Tudósítónk jelenti az 59. Velencei Filmfesztiválról

Bognár Péter a Mostra rendszeres látogatója, a Budapest Film megbízásából látogat el évről évre Velencébe, új filmek után kutatva, amelyek aztán hazai forgalmazásba kerülhetnek. A forgalmazó szemszögéből egy egészen más fesztivál tárul az ember szeme elé.

- A Budapest Film megbízásából vagy itt.

- Igen, és az Odeont is képviselem. Olasz filmek videójogait próbálom megszerezni. Jó lenne egy Antonioni csomagot venni, ugyanis csak az Egy nő azonosítása van meg. A Vörös sivatagot meg az Éjszakát szeretném és más filmeket is, ja, és a 8 es félt Fellinitől. Talán a Nagyítást és a Zabriskie Pointot is össze tudjuk szedni, bár arra nem sok esélyt latok, mert a késői Antonioni-filmek jogai a stúdiók kezében vannak, úgyhogy szinte lehetetlen hozzáférni. A legutóbbi nagy fogásunk a Pasolini-csomag volt: Salo, Ezeregyéjszaka, Dekameron, Canterbury-i mesék.

- Hogy zajlik le egy ilyen vasárlás?

- Ismerem az olasz forgalmazókat és megkérdezem tőlük, hogy mi a helyzet. A baj csak az, hogy akkora a káosz, hogy sokszor ők se tudják, melyik jog éppen hol van. Ilyenkor négyen-öten összedugják a fejüket és pár nap alatt kitalálják. Sajnos a Berlusconi-éra alatt a filmjogok nagyon összekuszálódtak, bizonyos filmek állami támogatásban vannak, mások külföldi stúdiók kezében.

- Ha sikerül megállapodni, akkor akar holnap ki is lehet adni a filmet?

- Ez nem így megy. A megállapodás általában úgy néz ki, hogy mondjuk 4 Antonioni filmet kiad az Odeon a következő másfél évben.

- És ez jó üzlet?

- Nem. Senkit nem érdekelnek a klasszikus filmek. Kb. 200-300 megy el a filmekből. A Salóból el fog menni 1000 mert az pornó.

- Térjünk át a Budapest Filmes minőségedre.

- Már hatodik éve járuk ide Zalán Vincével és művészfilmeket illetve szerzői filmeket keresünk. Az ilyen filmek máshogy nem jutnának el Magyarországra, a mi feladatunk az, hogy eldöntsük, melyik film kerüljön a mozikba és melyik az, amitől megkíméljük a budapesti közönséget. Kvázi előválogatunk.

- Milyen filmeket köszönhet nektek a hazai közönség?

- A tavalyi nagydíjas Kánikulát mi vettük meg például. De vannak amerikai filmek is, amelyeket Velencéből indítanak el Europában. Ilyen volt A remény rabjai, vagy a Las Vegas, végállomás, és idén az új Sam Mendes-film a Road to Perdition. De mivel az úgyis bejön Magyarországra, én meg sem néztem, majd otthon.

- Vannak már idei választottak?

- Még nem igazán. Folyik a vita Koncsalovszkij filmjéről, a Dom Durakovról., aztán ott van az új Ripstein és Fruit Chan filmje, meglátjuk. A két legvaloszinubb a Lilja 4-ever és a Magdalene nővérek, ezek a legerősebbek idáig. De mi válogatunk az Európa Fimhétre is. Oda jó eséllyel pályázik a Führer-ex, és a belga elsőfilm a Tissztességes üzletember. De az utóbbinak komoly riválisa van: A Fiú című belga film elhozta Cannes-ból a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat,és egy országból általában csak egy filmet szoktunk választani.