MAGYAR MŰHELY
Szekfü András: „A forgalmazási felületek bővültek” (Beszélgetés Káel Csabával) 4
Soós Tamás Dénes: „Nem kicsi, nem olcsó” (Kerekasztal beszélgetés a dokumentumfilmről) 8
Győri Drahos Martin: Szorongó ifjúság (Párhuzamos montázs: Sodrásban / Macerás ügyek) 12
Kolozsi László: A húsleves muzsikája (Jeney Zoltán filmzenéi) 16
Varga Zoltán: Színköltészet és zenevarázs (Richly Zsolt 1941–2020) 18

MARCO BELLOCCHIO
Csantavéri Júlia: Remények és ólomévek (Marco Bellocchio) 20
Kovács Patrik: Éjsötét győzelem (Marco Bellocchio: Az első áruló) 23

Az olasz film nagy öregje lázadó ifjúként robbant be az olasz filmtörténetbe. Pályakezdő filmje a rendszerbe illeszkedő, óvatoskodó vagy szépelgő mozidarab közt végre „kimondja a dolgokat”. Még három év volt hátra a ’68-as mozgalmakig, de az Öklök a zsebben egyértelműen jelezte az egyre növekvő feszültséget. Bellocchio a későbbiekben is a politikai tabuk elemzője maradt.

JAN HŘEBEJK
Gerencsér Péter: Befejezetlen múltidők (Jan Hřebejk filmjei) 24

1989-et követően a cseh újhullámmal való párbeszéd Jan Hřebejk életművét jellemezte leginkább, akit tragikomikus szemléletmódja miatt nyomban Jiří Menzel reinkarnációjának kiáltottak ki.

ÁLLATI ELMÉK
Kovács Gellért: Digitális idomárok (CGI-meseállatok Hollywoodban) 28
Nemes Z. Márió: Majomparádé (David Lynch: Mit tett Jack?) 31
Megyeri Dániel: A macska, aki meg sem szólalt  (Képregény-legendák: Jim Davis: Garfield) 32

Fotórealisztikus afrikai vadak, emberből-macskából összemixelt, éneklő szörnyszülöttek; orvosukkal szócsatázó, medvék, gorillák, mókusok.. Az oroszlánkirály, Macskák, Dolittle. Egymást váltják a multiplexekben a digitálisan életre keltett állatok. De miért pont most?


MŰVÉSZ-ÉLETRAJZOK
Borbíró András: A tehetség átka (A művészportrék közhelyei) 34
Palotai János: Mű és modelljei (A Mű szerző nélkül háttere) 39

Korunk kiforrott szórakoztatóipari gépezete a technikai profizmus mellett erősen épít a megmagyarázhatatlan és keveseknek megadatott zsenialitás ideájára is. Költők, zenészek, festők, sőt matematikusok is a felfoghatatlan és megközelíthetetlen ihletettség ködébe burkolózva lépnek elénk. E filmekben a kreativitás rejtélyét ritkán szennyezi be gyakorlás, javítgatás, elbizonytalanodás.

FILMEMLÉKEZET
Gelencsér Gábor – Murai András – Pápai Zsolt – Varga Zoltán: Régi filmek, új lexikon (Magyar filmek a kezdetektől napjainkig) 42
Bakos Gábor: Őskép-kutatás (Gaál István: Keralai mozaikok) 44

KÖNYV
Gelencsér Gábor: Platón barlangmozija (Pólik József: Körhinta a viharban) 46

TELEVÍZIÓ
Benke Attila: Szerelmek a magyar ugaron (Bátrak földje) 47
Baski Sándor: Álarccal a traumák ellen (Damon Lindelof: Watchmen) 48

KRITIKA
Kovács Bálint: Azért az oroszlán az úr (Ladj Ly: Nyomorultak) 50
Teszár Dávid: Ember a gépezetben (Ken Loach: Sajnáljuk, nem találtuk otthon) 52
Vincze Teréz: Nő a férfiak dzsungelében (Teona Stugar Mitevska: Isten létezik és Petrunijának hívják) 53
Tóth Péter Pál: Túlélések (Gyöngyössi Bence: A feltaláló) 54
Pethő Réka: A színésznő élete (Hajdu Szabolcs: Obiectiva Theodora) 55

MOZI 56
DVD 62
PAPÍRMOZI 64

Kérjük kedves olvasóinkat, adójuk 1%-val segítsék a Filmvilágot.
FILMVILÁG ALAPÍTVÁNY
19019037-2-41
Köszönjük a támogatást.

borítókép: Világpolgárok