Támadnak a DVD-kalózok

A jelöltállítási időszak rövidebb, mint valaha, a szavazócédulákat január 2-án küldik ki, így az évvégi bemutatók megtekintésére sokkal kevesebb idő marad. Bár a stúdiók nem voltak elragadtatva a screener-szokástól, és szívesebben mutatták be produkcióikat a vásznon, most rá kell ébredniük egy sokkal mélyebben gyökerező axiómára: még mindig jobb, ha DVD-n nézik meg a filmeket, mintha egyáltalán nem.

A DVD-tiltás oka azonban nem esztétikai jellegű, sokkal inkább üzleti megfontolások eredménye. Az elmúlt években a digitális technológia fejlődése lehetővé tette a jó minőségű kalózmásolatok elterjedését. Valenti statisztikája szerint tavaly például a tavalyi 64 kiküldött DVD-ből 34-et másoltak le jogtalanul.

A döntés természetesen nagy vitát kavart, az egész amerikai filmipar felbolydult és várhatóan sokáig ilyen állapotban is marad majd, hogy aztán a gálán a házigazda egy csomó automatikus poént sütögethessen a DVD kalózokról és a kevés látott film alapján szavazó „akadémikusokról”.

Van aki szerint a screener-tilalom csak addig tűnhet megoldásnak, amíg fel nem bukkan egy kalóz kópia, hiszen egyetlen rossz kezekbe került DVD elegendő ahhoz, hogy a film a bemutató előtt utolérhető legyen a feketepiacon.

Nagy filmek az inkvizíció előtt

Egy másik probléma az idei év korai bemutatóival van, melyek már kifutottak a mozikból. A Seabiscuit az Universaltól vagy a Disney Finding Nemoja például már decembertől a boltokban lesz DVD-n.

Egy ilyen helyzetben a Golden Globe jelöléseknek (dec 18.) kulcsszerep juthat, hiszen az Oscar-gála előversenye idén az elsőszámú tájékozódási pont lehet arra nézve, hogy mely filmeket érdemes megnézni. Mindenki beszél róla és valahol a szíve mélyén mindenki tudja is, hogy az Oscar-jelölések és díjak nem a lehető legigazságosabb módon dőlnek el. A nagy stúdiók, nagy rendezők, színészek, történetek, stb. előnyben vannak, hiszen a sok ezer film közül valahogy mégiscsak szelektálni kell, tökéletlen emberek szubjektív döntése már az is, hogy mely filmeket nézi meg.

A DVD-k előnye abban állt, hogy a szavazó egy ládában kézhez kapta azokat és továbbra is szubjektív döntések alapján ugyan, de mégis a képzetes esélyegyenlőség ideális állapotához sokkalta közelebb kerülve bele-bele nézegetett a filmekbe és ha valamelyik feltűnően rossznak bizonyult, akkor bizony akár 20-30 perces kínszenvedés után kérte a következőt. A DVD-tokok szintjén pedig minden film egyenlő, marad a jól csengő nevek általi szelekció, vagy „a haverom filmjét csak megnézem” elv, és inkvizíció legyen a talpán, amelyik képes lenne harcolni a filmművészet szentsége ellen elkövetett ilyen és ehhez hasonló eretnekséggel (nem is beszélve arról, hogy sokszor magukat a filmeket kéne megégetni).

Független pofonok

Az igazi vesztesek azonban most is a függetlenek, akik általában éppen azért függetlenek, mert nem cseng jól a nevük, következésképp a filmjeikben játszó színészeké sem és így tovább egészen addig, hogy nem képesek olyan kampányt kerekíteni a film köré, mint a nagy stúdiók és a blockbusterek. Pedig a digitális kalózok éppen a szuperprodukciók közül szeretnek csemegézni, a kisebb filmek csak akkor lesznek kitéve illegális másolási veszélynek, amikor már díjakat nyertek, jó kritikákat kaptak, vagy nagy bevételt csináltak, előtte biztonságban vannak. Hogy egy esetleges „kis filmeket DVD-n, nagyfilmeket moziban” szabály bevezetése milyen fokú filmrasszizmust eredményezne nehéz megmondani, annyi biztos, hogy ez az út sem tűnik nagyon járhatónak.

A függetlenek természetesen hevesen reagáltak, Jean Prewitt, az amerikai stúdió-közeli függetleneket és több mint száz további stúdiót tömörítő The American Film Marketing Association képviseletében így nyilatkozott: „A döntésnek katasztrofális anyagi következményei lesznek a független gyártó cégekre nézve. Indítványozzuk, a probléma újraértékelését és a beleszólási lehetőség biztosítását a függetlenek számára”.

Közben, a tilalom hatására a független filmek forgalmazása várhatóan szintén jelentős változásokon megy majd keresztül, hiszen az MPAA-től független forgalmazókra az új szabály nem érvényes. Ez pedig a jövő évi Sundance Fesztivál rangját növelheti, hiszen itt sokan itt próbálnak majd eladni filmeket MPAA-független forgalmazóknak.