakósba. „A kiindulópont egyezik a saját életemmel” – válaszolta Füzes arra a kérdésre, mennyire tekinthető önéletrajzi ihletésűnek az első nagyjátékfilmje. „Nyolc éven át MMA-ztam hobbi szinten. Az öcsémmel edzettem, és a kimondott, illetve ki nem mondott egosérelmek – ezek leginkább nálam voltak jelen – nagyon érdekes helyzetet eredményeztek.” A rendezőt izgatni kezdte, hogyan válhat a küzdősport két testvér megbékélésének a kulcsává. Az íróval közösen tovább élesítették a testvérdrámát: a filmbéli öcs siketnéma, a báty nem tanulta meg a jelbeszédet, így a sérelmeiket képtelenek megbeszélni egymással. „Egy brutális sport, a ketrecharc ad csak lehetőséget arra, hogy összeforrjanak.”
Az Ellentétes alapállás az elsőfilmesek bemutatkozását támogató Inkubátor Program keretében valósul meg, így az álmoknak határt szab a szűken mért 135 milliós gyártási támogatás. Szy Marcell ugyanakkor elmondta nekünk, hogy szerinte ez nem csak a többi inkubátoros produkcióhoz képest, de általában véve is egy „elképesztően ambiciózus film”. Az NFI-támogatást kiegészíti egy komolyabb összeg, amelyet a gyártó cégek, a CineSuper és a Forcodes rakott bele a produkcióba.

Fotó: Vörös Tamás
„Nagy fába vágtuk a fejszénket, az összes forgatási nap közül talán ha kettő olyan, amely nem tűnik terheltnek. Sok jelenet koreográfia-központú, vannak jelenetek gyerekszereplőkkel, szinte minden nap lesz valamilyen komolyabb kihívás” – mondta a rendező.
Volt vita a rendező és a producer között a napok számáról, Szy Marcell, ahogy a producerek általában, kevesebbet szeretett volna, de végül arra jutottak, ez egy annyira ígéretes film és annyira jó lehetőség, hogy a lehető legnagyobb időkeretben állapodtak meg. 33 forgatási nappal terveznek, 30 teljes, 3 pedig minimális stábbal. Illetve két nap áttolódik jövőre, amikor majd a film fő jelenetét veszik majd fel, egy amerikai MMA-gálát.
Rövid kitérő: inkubátoros filmként már az nagy szó, hogy eljutottak a forgatásig. 2023-ban szomorú precedenst teremtett, amikor a program történetében először az NFI döntőbizottsága a pitch fórum öt nyertese közül hármat mégsem engedett gyártásba. Ez azóta minden évben megismétlődik: az Ellentétes alapállás a program nyolcadik évében nyert, az öt győztes közül kettőtől később megvonta a bizalmat az NFI. Friss hír, hogy kilencedik évi ötösfogatból legjobb esetben is három kerülhet csak gyártásba.

Szy Marcell, a film producere
Fotó: Vörös Tamás
Az inkubátoros filmek többek között úgy tudnak költséghatékonyak lenni, hogy kevés helyszínen forognak. Ehhez képest Füzesék több mint 30 helyszínt válogattak össze, és már a tornaterem megtalálásába is rengeteg energiát fektettek. „270 iskolai tornatermet néztünk meg az interneten, tizenvalahányra szűkítettük le, abból hatot tudtunk megnézni, és a két kedvencünk közül végül ezt választottuk.” Így jutottak el a csepeli Lajtha László Baptista Általános Iskola szocreál hangulatú, lambériás tornaterméhez. A rendező maximalizmusa más helyszínek kiválasztásában is megnyilvánult: „A tökéletes gíroszozót három évig kerestük.”
És miért nem egy edzőteremben püföli egymást a testvérpár? „Ez onnan jött, hogy amikor Zsombit behúztam az MMA világába, meséltem neki, hogy egy olyannyira kicsi klub tagja voltam, hogy egy iskolai tornateremben edzettünk. Aztán ez jól jött dramaturgiailag: izoláltuk a főszereplőt a hivatalos versenykluboktól, ebben a kis klubban hihetőbb, hogy az öccse arra van rákényszerítve, hogy pont vele eddzen.”

