Két nappal a díjátadó után a berlini Collegium Hungaricum mozitermében a rendező két 2013-as, észak-magyarországi falvakban játszódó munkáját, a Másik Magyarországot, a Bukta Imre festőművész szereplésével készült dokumentumfilmet és a Lágy eső c. számos külföldi fesztiválon díjazott rövidfilmet láthatta a közönség. A vetítés után a rendezővel Răzvan Rădulescu forgatókönyvíró beszélgetett, akinek többek között a Lazarescu úr halála című film hozott nemzetközi elismertséget és aki Nagy Dénest mentorként segítette a Természetes fény forgatókönyvének kidolgozásában.

A személyes hangulatú beszélgetés Nagy Dénes alapvető filmrendezői hozzáállását és a művészet szubjektív meghatározását célzó kérdésekkel kezdődött. Szóba került, hogy a rendező játékfilmjeiben szívesen dolgozik amatőr szereplőkkel, akik a filmekben önmagukhoz hasonló hátterű karaktereket jelenítenek meg – így volt ez mind a Lágy eső, mind a Természetes fény esetében. Nagy elmondása szerint a Természetes fény magyar falvakban élő amatőr szereplői, akik a forgatás előtt nem jártak külföldön és akik a számukra lett forgatási helyszínen használt orosz nyelvet nem beszélték, alig várták, hogy véget érjen a forgatás, és hazatérhessenek. Ahogy az általuk játszott katonák, ők is idegen, ellenséges(ként érzékelt) területen találták magukat.

Természetes fény / Fotó: Vertigo Média

Kiderült, hogy Nagy Dénes képekhez, hangulatokhoz keres szereplőt és történetet, és elsősorban olyan figurák érdeklik, akik értelmet keresnek a velük és körülöttük zajló eseményekben, de nem látják meg (időben) az összefüggéseket. A Természetes fény egyik legfontosabb jelenete a rendező számára az, amelyben a pajtát leégető katonák arcát látjuk – emberi arcokat. Olyan emberek arcát, akik egyszerre a társaikat megmentő hősök és idegenek gyilkosai, akiknek egyszerre van közük és nincs közük a háború bestialitásához.

Ez a kettősség – benne lenni valamiben, mert nincs más lehetőség, és nem lenni benne, mert ami történik, nem aktív, személyes döntés eredménye – a rendező több filmjében megjelenik. Ennek a sokszor feloldhatatlan konfliktusnak a természete – ebben egyet értettek a beszélgetőpartnerek – alapvetően meghatározza, hogy mit gondolunk az egyén személyes felelősségéről történelmi összefüggésekben.

Nagy Dénes elmondta, hogy Természetes fény ősszel kerül majd a német mozikba, miután befejezte nyári fesztiválkörútját, amelynek során többek között az Isztambuli Nemzetközi Filmfesztiválon és Finnországban az Aki és Mika Kaurismäki által alapított Midnight Sun
Filmfesztiválon is bemutatják majd. A filmről itt olvasható kritikánk.

Filmhu podcast: Nagy Dénes

Élt New Yorkban és Berlinben, utazott a transzszibériai expresszen, a Természetes fényt mindenképpen lettországi mocsaras erdőkben akarta leforgatni. Magyar katonák háborús naplói inspirálták, marhákat legeltető, titokzatos férfiban látta meg a főszereplőjét, filmje finom misztikumát Andrej Tarkovszkijjal magyarázza. Mit tanult Szász Jánostól? Mivel haragította magára Valeska Grisebachot? Mit tanulhatunk ma egy II. világháborús történetből? Miért mellőzte a borzalmak explicit ábrázolását? Hogy jön ide a 2001: Űrodüsszeia? És mit jelentenek a piros bogyók? - többek között ezekre a kérdésekre ad választ ad a Filmhu podcastjában Nagy Dénes, akit a legjobb rendező díjával tüntettek ki a berlini filmfesztiválon.

Forrás: Berlini Collegium Hungaricum
Címlapkép: Nagy Dénes Berlinben / Fotó: Alexander Janetzko/Berlinale