Matyi és Márk Minden lében két kanál |
Márk: Azt lehet mondani, hogy ezen nőttünk fel, ugyanis a vizuális beállítottságunk a Depeche Mode iránti tinédzser rajongásunkból ered. Náluk kép és hang mindig szerves egységet alkotott. A látvány és az image megteremtése ugyanolyan fontos volt számukra, mint a zenéjük egyedisége. Tudatosan megtervezett, felépített és változtatott képi világot teremtettek maguk köré a klipjeik és a róluk készült fotók, lemezborítók révén.
Más részről John Barry szerzeményei voltak azok, amelyek konkrétan a filmzene irányába tereltek minket. Barry a hatvanas években alkotott legaktívabban – ahonnan mindenki ismeri a munkáit, azok a James Bond-filmek, mégis a mi tudatunkban leginkább a Persuaders főcímzenéje ragadt meg, hisz gyermekkorunkban ehhez a magyarul Minden lében két kanál címmel futó sorozathoz juthattunk hozzá a tévében. Majd mikor igazán belevetettük magunkat a nyolcvanas évek újhullámos zenéinek világába, meglepve figyeltünk fel, hogy az akkor olyan átütő erejűnek érzett témák és ötletek már két évtizeddel korábban is léteztek, csak éppen más hangszerelésben.
A filmzene nem koncept |
Márk: Az első két klipes szám sikere ellenére semmiképpen sem akartunk konceptet csinálni abból, hogy mi most filmzene-szerű dalokat kezdünk gyártani. A Henry Mancini-féle Rózsaszín Párduc téma feldolgozását már kifejezetten felkérésre készítettük el a Persuaders pozitív visszhangja nyomán, így ez egy egyedi eset volt. A Persuaders feldolgozása az, amit szívügyünkként kezeltünk s belső indíttatásból készítettünk. Külön hozzátenném, hogy ez esetben még csak nem is az eredeti zene hangmintáját használtuk föl, hanem a témát átírtuk s külön följátszattuk a Magyar Rádió világszinten elismert szimfonikus zenekarával.
filmhu: Most viszont itt az alkalom, hogy eredeti filmzenét szerezzetek. Felkérést kaptatok Antal Nimródtól, hogy írjátok meg első nagyjátékfilmjének a zenéjét. Hogy találtatok egymásra?
Matyi: Mikor először összejöttünk, Nimród csak példákat tudott mutatni, hogy körülbelül milyen zenéket szeretne a filmbe, és erre elkezdte sorra leszedegetni azokat a lemezeket a polcról, amiket mi is szeretünk: Philip Glass, Beck, Beastie Boys, Dust Brothers és hasonlók. Mikor aztán az is kiderült, hogy a filmes kedvenceink is ugyanazon a széles skálán mozognak, s egyszerre tudjuk szeretni a Star Warst és David Lynch filmjeit – rögtön éreztük: ez a srác közülünk való.
Gyere le a föld alá! |
Még a forgatókönyv kézhez vétele előtt mutatott Nimród fotókat a leendő helyszínekről. Elképesztő, hogy milyen szürreális alagutak futnak a város alatt. Több száz kilométeres pályák elzárva a világ szeme elől, melyek fölött lehetetlen, évtizedek óta nem használt irodák csüngnek a mennyezetről.
filmhu: Mi lesz a Neo metódusa a filmzene-készítésben?
Márk: Meg kell jegyezni, hogy mi a filmnek nemcsak a zenéjét, hanem az egész hanganyagát elkészítjük – értve ezalatt a zajokat, zörejeket, tehát a film teljes sound designját. Éppen ezért végig jelen leszünk a forgatáson, mi is ott fogunk állni a metróalagútban, és fel fogjuk venni a hangokat, hogy hitelesen megteremtsük a föld alatti világ atmoszféráját.
Lynch-hangulatban |
filmhu: Mennyiben fog különbözni a vetítőteremben hallható Neo az albumokról megismert Neótól?
Márk: Sokkal kísérletibb jellegű lesz. Mi igazából popzenekarnak valljuk magunkat, s az albumainkon ennek megfelelő dalok vannak. Egy dalnak pedig struktúrája, eleje, vége van. Ezzel szemben a filmzenének nem kell ilyen konkrét szerkezet. Sokkal inkább aláfesti, aláhúzza képeket.
Márk: A könyv olvasása után úgy éreztük, hogy ennek sztorinak van valami Lynch- hangulata – s ennek megfelelő hangvilágot vonz magához. Ez nem azt jelenti, hogy Badalamenti-szerű zenéket fogunk írni, sokkal inkább az atmoszféra a közös. Ugyanolyan rejtélyes, szürreális, borzongató hanghatásokat fogunk teremteni.
filmhu: Mennyire lesz a zene elektronikus?
Márk: Nincs már ilyen, hogy elektronikus zene – az elektronika mindenhova beépült. Mi egy parádés akusztikára törekszünk ebben a filmben, búgásokra, zúgásokra. Ezeket nem konzervből szedjük, hanem helyszíni hangot fogunk használni, de az eredeti hangokat úgy megeffektezve, hogy szándékoltan mesterséges hatást keltsenek.
Szűcs Krisztián Az éneklő harmadik |
Matyi: Szűcs Krisztián elsősorban nem egy énekes a zenekarban, hanem egy kreatív gondolkodó, aki hozzánk hasonló szinten vesz részt az ötletek kiagyalásában – így ebbe a munkába is jelentékenyen bevonjuk. Az biztos, hogy az éneknek itt sokkal kisebb szerep jut majd, azt azonban elterveztük, hogy írunk egy klasszikusabb értelemben vett dalt is a filmnek, vokállal. Nimród ezt még nem nagyon akarja, de szerintem rábeszéljük, hisz a stáblista alatt lenne helye, és ez lehetne a film klipes száma is, de persze itt nem kell Valami Amerika típusú fogásra gondolni.