Szinopszis

Hogyan értelemezzünk egy egyszerűnek tűnő, de tökéletes örkényi felsorolást?
Erre keresi a választ ez a költői, romantikus filmetűd, amely egy szerelmi háromszög bemutatása, ahol lassan változik a szereplők viszonya egymáshoz.
Csupán egyvalami állandó: a díszlet. A természet, a jegenyefa, a sáros út és a gomolyfelhők.

Forgatókönyv

1.
Cím fehér háttér előtt: feketén kiírva "Leltár", szöveg elhalványodik, halk klasszikus zene indul, lassan kirajzolódik a tiszta nyári eső utáni kék ég, néhány pamacsszerű felszakadozó felhővel. Kamera lassan lefelé mozog egyenletes sebességgel, feltűnnek a távoli barna kis dombok a párás levegőben, majd lassan közelebb és lefelé mozogva láthatóvá válnak a hosszan elterülő esőtől fénylő búzamezők, majd a jegenyefasor, miközben a kamera látótere szűkül, és egészen földközelbe kerül. Egész közelről látni az eső utáni vizes-harmatos füvet a jegenyefák tövében, majd a kamera ráközelít egy fűcsomóra, kirajzolódik egy élénkzöld fűszál melyen megcsillan egy vízcsepp. A látótér újra kitágul, s lefelé hátrálva mozogva láthatóvá válik egy vékony sáros út, melyen csiga kúszik lassan. A kamera innen jobbra fordul lassan az úton végignéz, amely egyenesen vezet a távolban homályosan feltűnő kis házhoz. (ez egy snitt, kb. egy-másfél perc).
[ Lásd a mellékelt házról készített képeket ]
2.
Közelről előlről látni a kocka alakú, fehérre meszelt falú kis sátortetős házat, ajtaja félig nyitva van befelé, a jobb oldalán ablak, zsalugátere nyitva, mögötte a bal oldalán kicsit távolabb egy tó kis részletét, letaposott füvet, a ház elején az ablak alá támasztott kis támlás fapaddal, a másik oldalán földes, bekerítetlen udvar részletét, farakással, néhány porban kapirgáló tyúkkal, szélben szárítókötélen enyhén lengedező fehér ruhákkal, a földön heverő gyerekbiciklivel, gumilabdával. (a kamera stabil, szemmagasságban van, kb. 5 mp.)
3. Hirtelen egy férfi kiáltó száját látjuk közelről, - hangja nincs - betölti a képernyőt. (1 mp.)
[ Lásd a mellékelt képeket a szájakról ]
4.
Az ablakban közelről egy férfit látni deréktól felfelé, az ablak kitölti a képernyőt.
A férfi kopott, kinyúlt kék polóban van, 35-40 év körüli kerek, mosolygós arcú, tekintete a távolba, a kamera mellé kissé balra mered, majd az ablakon kissé kihajolva jobb kezével vidáman integetni kezd. (5 mp.)
[ Lásd a mellékelt képet a férfiról ]
5.
A sáros úton kirajzolódó vékony biciklinyomot követ a kamera egészen közelről, majd hátulról felkapaszkodik egy forgásban lévő biciklikerékre, melynek surrogását, a sár fröccsenését halljuk egy pillanatra halkan a zene alatt. Látjuk, amint a sár rátapad a kerékre és a küllőkre, miközben a napfény élesen megcsillan a küllőkön, majd a kamera a mozgó bicikli mellé ér, s a küllők között láthatóvá válik a jegenyesor a háttérben elmosódva, majd a kerékpár rózsaszinű váza, s egy pedálozó műbőrszandálos női láb, vádlija a térdhajlatáig. (kb. 45 - 60 mp.)
[ Lásd a mellékelt biciklis képeket ]
6.
A férfi vidám, mosolygós szeme tölti ki a képernyőt. (1 mp.)
7. A férfi kiáltó szája, nagyobb, erőteljesebb kiáltás, mint az első volt. (1 mp.)