Császár Dániel, a film operatőre
Fotó: Vörös Tamás
A szocialista időket idéző tornateremből azonban hiba lenne az egész film kinézetére következtetni. „Arra törekszünk, hogy a kortárs Budapest minél több oldalát megmutassuk, ez az eklektikus kinézet jól építi a film világát” – árulta el Császár Dániel operatőr. „Ha egy rendező felkér, akkor elsősorban azt nézzem, hogy neki mi fontos a filmben. Sok olyan komponense van a filmnek, amiben érzem Danit, érzem azt, hogy mit szeretne közölni, és nekem erre kell rákapcsolódni.”
„Teljesen hétköznapi helyszíneket kerestünk, a retró és a modern keverékét. Ne érződjenek díszletnek, de azért legyen bennük egy kis izgalom, egy plusz szín” – avatott be a munkájába Hakkel Borbála látványtervező. Végül azért választották a csepeli iskolát, mert egymás mellé rakva a helyszíneket, azt érezték, ezzel a tornateremmel is egyensúlyban marad a film, van elég kevésbé feltűnő helyszín körülötte.
Egyszerre érzékeny és van börtönviselt külseje
„Elképesztő energiákat és munkát raktak bele egy olyan filmbe, ahol elvileg nincs keret a kiképzésükre” – dicsérte Füzes a két főszereplőjét, Nagy Márkot és László Gáspárt. „A saját edzőmet, Barinkai Andrást, is behúztam a filmbe, áprilistól fél éven át heti két-három edzésen, amikbe én is beszálltam, készítettük fel a színészeket, és emellett van egy kaszkadőrszakértőnk, Kovács Géza, akinek thai bokszos múltja van.”

Nagy Márk, a film főszereplője
Fotó: Vörös Tamás
Nagy Márk már a hat évvel ezelőtti Szokásjogban is a főszerepet játszotta, és gondolkodás nélkül bólintott rá az Ellentétes alapállásra. László Gáspár viszont új belépő, akire a Sorbonne Sexual Édesanyám című videóklipjében figyelt fel a rendező, és elhívta egy közös castingra Márkkal. „Utána másfél hétig azon ültem, hogy megtaláltam a testvért, és mást már nem akarok mást megnézni. Végül tényleg ez történt, pedig nagyon kockázatos úgy kiválasztani a főszereplőt, hogy nem nézel meg másokat.” Nagy így emlékezett vissza a kiválasztásra: „Korábbról már ismertem Gazsit, örültem, hogy behívták a castingra. Passzol Balázs karakteréhez, mivel egyszerre érzékeny és van börtönviselt külseje.”
„A forgatás előtt két héttel lebetegedtem, lefárasztott és kikészített, hogy Nyíregyházáról már háromnaponta kellett feljárkálni Budapestre az edzésre. Érdekes módon pont a betegségről jutott eszembe, hogy ez biztos annak a jele, hogy készen állok, mehet a forgatás” – mesélte Nagy. „Biztonságos közegben vagyunk, nagyon precízen be vannak gyakorolva a koreográfiák, valójában nagyon élvezetes verekedni a másikkal” – mondta László, aki a ketrecharc elsajátítása mellett komoly kutatómunkát is elvégzett azért, hogy hitelesen játszhassa el a siketnéma Balázst: „Jártam siket közösségbe, többször voltam siket iskolában, jártam jelnyelvtanárhoz, siket vízilabdaedzésre is elmentünk, hogy lássam, hogyan kommunikálnak egymással.”

László Gáspár és Nagy Márk
Fotó: Vörös Tamás
„Úgy ismerkedtem meg velük, hogy már egy komoly alappal rendelkeztek a küzdősportok terén, és így könnyű volt megtanítani nekik a koreográfiákat. Már tudták, hogyan üssenek, hogyan rúgjanak, tudták, hogyan dolgozzanak a kamerának, mi az, ami jól néz ki” – részletezte a közös munkát Kovács Géza kaszkadőrszakértő.
A színészek eltökéltségére Szy Marcell producer hozott fel egy friss példát: „Tegnap vettük fel Nagy Márk mérlegelését. Ahogy egy hollywoodi színész, úgy ő is a forgatást megelőző 12 órában nem evett, nem ivott, viszont a forgatás előtt és közben edzett, hogy minél vékonyabbnak és bedurrantabbnak látsszon.” A küzdősport a producert is bevonzotta: „Lejártam a színészek felkészülési edzésére, és beleszerettem a brazil jiu-jitsuba. Az előkészítés kezdete óta elkötelezetten és szigorúan heti háromszor jiu-jitsuzom.” A filmesek élete hektikus, de úgy érzi, a két színész és ő is folytatni fogja az edzést a forgatás után.
Jackie Chan vagy Jason Bourne?
„Azt kell mérlegelni a koreográfia összerakásakor, például egy földharc megtervezésekor, mik azok a mozdulatok, amelyek egyszerre hihetőek és vizuálisan érthetőek azok számára is, aki nem értenek a ketrecharchoz” – tértünk át Füzessel az akciójelenetek megtervezésére. A koreográfiáért Kovács Géza kaszkadőrszakértő felel, aki kiemelte, „nagy szerencse, hogy egy olyan rendezővel alkothatunk harci jeleneteket, akinek van köze ehhez a világhoz, tehát tudja mivel jár egy ütés, egy rúgás, egy fojtás vagy egy földre vitel. Így könnyebb a kamerának eladni úgy a verekedést, hogy az hitelesnek tűnjön.” Megbeszélték, hogy nyerseségre törekszenek, ne legyenek túlkoreografálva az akciójelenetek, maradjon bennük némi esetlenség.

