filmhirado_500
Hogy végződik a filmhíradók megmérettetése?

A Nemzetözi FOCAL Díjakat a szervezet azért hozta létre, hogy az archív felvételek művészi-kreatív felhasználására buzdítson. A díjhoz nevezni olyan alkotásnak lehet, amely az előző naptári évben bármilyen platformon (tévé, internet, mozi) be lett mutatva. A díjra idén 20 ország 160 alkotása lett nevezve, innen választotta ki a zsűri a kategóriánként 3-3 jelöltet. Az Archív felvételeket legjobban felhasználó nem-televíziós produkció kategóriában hét nevezett, köztük a BBC-é versengett, s ebből a mezőnyből lett végül jelölt Forgács Péter Hunky Blues című dokumentumfilmje, illetve a NAVA Filmhiradók Online szolgáltatása - őket a díj kapcsán kiadott sajtónyilatkozatban a FOCAL ügyvezető igazgatója, Julie Lewis reményteli nevezőkként külön is megemlítette. Minden egyes kategória díját más szervezet szponzorálja, olyanok, mint a BBC, a Getty Images, AP Archives.

Kovács Gábort, a Hunky Blues producerét némileg váratlanul érte a jelölés ténye, mint mondta, a Filmpartners nem volt kapcsolatban a FOCAL-lal, a film elkészítéséhez nem használták a szervezet nyújtotta lehetőségeket, ám egyszercsak jött egy felkérés, amelyben a FOCAL bekérte a filmet, most pedig fény derült a jelölés tényére. A dokumentumfilmek között ennek a díjnak nagy a presztizse, mondja Kovács, de a 20. század eleji magyar emigrációs hullámot, és az amerikai magyarság kezdeti  történetét feldolgozó alkotás amúgy is kedvelt, elismert alkotás, szinte mindennap érkezik egy fesztiválmeghívó Forgács Péter filmjének címezve, legutóbb is a FIPA-n, Biarritzban szerepelt.

hunkyblues_500
Forgács Péter filmjéért tülekednek a fesztiválok

1931-től 1943-ig 5183 filmhír - ezeket tette elérhetővé a NAVA szolgáltatása, a Filmhiradók Online. A 63 óránál is több anyag hamar népszerű lett, a Facebookon több, mint 600 rajongója lett az oldalnak, és a letöltések száma pár nap alatt túllépte a százezres számot. Az első két hónapban ez a szám 750 000-re ugrott, és napi 10 000-es látogatói szám jellemezte az oldalt. A folyamatosan bővülő kínálatra ma is napi 500-1000 ember kíváncsi, jóllehet hagyományos marketingtevékenység nem segíti az oldalt, csupán a közösségi oldalak köré formálódó rajongói csapat. Kitzinger Dávid, a projekt vezetője elárulta, a FOCAL-féle díj az első, amire az oldal pályázott - teljesen intuitíve és minden lobbitevékenység nélkül csinálták meg a pályázati anyagot, miután a FIAT/IFTA tagjaként tudomást szereztek a FOCAL-díjakról. A versenymezőny kilakulása után kissé furcsa volt látni, hogy a két magyar versenyző egymás ellen indul, de azért persze Kitzinger és Forgács Péter telefonon kölcsönösen gratultáltak egymásnak.   

A díjátadó gála 2010. április 27-én lesz Londonban, s míg a Hunky Blues stábja egyelőre még nem tudja, milyen felállásban utazik el rá, Kitzinger feje már fő, hogy hogyan szerezzen szmokingot.