8. Újra a kerékpárt és bicikliző nőt látjuk oldalról, szandálja, majd elindul felfelé a kamera a bokáján, a combján, melyet félig takar egy felcsúszott könnyű, lebegős világoskék szinű szoknya, ami könnyedén csapkodja a kerékpár csomagtartóját, a szoknyába tűrt bő világosrózsaszín alapon apró fehér virágmintás blúz, a kamera lassan balra, a bicikli eleje felé vándorol, mutatva a nő kormányt fogó karját, az ujján jeggyűrű, majd lassan szembe kerülünk a biciklivel, miközben a nő másik karjára vándorol a kép és a másik oldalára kerülve a jobb karján felfelé pásztázzuk a nő nyakát, majd mosolygó száját és lassan kibontakozik az arca. A kamera lassan nyit hátrafelé és a nőt teljes egészében láthatjuk szemből, aki balra hátrafordul, mosolyra húzódó, kinyíló szájjal, a fogsorán a szájában egy pillanatra felcsillan a fény, jobb kézzel a háttérben homályosan látszódó házikó felé int, a kép kimerervedik, mint egy fénykép, fekete-fehérré válik, a zene megáll, teljes csönd - 1 másodpercig. (a jelenet összesen kb. másfél perc)
9.Bevágás: újra a férfi kiáltó száját látjuk közelről - a zene újra szól, pergőbb ritmusú. (1 mp.)
10. A sáros útat látjuk kissé fentről a képernyőn keresztben, amin már 2 biciklinyom van, majd balra haladva megpillantjuk a gyorsan kerekező férfit a kék polóban, szürke nadrágban, a kormányt fogó bal kezében, mely jeggyűrűs, egy orvosi vényre emlékeztető kisméretű fehér lapot szorít. (kb. 20 mp.)
11. A gátőrházat látjuk szemből, ahogy a 2. jelenetben, de az ajtó és az ablak be van zárva, az ablak zsalugáterét pedig lassan behajtja a szél - zene mellett halk madárhangokat, a baromfiudvar hangjait és a zsalu nyikorgását is hallani lehet. (kb. 10 mp.)
12.Ugyanaz a képsor, mint az első és második jelenet, de csak állóképekkel és vágásokkal, klipszerűen, felidézve a nézőben a helyszínt, a hangulatot, gyorsabb és egyenletes klasszikus zenével. A második jelenet képei is villanásszerű vágásokkal jelennek meg (ház, farakás, bicikli, ruhák), összesen kb. 20 mp (az első ház-bemutatásnál rövidebb és pörgősebb tehát).
13.A férfit látjuk a ház ablakában (ugyanaz a szereplő, ugyanaz a ruha, de az arca kissé fáradt, nyúzott, borostás), kihajolva ingerülten, mérgesen kiált-kiabál, jobb kezét felemeli, suhint a levegőbe (5 mp.)
14. Ugyanaz, mint az 5. jelenet - a bicikliző nő bemutatása -, de a technikája azonos a 12. jelenettel, vagyis vágásokkal, 1-1 részletet 2-3 mp.-ig mutatva, klipszerű ugrásokkal, összesen kb. 30 mp.
15. A férfi szeme mereven, feszülten néz - betölti a képernyőt -, pislant. (2 mp.)
16. A férfi kiáltó szája közvetlen közelről, ingerült, 2-3 szótagos szó formálódik a száján, de nem hallani most sem - zene pergő. (2 mp.)
17. Megegyezik a 8. jelenettel, technikája a 12., 14. jelenettel, de amikor a nő arcához érünk, a nő arca feszült, szomorú, szeme kisírt, elhanyagoltabbnak és öregebbnek tűnik mint az előbb, nem fordul hátra, nem mosolyog, hanem dühösen, mérgesen, mintegy magában kiált maga elé 2 szót, a kiáltásra, a nyíló szájra nagyon gyorsan ráközelítünk, beleúszunk a nő szájába, ahol a az alsó fogsorban feltűnik egy ezüstszinű amalgámtömés, a kép egy másodpercre kimerevedik, a gyors ráközelítés elején a zene abbamarad (kb. 40-50 mp.)
18. A férfi arca tölti be a képernyőt, szitkozódó, átkot szóró kiáltás látszódik a száján, arca jól látható, borosta meggyötört, ráncos, feszült - zene újra szól, feszült, pergő ritmusú, drámai (2 mp.)
19. Ugyanaz, mint a 10. Jelenet (a férfi biciklin), a technika megegyezik a 12., 14., 17., jelenetben leírtakkal, de nincs a kormányt fogó férfi kezében papír, viszont olyan erősen, görcsösen markolja a kormányt, hogy erei kidagadnak, ujjcsontjai fehérek (kb. 10 mp.)
20.Ugyanaz, mint a 11. jelenet - gátőrház, szemből szél felerősődik és bevágja a zsalugátert, csapkodja, a kép kissé sötét, a nap érezhetően felhők mögött, érdekes színek, zivatarszerű, hirtelen eső, a zene a végkifejlethez közeledik, majd le is záródik, miközben az eső kopogó hangja is erősödik és átveszi az egyetlen hangként marad meg az egyre sötétülő kép aláfestéseként (kb. 10 mp.)
21. Ugyanaz, mint az első és második jelenet, itt az 1. és 12. jelenetben használt kétféle technikát, a lassú úsztatást és a klipszerű vágásokat ötvözzük, úgy hogy a jelenet lassan indul mindenféle aláfestő zene nélkül, csak a természet hangjait, a madarak halk csivitelését, a baromfiudvar hangjait hallani. Új elem a következő képi megoldás: amikor a képernyőn feltűnnek az eredeti Örkény-novellában felsorolt képi elemek, egy írógép hangja hallatszik és az, ahogyan kiíródik betűnként (írógép-betűtípussal) az eredeti örkényi szöveg a megfelelő képhez. A következőket írjuk majd ki jelenetenként: Dombos táj (zivatar után), 3 gomolyfelhő, 1 halastó, 1 gátőrház, 1 férfi (az ablakon kihajolva), 1 kiáltás,1 jegenyesor, 1 sáros út, Kerékpárnyom (a sárban), 1 női kerékpár, 1 kiáltás (az előbbinél hangosabb), 1 pár szandál, 1 szoknya (a szélben lobogva, a csomagtartót csapkodva), 1 milflőrmintás blúz, 1 darab amalgámtömés (fogban), 1 asszony (fiatal), 1 kiáltás (még hangosabb), Új kerékpárnyomok, 1 becsukódó ablak, Csönd (kb. kicsit több mint 1 perc)
22. Újra zene (ugyancsak klasszikus, de valami sejtelmesebb), a férfit látjuk a ház ablakában (ugyanaz a szereplő, ugyanaz a ruha, de még fáradtabb és nyúzottabb, sokkal borostásabb az arca), kihajolva idegesen, de erőtlenül és tűz nélkül, már-már lemondóan kiált-kiabál, jobb kezét felemeli, suhint-legyint lemondóna a levegőbe. (5 mp.)
23. A bicikliző nő bemutatása, de a felvétel technikája ötvözvött, vagyis vágásokkal és úsztatásokkal mutatja be (biciklinyom-kerék-rózsaszín bicikliváz-a szandálig). (35 mp.)
24. A férfi szeme mereven, üresen és fásultan néz - betölti a képernyőt - pislant (2 mp.)
25. A férfi kiáltó lassan, álomszerűen kiáltó szája közvetlen közelről, 2-3 szótagos szó formálódik a száján, de nem hallani most sem -zene pergőbb (2 mp.)
26. A bicikliző nő folytatása, itt is ötvözvött: a felvétel technikája, vagyis vágásokkal és úsztatásokkal mutatja be (szandál-boka-comb-szoknya-derék-blúz-kar-kéz gyűrűvel-kormány elölről-másik, jobb kar-nyak-áll-száj). A közelről mutatott száj után a nő arcára hoz vissza a kamera, arca vidám, mosolygós, a távolba tekint maga előtt, hasonló az első megjelenéshez, de nem fordul vissza és nem integet. A jelenet hossza rövidebb az elsőnél, hosszabb a második bemutatásnál. (összesen kb. 40 mp.)
27. Ugyanaz a női száj, nagyra nyitva, erős fényben. Zene nincs, egy fogorvosi furógép éles hangja hallatszik csak. Egy fehérköpenyes férfikéz nyúl be a szájába valamilyen fémeszközzel, jól látható az előzőekben megismert tömés, a fehér küpeny alól kilóg a ruházata, egy barnakockás flaneling. (5 mp.)
28. A férfi arca tölti be a képernyőt, újabb erőtlen kiáltás látszódik a száján, arca jól látható, őszülő borosta meggyötört, ráncos, feszült, lemondó - zene újra szól, feszült, pergő ritmusú, drámai. (2 mp.)
29. A csiga lassan kúszik balról jobbra a sáros úton, oldalról látni, majd teljesen új biciklinyomok a sárban látszódnak mellette, felülről közelről, lassan követjük. Átusztatásos technikával a kamera emelkedik és felkapaszkodik egy eddig ismeretlen biciklikerékre. Jobbról megkerüli a kamera a kerékpárt, látni a vázat, majd a kerekező lábakat, egy jó állapotú férfibankancs. Felfelé haladunk: jobb minőségű szövetnadrág, barnakockás flaneling alja (felismerhető, hogy ugyanarról az ingről van szó, mint az előbb a fogorvosi jelenetben). Vállig látszódik, tehát a fogorvos férfi arca nem tűnik fel egy pillanatra sem. (50 mp.)
30. A ház elólről, ablakát halk nyikorgással erőtelnül behúzza a férfi becsukja. A becsukott ablakon a kamera megállapodik pár pillanatig. (5 mp.)
Szinopszis

