Barkóczi Janka filmtörténész, a Nemzeti Filmarchívum munkatársa programkoordinátorként dolgozik évről évre a klasszikus filmeket felvonultató fesztiválon. Mint elmeséli, ő felel a fesztivál programjának kialakításáért az ötletek gyűjtésétől egészen a megvalósításig. A program két fő forrásból épül fel: a filmarchívum kiterjedt nemzetközi hálózatából érkező javaslatokra (restaurált filmek, projektek, témák, rendezők – például az idei film noir válogatás), valamint a kurátorok más fesztiválokon szerzett inspirációira.

A vendégekkel felidézzük az immár nyolcadik éve futó Budapesti Klasszikus Film Maratonhoz fűződő legkedvesebb emlékeiket. Barkóczi Jankától például megtudjuk, mit csinált a tavalyi díszvendég, Costa-Gavras, amikor szembesült az éppen akkor tetőző budapesti árvízzel.

Bárdos Judit filmesztéta, korábban filmtörténetet tanított az ELTE-n, egyik tanítványa történetesen Barkóczi Janka volt annak idején. A maratonon nézőként sokadszorra, viszont szervezőként először vesz részt. Kurátorként a Roberto Rossellini és Ingrid Bergman közös filmjeire koncentráló szekció összeállítására kapott felkérést. A szekció ötlete abból eredt, hogy az egyik partnerintézmény a frissen restaurált A félelem (La Paura) című filmet küldte be a film noir szekcióba. Bár úgy érezték, hogy nem illeszkedik az amerikai városokra koncentráló tematikába, nem akarták elengedni, így egy új perspektívát kerestek, a noir motívumot megtartva – így jött a Rossellini–Bergman kapcsolat mint önálló téma.

Stromboli / Fotó: BKFM

Bárdos Judit részletesen bemutatja az „Ingrid és Roberto” szekciót. Érdekesnek tartja az olasz rendező és a hollywoodi színésznő kapcsolatát, valamint az általuk készített filmeket, amelyek egy átmeneti korszakot (a klasszikus neorealizmus és a modern film között) képviselnek. A három vetített film a Stromboli, A félelem és az Itáliai utazás lesz, amelyeket alaposan körüljárnak. Hogy teljes képet kapjunk, kitér Rossellini korábbi filmjeire is, amelyek a fasizmus idején készültek, majd a neorealizmus születésére, a Róma, nyílt város (1945) és a Paisà (1946) című filmjeivel, amelyek szakítottak a tömegszórakoztatással. Megismerjük Rossellini és Bergman kapcsolatának történetét, közbotrányt okozó viszonyukat (mindketten házasok voltak megismerkedésük idején), azt követő házasságukat, Bergman terhességét a Stromboli forgatásán, gyermekeiket – köztük Isabella Rossellinit –, és kapcsolatuk megromlását.

Barkóczi Janka kiemeli a kurátori munka fontosságát egy klasszikus filmfesztiválon, és azt is, hogy akár a nézők maguk is alkothatnak összefüggéseket a látott filmek között. Idén ez több mint 150 filmet jelent. Immár hagyománnyá vált a fesztiválon a némafilm-koncert; kitérnek az ilyen vetítésekre is, amelyeket idén a Müpával közösen szervezett mini maraton keretében rendeznek meg, a BKFM felvezetőjeként. A fesztivál egyik idei alappillére a mozi 130. születésnapja (a Lumière-fivérek első nyilvános vetítésétől számítva). Ennek kapcsán Thierry Frémaux, a cannes-i filmfesztivál igazgatója által összeállított Lumière! A kaland folytatódik című dokumentumfilm-esszét vetítik, amely mintegy 120 rövid (egy perc alatti) Lumière-filmet mutat be tematikusan rendezve. Makk Károly 100. születésnapját is idén ünneplik: a szabadság és játékosság tematikájában szerveznek külön szekciót filmjeiből válogatva.

Lumière! A kaland folytatódik (fotó: BKFM)

A Filmarchívum munkatársainak szívügye a Mi szerelmeink című kisfilm maraton, amelyet a Filmarchívum vetítőjében tartanak meg, ingyenesen. Itt analóg kópiáról vetítenek majd egyedi, eddig széles körben nem látott, 1945 utáni dokumentumfilmeket, riportokat, propagandafilmeket.

A Robert Lantos-szekció a producer munkáit mutatja be, kiemelve, hogy sok, eltérő karakterű rendezővel dolgozott együtt. A producer mellett három világhírű rendező is tiszteletét teszi személyesen a Maratonon: David Cronenberg, Atom Egoyan és Szabó István. Barkóczi Janka szerint nagyon izgalmas lesz, ha ők együtt, egy térben tudnak lenni, és a rendező–producer kapcsolatról beszélgethetnek. Tervezik, hogy egy asztalhoz ültetik őket, és a közönség is kérdezhet tőlük. Beszélgetésünkből számos további érdekesség kiderül a maraton programjairól és a vetített filmekről. A jegyvásárlás a BKFM-re már elindult itt.

A teljes beszélgetés a lenti lejátszóra kattintva és a népszerű podcast alkalmazásokon keresztül hallgatható, a korábbi adások Spotify-on és az Apple Podcast oldalán is elérhetők: