"kiemeltem a legfurcsább jelenetet..." Lakatos Róbert az Ördögtérgye forgatásán |
filmhu:Hogyan kerültél kapcsolatba az Inforg Stúdióval?
L.R.: A Duna Műhely által gyártott Nyáron piros, télen kék című kisjátékfilmemet az Inforgban vágtam, így ismertem meg Muhi Andrást. A következő filmtervemet a Csendországot már mindkét producernek, Muhi Andrásnak és Durst Györgynek is elküldtem, és így lett belőle Inforg - Duna Műhely koprodukció. Az Ördögtérgye Durstnak nem kellett, így lett belőle tiszta Inforg-film.
filmhu: Hogyan készülhetett el az Ördögtérgye, és hogyan lesz belőle egyszer nagyjátékfilm?
L.R.: Az Ördögtérgye úgy indult, hogy van egy nagyjátékfilm-forgatókönyvem, melynek címe Kilóg a lóláb, de nem sikerült összeszedni rá a pénzt. Ez furcsa stílusú történet, olvastatja magát, mégis filmhez értők körében erős kételyeket ébreszt a filmrevihetősége. Azt láttam, ha nem bizonyítom be, hogy ezt jól meg tudom csinálni, akkor soha sem fogok pénzt kapni a nagyjátékfilmre. Ezért kiemeltem a nagyjátékfilm forgatókönyvéből a legfurcsább jelenetet, átgyúrtam annyira, hogy önállóan is megállja a helyét, és akkor megcéloztam a kisjátékfilm elkészítését.
filmhu:A most leforgatott anyagot is felhasználod, ha sikerül pénzt szerezni a nagyjátékfilmedhez?
L.R.: Most úgy gondolom, hogy nem. Ha összefüggő egészet akarok alkotni, akkor újra kell majd forgatni azt is, ami esetleg használható lenne. A most leforgatott anyaghoz nyilván ragaszkodom, ezért azt is végiggondoltam, hogy megtartom ilyen formában, és a nagykönyvből írok még két kicsit, és akkor lesz három összefüggő kisjátékfilmem. Ezt a gondolatot mégis elvetettem, mert azt hiszem, hogy a nagykönyv úgy jó ahogy van, tehát azért fogok küzdeni, hogy azt megcsináljam.
filmhu:Elő fogod tudni hívni magadban újra ugyanazt a témát? Nem fogsz belefásulni? Ráunni?
L.R.: A témát nem olyan nehéz újra felidézni. De az érzést azt igen. Az már egy más érzés lesz...
filmhu:Irodalmi, filmes, vagy inkább személyes élmények hatására írtad az Ördögtérgyét?
filmhu:A dokumentum vagy a fikció vonz inkább? Magamban azt gondolnám, hogy utóbbi, hiszen a Csendország is csomó fikciós elemet tartalmaz.
L.R.: Nézd, engem egyik sem vonz jobban a másiknál. A téma határozza meg, hogy szeretnék-e belőle filmet csinálni vagy sem. Ugyanúgy a téma határozza meg a műfajt és a stílust is. A Csendország egy olyan téma volt, amelyet úgy éreztem, hogy játékfilmszerűen kell feldolgozni, de a következő dokumentumfilmemnek a Casino Transylvaniae-nek már nem lesz összefüggő története, hanem különböző szituációkból fog állni.
filmhu: Ha már itt tartunk, hogyan tovább?
L.R.: Egyelőre össze kell vágnom az Ördögtérgyét, és a közeljövőben le kell forgatom két dokumentumfilmet. Az egyik a Casino Transylvaniae, amely az élet játékos oldaláról szeretne szólni, a másik pedig egy osztrák kezdeményezésű nemzetközi projekt. A projekt arról szól, hogy kéne csinálni egy öt részes dokumentumfilmet, melyek egyenként az EU-hoz csatlakozó országok EU-s határzónájában készülnének. A magyar rész megrendezésére engem választottak ki. Emellett minél hamarabb szeretném összeszedni a pénzt a Kilóg a lólábra. A Kolozsváron élő barátaimmal együtt pedig létrehoztunk egy filmes egyesületet, az Argo-t, amely igazi filmes műhellyé szeretne válni, úgyhogy az Argo-s ügyeken is próbálok lenditeni.