Hörcher Gábor és Iványi Marcell

Február 5-én, csütörtökön, a 65. Berlinale nyitónapján a Robert Bosch Alapítvány Prize Night címmel korábbi díjnyertes filmjekből szervez vetítést. Ennek a programnak keretében lesz látható Hörcher Gábor rendező Drifter című alkotása, amely novemberben elnyerte az IDFA-n - International Documentary Film Festival Amsterdam - a First Appearance kategórában az első díjat. A rendezőt és Iványi Marcell producert kérdeztük a fesztiválról.

Filmhu: Mikor és hol voltatok, amikor megtudtátok, hogy a Berlinale alatt vetíteni fogják a Driftert?

Iványi Marcell: A Robert Bosch Alapítvány és Mirsad Purivatra, a Sarajevo Film Fesztivál elnöke már régóta szervezi ezt a vetítést Berlinale nyitó estéjére. Az eseményt Prize Night-nak hívják. Három díjnyertes filmet vetítenek, egy kisjátékfilmet, egy animációs filmet és a Drifter-t, amely 2011-ben nyerte el a Robert Bosch Stiftung koprodukciós díját. Ebből a díjból forgott le a film.

Hol voltunk, amikor az email a vetítésről megérkezett? Nem emlékszem. A gép előtt.

drifter2 600

A Drifter főszereplője (fotó: Becsey Kristóf)

Filmhu: Kinek mondtátok el először, hogy a Berlinalen is vetítik az alkotásotokat?

I.M.: A film világforgalmazójának, Thierry Detaille-nak, a brüsszeli Visible Film-nél és a DOKIncubator csapatának, ahol tavaly volt workshop-on a film és komoly szakmai segítséget kaptunk.

Filmhu: Ki lesz kint a stábból a vetítésen?

I.M.: A rendező, Hörcher Gábor, a német koproducer, Marieke Bittner és én.

Filmhu: Az amszterdami siker után mi történt a filmmel, merre járt az alkotás?

Hörcher Gábor: Amszterdam óta még nem volt máshol a film, mert a befejezésen dolgoztunk. Ez lesz a következő vetítés, innen a film Zágrábba megy, a ZagrebDox-ra.



Nézd meg a film előzetesét!

Filmhu: Mit vártok az idei fesztiváltól? Melyik szekcióra, vagy filmre vagytok a kíváncsiak?

H.G.: Elsősorban a Berlinale Talents előadásait várom, különösen a cross- és transzmédia témájúakat. Biztos, hogy megnézek majd néhány rövidfilmet is, de a filmprogramot még nem volt időm átnézni.

Filmhu: A hivatalos szakmai programokon kívül, mire szakítotok még időt a városban?

I.M.: Találkozni fogunk Can Togay barátunkkal, aki most a Babelsberg-i Konrad Wolf Film Egyetemen professzora. Szintén ott tanít a Drifter egyik mentora, Gesa Marten, vágónő is, akivel szintén találkozunk majd.

Filmhu: Mik a terveitek a filmmel a közeljövőben?

H.G.: Nagyon sok fesztivál érdeklődik a Drifter iránt - ezt szervezni, gondozni folyamatos napi munkát igényel. Megpróbálok minnél több fesztiválon személyesen is jelen lenni.

I.M.: Jogi hátterek rendezése, az utómunka véglegesítése és a finanszírozás befejezése még hátra van, ahhoz, hogy be tudjuk itthon mutatni a filmet, ezért pályázni is szeretnénk, a Magyar Nemzeti Filmalaphoz.

drifter idfa 600
A Drifter alkotói az IDFA-n - középen a randező (forrás: a film Facebook oldala)

Filmhu: A film elkészült, a ti álomtok megvalósult. Mi van a szereplőtök álmaival?

H.G.: Ricsi, a főszereplő azt csinálja, amit szeret, autók szereléséből él. Ezért a gyárba, ahol futószalag mellett dolgozott, szerencsére már nem kell visszamennie. A keresetéből vett egy új régi BMW-t és azt tervezi, hogy nyárra elkészül vele a következő rally szezonra.  Ellenben mi a film készítését még nem fejeztük be, forráshiány miatt a képi és hangi utómunka még nem tudott teljesen lezárulni.

Filmhu: Magyarországon mikor láthatjuk a Driftert?

I.M.: Amíg bizonyos fesztivál bemutatók nem történtek meg a régióban, addig nem tudjuk elkezdeni a film forgalmazását és persze az előbb említett pénzügyi hiányt is pótolnunk kell.

Filmhu: Rendező-producer párosként van más közös tervetek is?

I.M.: Igen, folytatjuk a közös munkát, egymás anyagainak fejlesztésével, egymásnak való producerkedéssel. Vagyis ha Gábor rendez, én leszek a vezető producere, ha én fogok rendezni, azt szeretném, ha ő lenne.

drifter3 600
Jelenetfotó (fotó: Becsey Kristóf)


Bogdán Árpád

A Boldog új élet rendezőjének új filmterve, a Genezis meghívást kapott a Berlinale ScriptEast nevű programjába, ahol egy nemzetközi szakértőkből álló csapat, filmenként 3-4 konzulenssel elemzi a Közép- és Kelet-Európából kiválasztott forgatókönyveket. A cél, hogy segítsenek a kiválasztott filmtervek pontosításában, finomításában, lehetséges koproducerek, forgalmazók felkutatásában. A sok hónapon át tartó közös munka berlini fordulója után, az eredményhirdetés Cannesban lesz.

Bogdán Árpád három napot tölt Berlinben, ahol első filmje, a Boldog új élet annak idején a Panoráma szekcióban elismerő oklevelet kapott. Bogdán szerint a Berlinale nagyon befogadó és hálás a közeg, mint mondta „nyugaton a helyzet változatlan”, azaz arrafelé valahogy nem évülnek el a szakmai sikerek. A Genezis forgatókönyvét is támogatják, bíznak benne, akárcsak a korábbi filmtervét a Halottlátót, amivel pár éve 3 nemzetközi forgatókönyves támogatást, díjat is elnyert.



A rendező Boldog új élet című filmjét díjazták a Berlinalen

A Genezis producere Taschler Andrea, a gyártója a Mirage Film Studio. Nagyon fontos a számukra, hogy minél több külföldi érdeklődőt, potenciális partnert vonjanak be az előkészületekbe, hisz a visszajelzések megerősítették őket abban, hogy a Genezis nem csak a magyar közönséghez tud majd szólni, nemzetközi érdeklődésre is számot tarthat. A Genezis alapvetően egy generációs problémát jár körül, nevezetesen a család fogalmát, az azzal kapcsolatos bizonytalanságokat, megkésettséget, tanácstalanságot, három különböző társadalmi osztályból érkező ember történetén keresztül. A három sorsot végzetszerűen összeköti a roma sorozatgyilkosság. Megismerünk egy sikeres nagyvárosi fotós nőt, egy archaikus roma közösségből származó kisfiút, és egy magányos, titokzatos kamaszlányt.

A kis költségvetésű dráma abszolút egy magyar történet, mondja a rendező, ahol a sorsokat összekötő szálat megtörtént események inspirálták. Bogdán Árpád ugyanakkor, mágikus-realista stílusjegyeiről is ismert, a Genezisben várhatóan több motívum tér majd vissza korábbi filmjeiből, filmterveiből. Mint megtudtuk, a Berlinale a munkát jelenti a számára, bár esténként biztosan fog filmeket is nézni. Mindig nagy örömöt jelent a számára a forgatókönyvön dolgozni, tökéletesíteni, letisztultabbá tenni azt.