Hogyan értelemezzünk egy egyszerűnek tűnő örkényi felsorolást? Erre keresi a választ három rövid mese, ahol mindig más a történet és a szereplők viszonya egymáshoz, de állandó a jegenyefa, a sáros út, és a gomolyfelhők.
Az elsőben láthatjuk, ahogy a gátőr felesége találkozik egy férfival, a másodikban azt, hogy a gátőr és felesége összevesznek, és végül egy hétköznapi jelenet.
Egy biztos: a díszlet.


Jelenetsor

1. Természeti képek: kék ég, pár vattaszerű kis felhő. A távolban apró barna dombok, előttük csillogó búzamezők. Végül egész közelről az eső utáni vizes fű és egy csiga kúszik lassan.
2. A ház. A háttérben tó, mögötte messze a búzamezők. A ház közepén bejárat, ablak, a zsaluk nyitva. A ház oldalán, a falnak támasztva két gyerekbicikli. Kisebb udvar, pár tyúk a porban kapirgál. Farakás, mellette pöttyös labda és gyenge szélben lengedező száradó ruhák a szárítón.
3. Hirtelen az ablakban egy férfiarc, közelről. Kiált. Látni a magas jegenyefákat a sáros út mentén.
4. Vékony biciklinyom a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő bicklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Kirajzolódik a bicikli: női váz, rózsaszínű. Női szandál a pedálon.
5. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél nagyobbat kiált.
6. Az előbbi szandál, női boka, a comb, majd a szélben lobogó, csomagtartót csapkodó szoknya. Blúz, a nő kapaszkodó karja, jegygyűrű a kezén. A kormány, alul a sáros út. A másik kar, majd lassan a nyak, az áll és a száj.
7. Ugyanaz a női száj közelről, kitátva. Amalgámtömés. Fogorvosi rendelő, erős fény. Fehér köpeny alól kilógó flaneling, gyűrűs férfikéz nyúl a száj felé.
8. Közelről a bickliző nő. Mosolyog.
9. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél még hangosabban kiált.
10. Új, szélesebb kerékpárnyomok a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő vastag biciklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Férfi bakancs a pedálon, farmernadrág, flaneling, kar, az előbbi gyűrűs kéz.
11. A ház lassan becsukodó ablaka, közelről.
12. Sáros úton a csiga lassan kúszik. Elhalad mellette a nő és a férfi biciklikereke. A kép lassan elsötétül.

13. Ugyanaz mint az 1.jelenet.
14. Ugyanaz mint az 2.jelenet.
15. Hirtelen az ablakban egy férfiarc. Körülnéz és nagyot kiált. Látni a magas jegenyefákat a sáros út mentén.
16. Vékony biciklinyom a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő bicklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Kirajzolódik a bicikli: női váz, rózsaszínű. Női szandál a pedálon.
17. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél nagyobbat és ingerültebben kiált.
18. Az előbbi szandál, női boka, a comb, majd a szélben lobogó, csomagtartót csapkodó szoknya. Blúz, a nő kapaszkodó karja, jegygyűrű a kezén. A kormány, alul a sáros út. A másik kar, majd lassan a nyak, az áll és a szája.
19. Nyitott száj. Jól látszik egy amalgámtömés. (Ennek semmi köze a történethez, de szándékosan szerepel itt is; amalgámtömésnek kell lennie.)
20. A nő arca. Nem mosolyog, kisírt szemekkel néz előre.
21. Közeli kép a férfiről: az egész arcát látni, látszólag az előbbinél még nagyobbat és még ingerültebben kiált.
22. Új, szélesebb kerékpárnyomok a sárban, közelről. Hátulról egy gyors forgásban lévő vastag biciklikerék. Távolodik a háztól, látni a nő biciklijét a messzeségben. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Felismerhető a biciklis férfi a ruházatáról.
23. A ház huzattól becsapodó ablaka, közelről.
24. Sáros úton a csiga lassan kúszik. Elhalad mellette először a nő, majd gyorsan követi a férfi biciklikereke. A kép lassan elsötétül.
25. Ugyanaz mint az 1.jelenet.
26. Ugyanaz mint az 2.jelenet.
27. Vékony biciklinyom a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő bicklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Kirajzolódik a bicikli: női váz, rózsaszínű. Női szandál a pedálon.
28. Közeli kép a férfiről: kiált, de vidáman, viccesen.
29. Az előbbi szandál, női boka, a comb, majd a szélben lobogó, csomagtartót csapkodó szoknya. Blúz, a nő kapaszkodó karja. A kormány, alul a sáros út. A másik kar, majd lassan a nyak, az áll és a száj.
30. Közelről a bickliző nő. Mosolyog és felnevet. Egy pillanatra megáll a kép, látszódik egy amalgámtömés. Megfordul és integet. Látni a házat az út végén.
31. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél még hangosabban kiált, az előbbhez hasonló vidámsággal.
32. Új, szélesebb kerékpárnyomok a sárban, közelről. Hátulról egy gyors forgásban lévő vastag biciklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. A biciklin férfi felismerhető a ruházata alapján.
33. A ház huzattól lassan becsukodó ablaka.
34. Sáros úton a csiga lassan kúszik. Elhalad mellette a nő és a férfi biciklikereke. A kép lassan elsötétül.


