Szabolcs valahonnan a semmibe tart, de múltja és sorsa közbeszól. Egy benzinkutas és egy baleset örökre megváltoztatja életét. Igaz történet alapján. Ez röviden a baljós hangulatú Sós, édes története, ennél többet nem is érdemes elárulni róla. 

Hajmási Péter még 2019-ben, az SZFE diákjaként, félév végi vizsgamunkaként forgatta le a rövidfilmet, ami utána több nemzetközi fesztiválon, köztük a Pekingi Filmakadémia diákfilmfesztiválján, Betlehemben, Indonéziában és Indiában is szerepelt. Itthon a BUSHO-n volt látható.

A Sós, édes főszereplője Schruff Milán, a benzinkutas Nádasi László Iván, a lányok Nagy Katica és Baricz Xénia. A film írója és rendezője Hajmási Péter, az operatőr Galambos Eszter, a producer Bosnyák Miklós, a hangmérnök Vajda-Kovács Bence, a vágó Málnási-Csizmadia Eszter volt.

A forgatás körülményeiről az író-rendező mesélt, más spoileresen, ezért a film megnézése után javasoljuk elolvasásra:

Meglepve láttam, hogy igaz történetként van feltüntetve a film. Mesélsz arról, hogy mi ez a sztori és hogyan találkoztál vele?

Hajmási Péter: A film eseményeit egy 2017-es hír inspirálta. Egy férfi elütött egy bicikliző nőt, akit halottnak hitt, és a csomagtartójába rakta, majd mikor hangokat hallott hátulról, az autóval lehúzódott, és megfojtotta a lányt. A férfi a kocsit a holttesttel együtt egy félreeső helyen hagyta, elvitte a gyerekét óvodába, majd ezután eltüntette a hullát és az autót is. Mivel a lány kivilágítatlan helyen biciklizett lámpa nélkül, ráadásul a sérülései sem voltak komolyak, a férfi simán megúszta volna az esetet. Mondjuk így is csak 13 évvel később, egy bolti lopás kapcsán kapták el. Azt hiszem egy híradóban hallottam erről az ügyről először. Az elkövető sorozatos rossz döntései voltak azok, amik igazán megragadtak ebben a történetben.

Mennyi van belőled a főszereplőben? Te is külön zacskóba teszed a sósat és az édeset? Gyakran veszel kaparósat? 

Azt szeretném hinni, hogy nem sokban hasonlítunk egymásra Szabolccsal. Igyekszem nem halmozni a nejlonzacskókat és távol tartom magam minden szerencsejátéktól.

Dobray Máté, Fecske Flóra, Galambos Eszter, Hajmási Péter, Schruff Milán, Vajda-Kovács Bence

Milyen órára készült ez a vizsgafilm az SZFE-n, mi volt a filmeket összekötő téma?

Ez a szokásos félév végi vizsgafilmünk volt Galambos Eszter operatőrrel. Nem volt konkrét feladat, mindenki olyan témával és úgy foglalkozott, ahogy szeretett volna.

Mennyi ideig és hol forgattatok? Kikből állt a csapat? 

Nehéz összeszámolni, hogy mennyi ideig forgott, mert több etapban vettük fel, de nagyjából 8 napra tippelek. Ezt persze nem nyolcszor tizenkét órának kell elképzelni, volt hogy már csak egy-egy snittért mentünk vissza a helyszínre, ami a nagytarcsai AVIA kút, és környéke volt. A stábban Galambos Eszterrel, és Vajda-Kovács Bence hangmérnökkel mi hárman voltunk az állandó tagok. Mivel így szétdarabolódott a forgatás, egy idő után már az jött segíteni, aki éppen ráért. Volt olyan például, hogy Fecske Flóra, aki egyébként operatőr, volt az első asszisztens. Akit mindenképp szeretnék kiemelni, az Csingun Ádám. Ő kamera asszisztensként dolgozott a forgatásokon. Sajnos már nincs közöttünk, de nagyon hiányzik mindannyiunknak.

Milyen élmény volt a forgatás? Mi volt a legnagyobb kihívás? Az éjszaka? Az időjárás? 

Mint említettem eléggé nehézkesen jött össze a film. Először az eső szólt közbe, de volt, hogy a játszó autó akksija merült le, vagy egy kamerabeállítás húzta keresztül a terveinket. De azt hiszem, ezek a viszonttagságok a film javára váltak. Mikor harmadszor- negyedszer mentünk vissza felvenni valamit, már mindenki pontosan tudta, mi is ez a film, hogy kell pótolni a hiányzó részeket, hogy az koherens legyen.

Mi a legemlékezetesebb pillanatod a forgatásról? Van kedvenc mondatod?

Talán a legizgalmasabb az volt, mikor valami vadőr jött oda hozzánk az éjszaka közepén, hogy nem jó ötlet ott forgatni, ugyanis nem messze egy vadászterület van. A forgatáson párszor hallottunk is lövéseket, de én, eléggé elítélhető módon, nem hagytam, hogy emiatt leálljunk. Talán Nagy Katica izgult a legjobban emiatt. Mivel nem sokat beszélnek a filmben, és ha igen, az sem feltétlen a cselekményt hajtja előre, inkább a vizuális mint a verbális elemeit szeretem. 

Ha készíthetnél belőle egy nagyjátékfilmet, hogyan kezdenéd el, hogyan folytatnád ezt a történetet?

Ez esetben biztos jobban fókuszálnék az igaz történetre, és a szürreális elemek más arányban és szerepben lennének jelen. Nem tudom pontosan hogy kezdődne, vagy folytatódna az a film, ami biztos benne lenne, az egy nagyon hosszú, néma autózás az éjszakában.

Címlapfotón: Schruff Milán