„Ez maga a szervezet”

A Filmkör megalakulását Kisfaludy András elnök korszakos-történelmi dolognak nevezte. Mint elmondta, nem csupán egy újabb szakszervezetről van szó: „ez maga a szervezet”, mert az egész dokumentumfilmes szakmát integrálja. A MADE (Magyar Dokumentumfilm Rendezők Egyesülete) rendezők egy csoportja, a DocClub csak néhány fős, ezen túl pedig csak az olyan gyártóműhelyek fogták össze eddig a szakma egy-egy részét, mint a Dunatáj Alapítvány vagy az Inforg Stúdió.

A Filmkör gazdasági társaságok (gyártók), társadalmi szervezetek és műhelyek közös fóruma, melynek felépítése a Filmművész Szövetséghez hasonló, de speciálisan a dokumentumfilmesek számára létrehozott érdekképviselet.

Deformált elosztás, bürokratikus tévék

Kisfaludy András elmondta, hogy a Filmkör egyik legfontosabb feladata a rosszul kialakult terjesztési rendszer megváltoztatása. Még júliusban tárgyalni fognak a közszolgálati televíziókkal (MTV, Duna), - a dokumentumfilmek legnagyobb forgalmazási területének képviselőivel, - valamint a filmeket támogató alapítványokkal is (MMK, ORTT).

„Mostanra vált világossá, hogy a rendszerváltás után technikai infrastruktúra nélkül maradt dokumentumfilmesek szétszakadozott mezőnye támogathatatlan”, állítja a Filmkör elnöke. „Az éveken át 2 játékfilmnyi keretösszegből gazdálkodó dokusoknak mostanra csupán 1 játékfilmnyi tőkével kell beérniük az MMK által kezelt állami forrásból.”

Pedig napokon belül döntés születik arról a dokumentumfilmes pályázatról az MMK-nál, amely keretösszege Kisfaludy szerint idén ismét csupán 160 millió forint, míg a közalapítvány a tavalyinál több, 6,2 milliárd forinttal gazdálkodhat. „Az arányok nagyban deformálódtak. A dokumentumfilm helyzete sokkal rosszabb, mint 1,5-2 évvel ezelőtt, és miközben a közalapítvány a pénzkeretből 8%-ot fordíthat a saját működésére, azok, akik filmeket szeretnének csinálni, nem tudnak dolgozni.”

A Filmkörön keresztül ugyanakkor – az atomizált állapottal szemben - szervezetileg és jogilag is lehetővé válik a műfaj támogatása, hangsúlyozta Kisfaludy. Így például elérhetővé válhat az adókedvezmény-rendszerből fakadó 20%-os közvetett állami támogatás, amely tavaly a nagyjátékfilmek területén már jelentős többletforrást biztosított.

A Filmkört létrehozók remélik, hogy fel tudják hívni a figyelmet a problémákra, és sikeresen lehet majd konzultálni az elosztásért felelős intézményekkel. A legutóbbi (febr. 23-án kiírt) ORTT-pályázat kapcsán Kisfaludy András már el is juttatott egy tanulmányt a Testületnek arról, hogy a kiírásban mely pontokat nem tudják teljesíteni éppen azok az alkotók, akik az elmúlt 10-15 évben a legrangosabb európai díjakat kapták munkáikért. Így például egy televíziós bemutatásról szóló szándéknyilatkozatot várnak a pályázóktól, ami Kisfaludy szerint a bürokratikus tévék esetében mindig meglehetősen bizonytalan. A másik nagyon kemény feltétel a 34%-os önrész – ez a filmeseknek nem áll rendelkezésére, különösen, ha az ingyenes bemutatás miatt a film eladásából sem lehet bevételhez jutni.

Az ORTT egyébként éppen a mai napon írta ki dokumentumfilmes pályázatát határon túli műhelyek számára, 85 milliós keretösszeggel. Ez a hazai műhelyek problémáit nem oldja meg, állítja Kisfaludy, de azért vannak átfedések, olyan hazai alkotók, akik határon túl is dolgoznak.