Karakter-vázlat

Az első részt úgy értelemezzük, hogy az ablakban kiáltó férfit a háztól elbicikliző feleség (jegygyűrű a kezén) megcsalja, de legalábbis találkozik egy férfival (fogorvos, szintén jegygyűrűvel), aki a másik biciklin érkezik. Együtt távolodnak a háztól. A férj itt valószínűleg, rendes, de unalmas ember, aki a negyvenes évei körül jár (minden jelenetben ugyanaz a férfi és nő szerepel majd, más-más tulajdonságokkal). Gyaníthatóan a nőé domináns szerep, a férfi kiáltásai itt elveszettek, végül beletörődve csukja be az ablakot. A nő fiatal és keresi a kalandot a városi fogorvossal. A fogorvost egy pillanatig nem látni, csak a ruházata utal fiatalságára.
A második részben a férfiről nem tudni férj-e vagy apa, idegesen kiált a nő után, akinek kisírt szemeitől nem lehet korát pontosan meghatározni. Akár lehet a férfi lánya is. A férfin látszódik, hogy feszült, ő a domináns ebben a kapcsolatban, éppen ezért ideges, mert a nő, akarata ellenére távozik. A nő menekül, de a férfi nem hagyja; ezért megy utána.
Harmadik rész: vidám, harmonikus kapcsolat a férfi és a nő között. Nem tudni házasok-e. Itt nincsen feszültség, egyszerű életjelenetet láthatunk, ahol mindenki elégedettnek tűnik. A férfi is fiatalabbnak tűnik, pedig ugyanaz a szereplő, a korkülönbség látszódik.


Kidolgozott jelenet: 1. (azonos a 13. és a 25. jelenettel)

Felvétel kezdete. A sötét képernyő lassan világosodik ki. A kék eget látjuk. Gyönyörűségesen tiszta és nyugalmat keltő, a távolban pár vattaszerű kis felhő úszik csöndesen. Lassan lejjebb kúszva a messzeségben apró barna dombok, előttük hatalmasan csillogó búzamezők, így jutunk el a mező végéig, majd egy jegenye törzséig. Ahogy a kép hátrébb jön, több jegenyét látunk egymás mellett, a jegenyesor. Előttük vékony füves sáv indul. Ráközelítünk a fűre: vizes és harmatos, látni és érezni még a friss nyári esőt. Egyre közelebb kerülünk a talajszinthez: lassan már a fűben guggolunk. Közelről jól láthatók a cseppek a fűszálakon. A fűből lassan átúszunk sáros útra, ahol egy csiga kerül a képbe. Lassan és méltóságtleljesen mászik be jobbról balra. A kép lassan újra elsötétül. Felvétel vége.
A kamera mozgása egyenletes és nyugodt. Hang nincsen, a képek alatt csöndes klasszikus zene hallatszik majd (Vivaldi, Bach, Mozart, stb.). A jelenet hossza kb. egy-másfél perc, esetleg a második (13. jelenet) és a harmadik (25. jelenet) részben rövidebb.


Rendezői koncepció

A film stílusa egy életrekelt festményhez hasonlít: erős, de tiszta színek (színes film). A feszültséget lassú kameramozgással emeljük ki. A megfontolt, nyugodt természet (csiga jelképe) ellentéte az emberek világa, ahol a cselekedet más-más történetet rajzol ki. Az eső szimbóluma: megtisztulás, újrakezdés, új kezdés (minden rész elején ugyanaz a jelenet), párás levegő, a nedves fű képei. Míg az ember útja a sáros út.
A film minden jelenetében hangsúlyozzuk az örkényi felsorolás-jelleget: a novellához hűen a különböző elemek leltár-szerű feltűnésekor (1 dombos táj, 3 gomolyfelhő, 1 halastó, 1 gátőrház, stb.) egy írógép hangját hallani, valamint betűnként kiíródik az odatartozó gépelt szöveg az aktuális képnél. Különben pedig a filmben nincsenek párbeszédek, a három részt három különböző klasszikus zenei betét festi majd alá. A részek elején mindig a visszafogott zene lassan felerősödik, az első és második részben feszült, a harmadikban harmonikus marad.

