Bartók portréja és egy gulág-film utazik a moszkvai filmfesztiválra
Két magyar premier a moszkvai filmfesztiválon
Sipos József Bartók című portréfilmjét és Zsigmond Dezső A Sátán fattya című történelmi filmjét tűzi műsorra a csütörtökön kezdődő moszkvai nemzetközi filmfesztivál.
Sipos József, az Eszter hagyatéka és a Kaland című játékfilmek rendezője Bartók eddig kevésbé ismert, személyes portréjának megrajzolására tett kísérletet. Bartók 92 éves fiával, Bartók Péterrel forgatott portréfilm a rangos moszkvai filmfesztiválon mutatkozik be először a nemzetközi közönségnek. Bartók Péter egész életét édesapja életműve gondozásának szentelte, családja történetéről korábban nem adott interjút. Bartók fia most őszinte nyíltsággal mesél édesapjáról, a világhírű zeneszerző családjához, kortársaihoz fűződő kapcsolatáról és Amerikában töltött éveiről. A 67 perces Bartók a Filmnet produkciójában készült, producere Sipos József és Détár Krisztina volt, korábban itt írtunk róla részletesebben.
Zsigmond Dezső (Aranykalyiba, Csigavár) Nagy Zoltán Mihály A Sátán fattya című kisregényének adaptációjával utazik Moszkvába. Tarpai Viktória és Trill Zsolt főszereplésével készült film a 40-es évek egyik legnagyobb magyar tragédiájáról, a sztálini lágerek embertelenségéről szól. A Gulág Emlékbizottság támogatásával készült alkotás az 1944-ben Kárpátalján történt tragikus eseményeket, a málenkij robotot, a helyiek meghurcoltatását mutatja be, egy tizenhat esztendős lány sorsán keresztül. A Sátán fattyát Halász Gábor fényképezte, a Dunatáj Alapítvány produkciójában készült, producere Buglya Sándor és Zsigmond Dezső volt.
Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.