Történelmi mítoszokra és a történelmi hősök megidézésére rendszerint azoknak a politikai rezsimeknek volt és van szükségük, amelyek saját jogon, a nép által szentesített legitimáció és a maguk teljesítménye alapján nem tudják igazolni létezésüket, hatalmukat. Az 1942 és 1956 közötti időszak a magyar történelem amúgy is viharos 20. századának legturbulensebb korszaka volt. Háborús vereség, népirtás, a politikai üldöztetések egymást követő hullámai, öt egymás után következő rezsim- és rendszerváltás, politikai rendszerek bukása, nyilas puccs, kommunista puccs, forradalom, majd e korszak utolsó eseményeként az ellenforradalom, a diktatúra restaurációja.  

Egy közös szál mégis végighúzódik a korszakon: politikai törekvéseik, hatalmi ambíciójuk alátámasztására mindegyik egymást követő és egymás ellen fellépő politikai szereplőgárdának szüksége volt Petőfire. A Horthy-rendszer háborús propagandája éppúgy őrá hivatkozott, mint a rendszert megbuktató nyilasok. Petőfi zászlaját emelték magasba a háborúval, a német megszállással és a nyilas puccsal szemben fellépő ellenállók különböző csoportjai. A kommunisták 1948 tavaszán 1848 centenáriumára időzítették hatalomátvételük legfontosabb lépéseit, az államosítást, a pártegyesítést és a politikai ellenzék likvidálását, miközben Petőfi, Kossuth és Táncsics „szentháromságát” emelték piedesztálra.

A Rákosi-rendszer Petőfi forradalmi álmainak beteljesítőjeként álcázta magát, de Petőfi lett a jelképe a sztálinista diktatúra magyar változata elleni társadalmi ellenállásnak majd a forradalomnak is, hogy aztán a forradalmat szovjet segítséggel leverő Kádár-rezsim ismét Petőfiben lelje meg történelmi előképét.   

FILMVETÍTÉS ÉS BESZÉLGETÉS – Petőfi Sándor filmen

Március 29. (szerda) 18 óra 

Hogyan látták Petőfit filmen a Horthy-korszak hajnalán, a Rákosi-korszak delelőjén és a vigasztalan Kádár-korszakban? Részletek láthatóak a Föltámadott a tenger (1953) és Lányi András Segesvár (1974) című filmjéből, de szó esik majd az 1922-ben készült Petőfi c. életrajzi filmről is, amelynek nem maradtak fenn kópiái. 

A beszélgetés résztvevői: Gelencsér Gábor filmtörténész és Sulyok Bernadett muzeológus
Moderátor: Mink András, történész
Helyszín: Blinken OSA Archivum, Centrális Galéria 1051 Budapest, Arany János u. 32.
A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött

 

2023. március 22-én megnyílt a Petőfi minden időben: A Petőfi-kultusz politikai változásai 1942 és 1956 között című kiállítás. A kiállítás korabeli filmek, fotók és dokumentumok segítségével mutatja be Petőfi politikai alakváltozásait, emlékezetének kisajátítási kísérleteit ebben a szűk, ámde annál traumatikusabb másfél évtizedben. A tárlat május 28-ig látható.   

Az Archívum Petőfi délibábok című programsorozatának későbbi állomásairól itt lehet tájékozódni.

 

Nemzeti ünnepünk alkalmából, valamint a Petőfi 200 emlékévhez kapcsolódva a Filmio is egész márciusban Petőfi Sándor előtt tiszteleg. Márciustól júniusig a Toldi mozi is minden hónapban levetít egy Petőfi-filmet, a vetítéssorozatról itt írtunk

Borítókép: Petőfi Sándor portréja, Barabás Miklós litográfiája (1848)