MAGYAR MŰHELY

Gelencsér Gábor: Örök varázs (Tóth János kinematográfus – 1. rész)  

Horányi Péter: Az objektív személyessége (Rendezői jelenlét a dokumentumfilmben)  

Somlyai Fanni: Közönyös ügyeink (Párhuzamos montázs: Cséplő Gyuri//Csak a szél)

Soós Tamás Dénes: „Mosolygós film lett” (Beszélgetés Lakos Nórával) 


A TÖRTÉNELEM ÁRNYÉKÁBAN

Hiába került át Trianon a személyesből a kulturális emlékezetbe, máig élő, égő, és megosztó téma. Az 1918-20-as korszak mélyen átpolitizált emlékezete ma is velünk van. A balosok, szabadkőművesek veszítették el az országot, halljuk az egyik oldalról, Trianon nem trauma, hanem neurózis, halljuk a másikról. Eközben a felejtés prédája lesz a korszak valósága.

Várkonyi Benedek: A történelem unokája (Beszélgetés Sipos Józseffel)

Soós Tamás Dénes: Emlékezetmítoszok (Beszélgetés Hatos Pál történésszel)


FASSBINDER ÖRÖKSÉGE

„Filmcsináló” élete vége felé lett csak Rainer Werner Fassbinderből. Addig élte a filmjeit – és saját életét filmszerűen alakította. Jelenkorunk nagy filmcsinálóit ugyanis éppenséggel az ellentéte jellemzi Fassbinder módszerének: a hűvös, ironikus, kritikus távolságtartás – a világgal és saját munkájukkal szemben egyaránt.

Georg Seessen: A csodás játékrontó (Rainer Werner Fassbinder) 


NEMEK HARCA

Miként a klasszikus noir táptalaja a frusztráció, tehetetlenség, elidegenedés alapérzése volt a világháború utáni férfilélekben, úgy a női noir felvirágzása is egy komplett generáció csalódásából fakad: ezúttal a másik nemnél, az ultrakonzervatív Reagan-érában, egy hősies küzdelem után, amely az előző évtizedben átformálni látszott az évezredes gender-tradíciókat.

Vajda Judit: Gender és groteszk (Marco Ferreri filmjei a MeToo tükrében)

Varró Attila: Gyengébb igen (Rendőrnők és homme fatalok) 

Varga Zoltán: Végső állomás: Hårga (Kultmozi: Fehér éjszakák) 


KÉPREGÉNY LEGENDÁK

Géczi Zoltán: Lángolva buknak alá az angyalok (James O’Barr: A holló) 


ÚJ RAJ

Kovács Kata: Boldogtalan ifjúság (Jan Komasa) 


KÖNYV

Kelecsényi László: Gyászmunka (Pintér Judit és Kincses Károly szerk.: Sára Sándor)


MAGYAR RÖVIDFILMEK

Szivák Bernadett: Ámokfutás (Beszélgetés Vigh Bálinttal)

Szivák Bernadett: Rododendron (Beszélgetés Kovács Leventével és Törcsi Leventével) 


TELEVÍZIÓ

Fekete Tamás: Nagy-Oroszország (Nagy Katalin tévésorozatok)


KÍSÉRLETI MOZI

Szász Csongor: „Nincs értéktelen kép” (Beszélgetés Lichter Péterrel)


KRITIKA

Gelencsér Gábor: Szív és vese (Buvári Tamás: Magdolna)

Schubert Gusztáv: A szelídek ereje (Beszélgetés Buvári Tamással)

Fekete Tamás: Betörni a profik közé (Lóth Balázs: Pesti balhé)

Kovács Bálint: A felszín túszai (Niels Arden Oplev: Daniel) 


STREAMLINE MOZI

Lichter Péter: Természets fény (Terrence Malick: A Hidden Life) 

A címlapon: Horvát Lili: Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (Stork Natasa) – A Mozinet szeptember 24. bemutatója