Roger Corman Fóton |
Roger Corman: Nézze, egyszerűen belefáradtam, hogy script analyst illetve story analyst legyek a 20th Century Foxnál. Olyan alacsonyan helyezkedtem el a ranglétrán, hogy az az egy év, amit ott töltöttem, több mint elég volt. Inkább Európába utaztam, hogy Oxfordban szerezzek diplomát. Később, amikor visszatértem az Államokba, írtam egy forgatókönyvet, amit aztán megvettek megfilmesítésre. (Highway Dragnet – TCS.) A könyvért kapott pénzből, és baráti kölcsönökből pedig azon nyomban leforgattam egy nagyon kicsi költségvetésű filmet. A film sikeresen szerepelt, a pénzt pedig újabb filmekbe fektettem és így tovább. Ez persze most könnyűnek tűnik, de körülbelül 5-6 évbe telt, amíg ide eljutottam.
filmhu: Gyakran nyúl sci-fi vagy horror témához, az első filmje is science fiction volt. Személyes kötődések fűzik ezekhez a műfajokhoz?
R.C.: Nagyon szeretem mind a science fictiont, mind a horrort, bár azt hiszem, nincs is olyan műfaj, amit ne próbáltam volna ki az évek során. Mostanában mégis visszatértem a sci-fihez és a horrorhoz, mert ezek azok a műfajok, amelyek igazán megmozgatják a fantáziámat. Mindkettő a valóságban gyökerezik, de végül a képzelet világába vezet.
filmhu: A pályája elején miért éppen egy kis gyártó cég, az AIP (American International Pictures - TCS) mellett kötelezte el magát?
J.Ireland-E.Swampson: The Fast and the Furious |
filmhu: Volt valami különbség az Ön által készített , illetve a stúdiófilmek között?
R.C.: Először is, az én filmjeim természetesen sokkal kevesebb pénzből készültek. Másodszor viszont, azt hiszem, ezek a filmek egy kicsit talán eredetibbek és izgalmasabbak voltak. A sikert nem bízhattam nagy sztárokra, vagy költséges látványra. Csakis a történetben rejlő potenciálra hagyatkozhattam.
filmhu: Ezek az alacsony költségvetésű filmek mind nagyon sikeresek lettek. Miért nem lépett tovább, miért nem csinált “nagy” filmeket?
R.C.: Alkalomadtán azért a nagy stúdióknak is dolgoztam. A filmek jól szerepeltek és én is meg voltam velük elégedve. De egy nagy stúdiónál mind az előkészületek, mind a gyártás rengeteg időt emészt fel, ráadásul el kell fogadni, hogy másoknak is ugyanúgy beleszólásuk van a projektbe. Ez persze érthető. Van, akinek ez fekszik és van, akinek nem. Ami engem illet, én szeretem teljesen a kezemben tartani a filmjeimet. Ez persze azzal jár, hogy muszáj függetlennek maradnom.
Roger Corman: Az Usher-ház bukása |
R.C.: Tökéletesen egyetértek Francis-szel. Nyilván ön is tudja, hogy Francis velem kezdte…
filmhu: Hogyne. (Coppola első filmjének – Dementia 13 - Corman volt a producere. – TCS) Az ötvenes években a producerkedés mellett Ön rendezőként is kipróbálta magát. Mégis, egészen a Poe-adaptációkig kellett várnia a kritikai elismerésre.
Roger Corman: The Wild Angels Peter Fonda, 3 évvel a Szelíd motorosok előtt |
filmhu: Említette a The Wild Angels-t, aminek a témája akkoriban benne volt a levegőben. Egy évtizeddel később, szintén az ön gyártó cége készítette a Death Race 2000 című filmet. Ez is irányt mutató darab volt, olyannyira, hogy később a sokkal ismertebb Mad Max is innen vette az ötletet.
Paul Bartel: Death Race 2000 Innen lőtt ki Stallone is |
filmhu: Részemről alig várom. De visszatérve az újdonság erejére, én úgy érzem, hogy a legtöbb filmje inkább csak egyfajta válasz a nagy stúdiók filmjeire. Amikor a történelmi filmek mentek, ön is csinált gyorsan pár történelmi filmet. Később, amikor a Blue Max elkészült, ön leforgatta a Von Richtofen-t. Amikor pedig a Fox kijött az Alien-nel, az ön cége, a New World sem késlekedett sokáig a Galaxy of Terror-ral.
