MAGYAR MŰHELY

Egy cseppet sem nehéz a vászonról vagy a képernyőről megtudni, mi foglalkoztatja a 21. században a kamaszokat. Csak ha a magyar filmektől várjuk a választ. Ami igen veszedelmes hiány, mert a jövő nemzedéke rendkívüli kihívásokkal küzdő, óriási változások elé néző világban nő föl, iránytű nélkül.

Szilágyi Ákos: „Túl nagy szavakat ne!” (Létay Veráról)

Kovács Bálint: A rendszerből törölve (Hol vannak a magyar filmek a kamaszlányokról?)

Schubert Gusztáv: Tékozló fiúk és lányok (Beszélgetés Dombrovszky Lindával)

Parádi Orsolya: Mossa kezeit (Dombrovszky Linda: Pilátus)


FILMTÖRTÉNET NŐNEMBEN

A Women Make Film készítői azt tapasztalták a filmrendezőnőkkel beszélgetve, hogy elegük van abból a kérdésből, milyen „női filmrendezőnek” lenni. A felmutatás aktusa lett tehát a fontos üzenet, hiszen a filmtörténet (mint más művészetek, vagy a tudományok és a társadalmak története is) a kihagyás, az elhallgatás útján válik szexistává.

Schreiber András: Mégis, kinek az egyenjogúsága (Margarethe von Trotta és a német nőmozgalom)

Vincze Teréz: Filmiskola kizárólag női oktatókkal (Mark Cousins: Women Make Film)

Kelecsényi László: BB avagy az ellopott tükörkép (Egyfelvonásos)


NŐI KÉPEK

Margaret Atwood írói életműve elsősorban női történeteket elmesélő regényekből áll, ám A szolgálólány meséje több egyszerű női történetnél. Atwood disztópiájában már nyoma sincs a női egyenjogúságnak, Gileád agresszív férfiállam, ahol nincs szerelem, nincs házastársi szeretet, a nők már csak tenyészállatok.

Pethő Réka: Értékrend és hatalom Gileádban (Margaret Atwood: A szolgálólány meséje)

Herczeg Zsófia: Nők útjai a megváltásig (Animáció nőnemben)

Kovács Kata: Közös sebek (Képregény-legendák: Alison Bechdel: Fun Home)


ÚJ RAJ

Jordi Leila: Mágikus neorealizmus (Alice Rohrwacher)

Pernecker Dávid: Boldog, hogy itt lehet (Tig Notaro)


NEMEK HARCA

Varró Attila: Rémálmok csapdájában (Női bűnfilmek – 1. rész )

Roboz Gábor: Kétes elégtétel (Ausztrál bosszúfilmek)

Déri Zsolt: Problémás csajok (Női punkfilmek Amerikából)


KÖNYV

Schubert Gusztáv: „Eredeti példány” (Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 2.)


TELEVÍZIÓ

Alföldi Nóra: A női lét elviselhetetlen könnyűsége (Dahvi Waller: Mrs. America)

A bűn vonzereje (Az HBO „true crime” dokumentumfilmjei)


KRITIKA

Margitházi Beja: Termodinamika, szabályok nélkül (Pablo Larraín: Ema)

Vajda Judit: A Pásztor az én uram (Małgorzata Szumowska: A másik bárány)


STREAMLINE MOZI

Kálovics Dalma: Macska/lány (Junichi Sato – Tomotaka Shibayama: Muge) 

A Filmvilág előfizethető a Magyar Posta webshopjában: https://eshop.posta.hu/storefront/

A címlapon Karim Aïnouz: Egy nő láthatatlan élete című filmje látható, forgalmazza a Cirko Film.