Hangulatában a cseh Menzel-filmekhez hasonlítható, alapötlete pedig a „több verzió lehetséges” elgondolás.
Forgatókönyv

1. Cím fehér háttér előtt: feketén kiírva Leltár, szöveg elhalványodik, halk klasszikus zene indul, lassan kirajzolódik a tiszta nyári eső utáni kék ég, néhány pamacsszerű felszakadozó felhővel. Kamera lassan lefelé mozog egyenletes sebességgel, feltűnnek a távoli barna kis dombok a párás levegőben, majd lassan közelebb és lefelé mozogva láthatóvá válnak a hosszan elterülő esőtől fénylő búzamezők, majd a jegenyefasor, miközben a kamera látótere szűkül, és egészen földközelbe kerül. Egész közelről látni az eső utáni vizes-harmatos fűvet a jagenyefák tövében, majd a kamera ráközelít egy fűcsomóra, amelyből kirajzolódik egy élénkzöld fűszál melyen megcsillan egy vízcsepp, a látótér újra kitágul, s lefelé hátrálva mozogva láthatóvá válik egy vékony sáros út, melyen csiga kúszik lassan. A kamera innen jobbra fordul lassan az úton végignéz, amely egyenesen vezet a távolban homályosan feltűnő kis házhoz. (egy snitt, kb. egy-másfél perc).
2. Közelről előlről látni a kocka alakú kis fehérre meszelt falú sátortetős házat, ajtaja félig nyitva van befelé, ablak zsalugátere nyitva, mögötte a bal oldalán kicsit távolabb egy tó kis részletét, letaposott füvet, a ház elején az ablak alá támasztott kis támlás fapaddal, a másik oldalán földes, bekerítetlen udvar részletét, farakással, néhány porban kapirgáló tyúkkal, szélben szárítókötélen enyhén lengedező fehér ruhákkal, a földön heverő gyerekbiciklivel, gumilabdával. (a kamera stabil, szemmagasságban van, kb. 5 mp.)
3. Hirtelen egy férfi kiáltó száját látjuk közelről, - hangja nincs - betölti a képernyőt. (1 mp.)
4. Az ablakban közelről egy férfit látni deréktól felfelé, az ablak kitölti a képernyőt.
A férfi kopott, kinyúlt kék polóban van, 35-40 év körüli kerek, mosolygós arcú, tekintete a távolba, a kamera mellé kissé balra mered, majd az ablakon kissé kihajolva jobb kezével vidáman integetni kezd. (5 mp.)
5. A sáros úton kirajzolódó vékony biciklinyomot követ a kamera egészen közelről, majd hátulról felkapaszkodik egy forgásban lévő biciklikerékre, melynek surrogását, a sár fröccsenését halljuk egy pillanatra halkan. Látjuk, amint a sár rátapad a kerékre és a küllőkre, miközben a napfény élesen megcsillan a küllőkön, majd a kamera a mozgó bicikli mellé ér, s a küllők között láthatóvá válik a jegenyesor a háttérben elmosódva, majd a kerékpár rózsaszinű váza, s a pedálozó műbőrszandálos női láb vádlija a térdhajlatáig. (kb. 45 - 60 mp.)
6. A férfi vidám, mosolygós szeme tölti ki a képernyőt. (1 mp.)
7. A férfi kiáltó szája, nagyobb, erőteljesebb kiáltás, mint az első volt. (1 mp.)
8. Újra a bicikliző nőt látjuk oldalról, szandálja, majd elindul felfelé a kamera a bokáján, a combján, melyet félig takar egy felcsúszott könnyű, lebegős világoskék szinű szoknya, ami könnyedén csapkodja a kerékpár csomagtartóját, a szoknyába tűrt bő világosrózsaszín alapon apró fehér virágmintás blúz, a kamera lassan balra, a bicikli eleje felé vándorol, mutatva a nő kormányt fogó karját, az ujján jeggyűrű, majd lassan szembe kerülünk a biciklivel, miközben a nő másik karjára vándorol tekintetünk, és a másik oldalára kerülve a jobb karján felfelé pásztázva a nő nyakát, majd mosolygó száját és arcát pillanjuk meg. A kamera lassan nyit hátrafelé és a nőt teljes egészében láthatjuk szemből, aki balra hátrafordul, mosolyra húzódó, kinyíló szájjal, a fogsorán a szájában egy pillanatra felcsillan a fény, jobb kézzel a háttérben homályosan látszódó házikó felé int, a kép kimerervedik, mint egy fénykép, fekete-fehérré válik, a zene megáll, teljes csönd - 1 másodpercig (összesen kb. másfél perc)
9. Újra a férfi kiáltó száját látjuk közelről – a zene újra szól, pergőbb ritmusú. (1 mp.)
10. A sáros útat látjuk kissé fentről a képernyőn keresztben, amin már 2 biciklinyom van, majd balra haladva megpillantjuk a gyorsan kerekező férfit a kék polóban, szürke nadrágban, a kormányt fogó bal kezében, mely jeggyűrűs, egy orvosi vényre emlékeztető kisméretű fehér lapot szorít. (kb. 20 mp.)
11. A gátőrházat látjuk szemből, ahogy a 2. jelenetben, de az ajtó és az ablak be van zárva, az ablak zsalugáterét pedig lassan behajtja a szél - zene mellett halk madárhangokat, a baromfiudvar hangjait és a zsalu nyikorgását is hallani lehet. (10 mp.)

