Szombaton lesz 10 éve, hogy Peter Aalbæk Jensen és Lars von Trier létrehozta a Zentropa filmstúdiót. A 1992-től 2002-ig tartó időszak a cannes-i Arany Pálmák és a dogmafilmek világsikere mellet a merev dán filmrendszer elleni folyamatos harc évtizede volt. Trierék célja a jövőre nézve, a film új területein történő megjelenés mellett, mindenekelőtt az, hogy Európa vezető produkciós társaságává váljanak.

A Zentropa igen kemény időszakot tudhat maga mögött, télen ugyanis egyszerre forgott három produkciójuk, Trier, Lone Scherfig és Per Fly rendezései. Aalbæk Jensen producernek gyakran voltak álmatlan éjszakái, amikor azon tűnődött, miből fogja finanszírozni a további működést. Mostanában sokkal jobban van, különösen, hogy Lars von Trier barátjával megnézték a Nicole Kidman főszerplésével készülő legújabb Zentropa-film, a Dogville friss felvételeit.

Peter Aalbæk Jensen egy olyan időszakban kezdett el dolgozni a dán filmszakmában, amikor az éppen nagy válságban volt.

Tanított rossz magaviseletű gyerekeket, dolgozott roadie-ként zenei fesztiválokon és videoklipeket készített, mielőtt végleg a film mellett döntött.

Hangtechnikusként került be a Dán Filmfőiskolára, de két év után kirúgták, ugyanis nagyon rosszul bírta a miliőt.

- A vadászgéppilóták után a legdrágább oktatás zajlott itt, de mindenki negatív volt és rosszkedvű. Ha valaki azt mondta, "dán film", az emberek gyorsan egy vödröt kerestek amibe hányhatnak. Egyetértés csak akkor volt, ha valamit utálni kellett. Ekkor éreztem egyedül életemben, hogy válságban vagyok. Ki akartam kerülni ebből a közegből és szerencsére találtam egy társat, aki ugyanígy érzett. - mondja Aalbæk.

A társat Lars von Triernek hívták, aki éppen akkor mutatta be Epidemic (A járvány) című filmjét, ami teljes anyagi csődöt eredményezett, továbbá azt, hogy egy ideig le kellett tegyen új fiilmtervei megvalósításáról. Az ugyancsak igen rosszúl álló Aalbækkel összefogtak, és reklámfilmeket kezdtek csinálni, amíg Trier státusza újra megerősödik kissé. Ekkor született meg bennünk az ötlet, egy a dán filmes berendezkedés ellenében működő független stúdió letrehozásáról.

- A trend ellenében akartunk fellépni. A vicc az, hogy most pedig ellenünk kellene, hogy fellépjenek, hiszen most mi vagyunk a trend. Az ember úgy kezdi, mint egy lázadó, és úgy végzi mint Mussolini, fejjel lefelé lógatva a tér közepén. Úgy érezzük, hogy a Zentropa nagyon kevés ellenállással találkozik, éppen ezért nekünk kellett létrehoznunk saját ellenzékünket. Egy csomó független részleget csináltunk a cégen belül, nem is szólunk bele, hogy mit csinálnak és úgy tűnik, hogy egy nagyon jó filmes miliő van kialakulóban. Amióta Lars és én nem szólunk bele mindenbe, sokkal jobb filmeket csinálunk, és sokkal több pénzt keresünk.

A több mint 50 film elkészítésénél a legfontosabb Zentropa alapelv a mérsékelt tiszteletlenség volt.

- Nem könyörögtünk térden állva a francia forgalmazók és az amerikai befektetők előtt. Kicsit szemtelenek voltunk a hatalommal szemben.

Ez a hozzáállás tette lehetővé, hogy mára mind a Zentropa, mind a dán film egy fontos stratégiai pontnak számít a világ filmes térképén. Arany Pálmákat nyertek, új tehetségeket fedeztek fel, Európa egyik legnagyobb filmgyártó cégévé váltak, és nem utolsó sorban megváltoztatták a dán filmes közhangulatot.