SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
Varró Attila: Varázslatos filmvilág (Csoda és fantasztikum)
Huber Zoltán: Idegenszeretet (Guillermo del Toro: A víz érintése)
Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok (Tengermélyi gótika)
A horror Lovecraft óta ellentérként tekint a tengermélyre, a tudomány által fel nem térképezett, meg nem hódított víz alatti világra, ahol nem a ráció az úr. A hibátlan, arányos, harmonikus Szépség és a torz volta miatt kitaszított, de pusztító erejű Szörnyeteg találkozása minden kultúrának archaikus élménye, mert a személyiség és a társadalom ősellentmondásait testesíti meg.
A LUCAS-UNIVERZUM
Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes (Georges Lucas rövidfilmjei)
Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó (Brian Jay Jones: Georges Lucas - Galaxisokon innen és túl)
Andorka György: Ki a fészekből (Rian Johnson: Star Wars: Az utolsó Jedik)
Nincs még egy olyan rendező, akinek a neve ennyire szorosan összeforrt volna egyetlen filmcímmel: ha meglátjuk George Lucas nevét, reflexszerűen villannak elénk a Csillagok háborúja neonsárga betűi. Kevesen tudják, hogy a kortárs hollywoodi film gyártói/forgalmazói mechanizmusát meghatározó pop-történeti kolosszust egy olyan filmrendező alkotta meg, aki keményvonalas kísérleti filmesként indult.
ÚJ RAJ
Huber Zoltán: Két férfi, egy eset (John Michael és Martin McDonagh)
Kétszer három nagyjátékfilm, hangos sikerek és apróbb botlások, tizenhét év alatt. John Michael McDonagh és nála három évvel fiatalabb Martin eddigi mozgóképes életművei nemcsak a számokat nézve egymás tükörképei. Filmjeik a morbid humor és játékosság ellenére is tragikus alaptónusúak, a törvényszerűen elkomoruló befejezéseket egyedül a feloldozás felvillanó lehetősége oldja.
FILM/ZENE
Géczi Zoltán: A romlás virágai (A 70-es évek amerikai popkultúrája)
Az HBO és a Netflix a közelmúltban három nagyköltségvetésű sorozatban idézte fel az 1970-es évek New Yorkjának popkulturális robbanását.
A KÉP MESTEREI
Gelencsér Gábor: Az objektív lírája (Miroslav Ondříček 1934-2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
Hirsch Tibor: Száguldani szép (Kádár-kori álmok: Autósmesék)
A padlógázas rohanás jól passzolt a 60-as évek a generációs életérzéséhez, amihez persze autó kell. Birtokolni viszont csúf: vagyis az autó kellhet ugyan a szép szabad élethez, de a nagyautó tulajdonlása nagypolgári, a kisautó szeretése-féltése kispolgári bűn.
Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos (Bánky Viktor elfeledett filmjei - 2. rész)
KÍSÉRLETI MOZI
Beke László: „Ő maga a csap” (Maurer Dóra)
ANIMÁCIÓ
Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész (Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel)
Barkóczi Janka: Dühös körök (Ali Soozandeh: Teheráni tabuk)
Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak (Anilogue 2017)
FESZTIVÁL
Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon (Gdynia)
HATÁRSÁV Kolozsi László: Ikonosztáz (Műcsarnok: Tarkovszkij - Emlékek tükre)
TELEVÍZIÓ
Kovács Gellért: Manna Mia (Madarász Isti: Egy szerelem gasztronómiája)
KRITIKA
Soós Tamás Dénes: Minden eladó (Szász János: A hentes, a kurva és a félszemű)
Baski Sándor: Eltűnik hirtelen (Andrej Zvjagincev: Szeretet nélkül)
Kolozsi László: Határhelyzetek (Samuel Maoz: Foxtrott)
Vincze Teréz: Női hangok kórusa (Julian Rosefeldt: Manifesztum)
Pethő Réka: Csábító olasz nyár (Luca Guadagnino: Szólíts a neveden)
Címlapon: Samuel Maoz: Foxtrott (Itay Exlroad) - A Cirko Film februári bemutatója.