12. Ugyanaz a képsor, mint az első és második jelenet, de csak állóképekkel vágásokkal, klipszerűen, felidézve a nézőben a helyszínt, a hangulatot, gyorsabb, egyenletes klasszikus zenével, a második jelenet képei is villanásszerű vágásokkal jelennek meg (ház, farakás, bicikli, ruhák), összesen kb. 20 mp.
13. A férfit látjuk a ház ablakában (ugyanaz a szereplő, ugyanaz a ruha, de az arca fáradt, nyúzott, borostás), kihajolva ingerülten, mérgesen kiált-kiabál, jobb kezét felemeli, suhint a levegőbe (5 mp.)
14. Ugyanaz, mint az 5. jelenet - a bicikliző nő bemutatása -, de a technikája azonos a 12. jelenettel, vagyis vágásokkal, 1-1 részletet 2-3 mp.-ig mutatva, klipszerű ugrásokkal, összesen kb. 30 mp.
15. A férfi szeme mereven, feszülten néz - betölti a képernyőt -, pislant. (2 mp.)
16. A férfi kiáltó szája közvetlen közelről, ingerült, 2-3 szótagos szó formálódik a száján, de nem hallani most sem - zene pergő. (2 mp.)
17. Megegyezik a 8. jelenettel, technikája a 12., 14. jelenettel, de amikor a nő arcához érünk, itt a nő arca feszült, szomorú, szeme kisírt, elhanyagoltabbnak, öregebbnek tűnik, mint az előbb, nem fordul hátra, nem mosolyog, hanem dühösen, mérgesen, mintegy magában kiált maga elé 2 szót, a kiáltásra, a nyíló szájra nagyon gyorsan ráközelítünk, beleúszunk a nő szájába, ahol a az alsó fogsorban feltűnik az ezüstszinű amalgámtömés, a kép egy másodpercre kimerevedik, a gyors ráközelítés elején a zene abbamarad (kb. 40-50 mp.)
18. A férfi arca tölti be a képernyőt, szitkozódó, átkot szóró kiáltás látszódik a száján, arca jól látható, borosta meggyötört, ráncos, feszült - zene újra szól, feszült, pergő ritmusú, drámai (2 mp.)
19. Ugyanaz, mint a 10. jelenet, technika megegyezik a 12., 14., 17., jelenettel, nincs a kormányt fogó kezében papír, viszont olyan erősen, görcsösen markolja a kormányt, hogy erei kidagadnak ujjcsontjai fehérek (kb. 10 mp.)
20. Ugyanaz, mint a 11. jelenet - gátőrház, szemből szél felerősődik és bevágja a zsalugátert, csapkodja, a kép kissé sötét, a nap érezhetően felhők mögött, érdekes színek, zivatarszerű, hirtelen eső, a zene a végkifejlethez közeledik, majd le is záródik, miközben az eső kopogó hangja is erősödik és átveszi az egyetlen hangként marad meg az egyre sötétülő kép aláfestéseként (kb. 10 mp.)