Fotó: Vörös Tamás
Füzes szerint az akciójelenetek felvételének két véglete van. A Jackie Chan-filmekből lehet ismerős az a stílus, ahogy próbálják minél tovább egyben tartani a jelenetet egy nagy totálban. Viszont nekik gyakorlatilag végtelen idejük volt a felvételre, és pénzből is jóval több állt rendelkezésre, így addig ismételték, amíg nem sikerült. A másik véglet, amikor közelebbről, kis részekben, sok vágással, állandóan mozgó kézikamerával veszik fel.
„Eleinte azt akartam, hogy minél jobban egyben tartsuk az akciót, aztán ahogy fejlődött a forgatókönyv, rájöttem, hogy minden egyes ketrecharc-koreográfiának eltérő dramaturgiai szerepe van, és ehhez kell igazítani a filmnyelvet, szóval mindig kicsit máshogy fognak kinézni” – tért rá a saját filmjére Füzes.
Kovács Géza lassan negyed évszázada dolgozik a filmiparban, büszke arra, hogy kaszkadőrként vett részt többek között a Skyfall, a Trónok harca vagy a Star Wars hetedik részének forgatásán. Nyilvánvaló tehát, hogy nem a pénzért szerződött le az Ellentétes alapálláshoz. „Nagyon szeretek ezzel a stábbal dolgozni, mert jóval kevesebb pénzből próbálnak közel olyan minőséget kihozni, amit ezekben a nemzetközi produkciókban megtapasztaltam. Ez az őszinte igyekezet példaértékű.” Kovács azt is kiemelte, hogy itthoni viszonylatban úttörő és egyedi filmre számít, hiszen nem tud olyan hazai nagyjátékfilmről, melyben hitelesen jelenne meg a küzdősportos közeg.

Fotó: Vörös Tamás
Ha itthon nem is, az Egyesült Államokban nagy hagyománya van a sport-, azon belül a küzdősportos filmeknek, nem véletlen tehát, hogy Füzes hosszasan sorolja a tengerentúli inspirációs forrásokat: a szintén egy ketrecharcos testvérpárról szóló Warrior – A végső menet, A pankrátor, Dühöngő bika, Whiplash vagy a guilty pleasure kedvence, a Sose hátrálj meg. Azért itthoni filmeket is használt referenciaként, Hajdu Szabolcstól a Fehér tenyér ugyanúgy sportfilmes motívumokkal megspékelt szerzői dráma, Kostyál Márktól a Kojot az akciójelenetek, Bernáth Szilárdtól a Larry pedig a hangulatteremtés miatt volt érdekes.
Mielőtt azonban félrevinne ez a forgatási riport, fontos nyomatékosítani, hogy senki ne várjon akciófilmet. Erre Császár Dániel operatőr is felhívta a figyelmet: „Mindenki úgy fog rá hivatkozni, hogy az MMA-s film, de valójában egyik része a ketrecharc, és másik része a testvérdráma.”
Tapssal búcsúztatták a könyöklő Zolit
A feszített tempó és a késői időpont – este kilenc és hajnali négy között forgattak a látogatásunk napján – ellenére két szép példáját is láttuk annak, hogy a stáb egyben van, és figyelnek a másikra. A felvételkor ugyan leordította az edző a könyöklő Zolikát, de ez persze csak a film, utána tapssal és szeretetben váltak el Szalkai Zsolttól, lévén ez volt az utolsó forgatási napja. A késői ebédszünetben, este 11 után tudtuk megcsinálni a legtöbb mini-interjút az alkotókkal. Alighogy elköszöntünk László Gáspártól, nagy meglepetés érte az étkezőben, ahová interjú közben észrevétlenül az egész stáb besűrűsödött. Tortával lepték meg és énekelve köszöntötték fel a születésnapján.

Fotó: Vörös Tamás
Az ebédszünet végeztével, éjfél múltával még belenéztünk a következő jelenet próbájába. Ismét szikrázó tekintetek és drámai pillanatok rögzítésére készültek, Horvát edző a szokásos kemény szövegei kíséretében lépett be a tornaterembe, egy „nagy lóbaszó szerb”-ről mesélt, Dénes leendő ellenfeléről a versenyen, amikor egy új arcot fedez fel a matracon. A báty magával hozta az öccsét, Horvát viszont elzárkózik, semmi kedve nincs ahhoz, hogy foglalkozzon a sráccal.
Akár az is megtörténhet, hogy ez a sok vér, izzadtság és tesztoszteronszag megfelelően lesz adagolva, tényleg megrendítő lesz a testvérdráma, és valósággá válik, legalábbis itt Magyarországon, a producer álma: „Van egy titkos vágyam. Ahogy a Vezércsel után elfogytak a sakktáblák a boltokból, úgy az Ellentétes alapállás is hátha kedvet csinál a küzdősportokhoz, és több ember izzad majd az edzőtermekben.” Szy Marcell-lel ugye ez már meg is történt, behúzta őt a jiu-jitsu.
Az Ellentétes alapállás a tervek szerint jövőre készülhet el.
Címlap: Nagy Márk az Ellentétes alapállás című film forgatásán. Fotó: Vörös Tamás



