Ahogy az elhangzott: a legújabb cseh filmek inkább a távoli történelem felé tekintenek vissza. Jó példa erre az első filmes David Mrnka rendezése, a február 25-én látható Milada. Az 1937-1950 között játszódó, kosztümös történet a szabadságért és az igazságért kiálló Milada Horáková jogásznő ellen folytatott koncepciós eljárást mutatja be. Ebbe a vonalba sorolható Julius Sevcík életrajzi drámája, a Masaryk is, amely Tomás Garrigue Masaryk, a független Csehszlovákia első elnöke fiának, egykori londoni nagykövetnek, későbbi csehszlovák külügyminiszternek az életét dolgozza fel, a második világháborút megelőző időszakra tekintve vissza.
Karel Roden (Julius Sevcík: Masaryk)
Ezzel szemben a fiatal szlovák rendezők közül sokan inkább aktuális, napi problémákat választanak filmjeik témájául - erre utal, hogy az időben legtávolabbi kitekintést az 1990-es évek elejéről láthatja a közönség. A február 23-én vetített Emberrablás című film a fiatal Szlovák Köztársaság történetének egy komor fejezetét mutatja be. Az önállósodás utáni időszak azon eseményéről van szó, amikor a köztársasági elnök és a kormányfő között elmérgesedő viszonyból adódóan elrabolták az elnök fiát apja lejáratása érdekében.
Sipos Ildikó, a Szlovák Intézet igazgatója úgy fogalmazott: „a nagy hagyományú csehszlovák filmművészet után egy roppant izgalmas és értékes cseh és szlovák filmművészeti korszak kezdődött el”. Mint mondta, a két ország érdemben járul hozzá az európai filmművészet gazdagításához. Gál Róbert azt is kiemelte: míg az első filmkarnevált Milos Forman születésnapjára időzítették, ebben az évben a 80. születésnapját ünneplő Jirí Menzelt köszöntik február 24-én. A Menzel-filmmaratonon a Szigorúan ellenőrzött vonatok, a Sörgyári capriccio és az Én kis falum is vetítésre kerül.
Forrás: MTI. Címlapon: Bán János és Marián Labuda (Jirí Menzel: Az én kis falum)