21. Ugyanaz, mint az első és második jelenet, itt az 1. és 12. jelenetben használt kétféle technikát, a lassú úsztatást és a klipszerű vágásokat ötvözzük, úgy hogy a jelenet lassan indul mindenféle aláfestő zene nélkül, csak a természet hangjait, a madarak halk csivitelését, a baromfiudvar hangjait hallani. Új elem a következő képi megoldás: amikor a képernyőn feltűnnek az eredeti Örkény-novella felsorolt képi elemei, egy írógép hangja hallatszik és az, ahogyan kiíródik betűnként (írógép-betűtípussal) az eredeti örkényi szöveg a megfelelő képhez. A következőket írjuk majd ki jelenetenként: Dombos táj (zivatar után), 3 gomolyfelhő, 1 halastó, 1 gátőrház, 1 férfi (az ablakon kihajolva), 1 kiáltás,1 jegenyesor, 1 sáros út, Kerékpárnyom (a sárban), 1 női kerékpár, 1 kiáltás (az előbbinél hangosabb), 1 pár szandál, 1 szoknya (a szélben lobogva, a csomagtartót csapkodva), 1 milflőrmintás blúz, 1 darab amalgámtömés (fogban), 1 asszony (fiatal), 1 kiáltás (még hangosabb), Új kerékpárnyomok, 1 becsukódó ablak, Csönd (kb. 1 perc)
22. Újra zene (ugyancsak klasszikus, de valami sejtelmesebb), a férfit látjuk a ház ablakában (ugyanaz a szereplő, ugyanaz a ruha, de még fáradtabb, nyúzottabb, sokkal borostásabb az arca), kihajolva idegesen, de erőtlenül és tűz nélkül, már-már lemondóan kiált-kiabál, jobb kezét felemeli, suhint-legyint a levegőbe. (5 mp.)
23. A bicikliző nő bemutatása, de a felvétel technikája ötvözvött, vagyis vágásokkal és úsztatásokkal mutatja be (biciklinyom-kerék-rózsaszín bicikliváz-szandálig). (35 mp.)
24. A férfi szeme mereven, üresen és fásultan néz - betölti a képernyőt - pislant (2 mp.)
25. A férfi kiáltó lassan, álomszerűen kiáltó szája közvetlen közelről, 2-3 szótagos szó formálódik a száján, de nem hallani most sem -zene pergőbb (2 mp.)
26. A bicikliző nő folytatása, itt is ötvözvött: a felvétel technikája, vagyis vágásokkal és úsztatásokkal mutatja be (szandál-boka-comb-szoknya-derék-blúz-kar-kéz gyűrűvel-kormány elölről-másik, jobb kar-nyak-áll-száj). A közelről mutatott száj után a nő arcára hoz vissza a kamera, arca vidám, mosolygós, a távolba tekint maga előtt, hasonló az első megjelenéshez, de nem fordul vissza és nem integet. A jelenet hossza rövidebb az elsőnél, hosszabb a második bemutatásnál. (összesen kb. 40 mp.)
27. Ugyanaz a női száj, nagyra nyitva, erős fényben. Zene nincs, egy fogorvosi furógép éles hangja hallatszik csak. Egy fehérköpenyes férfikéz nyúl be a szájába valamilyen fémeszközzel, jól látható az előzőekben megismert tömés, a fehér küpeny alól kilóg a ruházata, egy barnakockás flaneling. (5 mp.)
28. A férfi arca tölti be a képernyőt, újabb erőtlen kiáltás látszódik a száján, arca jól látható, őszülő borosta meggyötört, ráncos, feszült, lemondó - zene újra szól, feszült, pergő ritmusú, drámai. (2 mp.)
29. A csiga lassan kúszik balról jobbra a sáros úton, oldalról látni, majd teljesen új biciklinyomok a sárban látszódnak mellette, felülről közelről, lassan követjük. Átusztatásos technikával a kamera emelkedik és felkapaszkodik egy eddig ismeretlen biciklikerékre. Jobbról megkerüli a kamera a kerékpárt, látni a vázat, majd a kerekező lábakat, egy jó állapotú férfibankancs. Felfelé haladunk: jobb minőségű szövetnadrág, barnakockás flaneling alja (felismerhető, hogy ugyanarról az ingről van szó, mint az előbb a fogorvosi jelenetben). Vállig látszódik, a fogorvos férfi arca nem tűnik fel egy pillanatra sem. (50 mp.)
30. A ház elólről, ablakát halk nyikorgással erőtelnül behúzza a férfi becsukja. A becsukott ablakon a kamera megállapodik pár pillanatig. (5 mp.)
31. A kamera lassú mozgással leír egy kört: felfelé haladva kinyit az ég felé az ablakról, majd hasonlóan a bevezetőhöz újra le a dombokon, mezőkön, jegenyefákon át az úthoz ér le felülről és a ház felé mozog visszafelé, újra közelítve, miközben egyszer csak betűnik a képbe az út közepén egy fiatal, modern öltözetű (farmer, póló, walkman) lány - hasonlít az első nőhöz nőhöz -, aki egy modern, montain-bike biciklit tol. A lányt hátulról és kicist jobb oldalról látjuk, majd elsötétül a kép. A zene a bevezető zenéje.