Bruce D. Clark: Galaxy of Terror |
filmhu: A filmjeiben gyakran színészi feladatot is vállal, de legalább statisztaként megbúvik a háttérben. A költségeit csökkenti, vagy élvezi a szereplést?
R.C.: A saját filmjeim esetében elsősorban a költségeimet csökkentem, tehát nem kell kiadnom pénzt még egy szereplőre. Ami a többi szereplésemet illeti, tehát Francis Coppola, Jonathan Demme, Ron Howard vagy éppen…
filmhu: Paul Bartel…
R.C.: ... így van - és Joe Dante filmjeit - tényleg csak a poén kedvéért csináltam. Szóval felkértek, hogy szerepeljek, én pedig örömmel vállaltam, hiszen mindannyian nagyon jól szórakoztunk a forgatáson.
filmhu: Amikor ők elkezdték a filmezést, ön volt az, aki megadta nekik a lehetőséget. Ma viszont már ott tartanak, hogy 100 milliókat költenek egy-egy filmre, míg ön továbbra is megmaradt low budget producernek. Nem érez némi csalódottságot?
R.C.: Nem, mert azt hiszem, mindenki a számára kijelölt úton halad. Amikor látom, hogy Francis Coppola, Scorsese vagy éppen Cameron csinálja ezeket a 100 millió dolláros filmeket, azt kell mondjam, hogy a filmjeik jól sikerülnek és látszik, hogy minden egyes centnek megvolt a maga helye. Nincs értelme felróni Jim Cameronnak, hogy majdnem 200 milliót költött a Titanic-ra, mert ha megnézed a filmet, tökéletesen érthető, mire ment el ennyi pénz, hiszen ez egy hatalmas film. Amit viszont nem szeretek, az az, amikor azt látom, hogy elköltenek 80 millió dollárt, és a film nem áll másból, mint hogy két ember beszélget egy szobában. Ekkor már jogosan merül fel a kérdés, hogy mire ment el ez a rengeteg pénz.
filmhu: Ha már a Titanic szóba került... Ön, mint a "low budget filmek pápája", gondolja, hogy ki tudta volna hozni a filmet, mondjuk rongyos 20 millió dollárból?
R.C.: Erre igennel kell felelnem, de az én filmem biztosan nem lett volna olyan jó, mint Jim Cameroné. Igazán fantasztikus munkát végzett a Titanic-kal.
filmhu: A Titanic több mint három óra hosszú. Az ön filmjei viszont többnyire 90 perc alatt maradnak. Mint producer, gondolja, hogy a filmek időtartama fontos a közönség szempontjából?
Francis Ford Coppola: Dementia 13 |
filmhu: A múltban rengeteg tehetséget fedezett fel (A teljesség igénye nélkül: Coppola, Joe Dante, Ron Howard, James Cameron… - TCS). A fiatalok ma is felkeresik Önt tanácsért?
R.C.: Igen, jelenleg is dolgozom néhány fiatal rendezővel. Közülük is meg kell említenem Brian Secler-t, aki éppen most végezte el a New York University filmes szakát, és épp az első filmjét forgatja. A film címe Raging Discipline, a Harlemben játszódik és amatőr, fekete boxolókról szól. Nagyon meg vagyok elégedve vele. Egy másik tehetséges fiatal rendező Henry Crum, aki eddig second unit director volt nálam, de ősszel már az én cégemnek forgatja első filmjét.
filmhu: 55 évet töltött eddig a filmszakmában. Mit tanácsolna a fiatal magyar filmeseknek?
R.C.: A legjobb tanács, amit adni tudok a magyar filmeseknek, sőt minden fiatal filmesnek a világon, hogy tanuljatok minél többet, aztán pedig gyakoroljátok a szakma fogásait, amennyit csak lehet. Így, ha majd megérik az idő egy játékfilmre, biztosan készen álltok a feladatra.