A hírt személyesen Kovács László felesége közölte telefonon Vagyóczky Tibor operatőrrel, a Magyar Operatőrök Társasága (HSC) vezetőségi tagjával.
Kovács László 1956-ban hagyta el Magyarországot, s az Egyesült Államokban vált széles körben elismert operatőrré. Ám a világhírnévig vezető út meglehetősen göröngyös volt. Kovács 1952 és 1956 között, Illés György tanítványaként tanult a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, a forradalom idején barátjával és évfolyamtársával, Zsigmond Vilmossal egy bevásárlószatyorba rejtett kamerával rögzítették az eseményeket – ezután, a közel tízezer méternyi mozgóképpel Ausztriába menekültek. Ebből és más külföldi híradósok anyagainak felhasználásával állította össze dr. Erdélyi István, Németországban élő producer az Ungarn in Flammen (Magyarország lángokban) című filmet, amelyet 1961-ben a CBS amerikai csatorna műsorára tűzött.
A nagy berobbanás: Szelíd motorosok |
Kovács László és Zsigmond Vilmos 1957-ben érkeztek az Egyesült Államokba, de mindkettőjüknek sokat kellett várniuk, hogy operatőrként bizonyíthassanak. Kovács először egy Los Angeles-i biztosítótársaság állófotósa lett, majd egy seattle-i tv-laborban helyezkedett el. Zsigmond Vilmos pályája viszonylag hamarabb felívelt, így 1964-ben az Időutazók című B-produkcióba saját segédoperatőreként juttatta be barátját. (Az Illés-tanítványoknak az amerikai mozgóképre gyakorolt hatásáról James Chressanthis készít dokumentumfilmet Laszlo and Vilmos: The Story of Two Refugees Who Changed the Look of American Cinema címmel.)
Akire hamar felfigyeltek, s karrierje innentől kezdve gyorsan ívelt felfelé - 1969-ben a Dennis Hopper rendezésében készült Szelíd motorosokkal pedig egyenesen berobbant a hollywoodi élvonalba. A film hatásáról így nyilatkozott pár éve: „Szinte minden rendező velem akart dolgozni. A hetvenes években egyre-másra kaptam a jobbnál jobb ajánlatokat. Emlékszem, milyen boldog és büszke voltam, amikor Martin Scorsese megkérdezte, elvállalnám-e nagyszabású zenés filmje, a New York, New York fényképezését..."
"Szinte minden rendező velem akart dolgozni" A maszk |
Kovács pályája során világhíres amerikai rendezőkkel dolgozott együtt, Peter Bogdanovich több filmjének fotografálását is rábízta (Célpontok, Mi újság, doki?, Papírhold, Várva várt szerelem, Nickelodeon, A maszk), de dolgozott Martin Scorsese (New York, New York) Robert Altman (Az a hideg nap a parkban), Bob Rafelson (Öt könnyű darab, A Marvin Gardens királya), Norman Jewison (Ö.K.Ö.L.), és Luis Malle (Kasszafúrók) filmjein is.
Munkáját több szakmai díjjal is elismerték, megkapta az Amerikai Filmakadémia Életműdíját, két éve pedig a HSC Legenda-díját, amelyet Tóth János, Zsigmond Vilmos mellett mesterével, a tavaly elhunyt Illés Györggyel közösen vett át.