Legtöbb munka a koprodukcióban készülő Fövenyóra című filmre vár, amely Dursték egyik legnagyobb vállalkozása. Összesen 130 millió forintból gazdálkodhatnak, amelyből 50 milliót a magyar fél, a fennmaradó 80-at pedig a belgrádi illetőségű ART and POPCORN produkciós iroda fedez.
„A film Danilo Kis önéletrajzi munkájára épül, amelyből Tolnai Szabolcs írta a forgatókönyvet – mondta az előkészületeknél tartó Fövenyóráról Durst. Az események a negyvenes évek végén játszódnak, és a stáb a Vajdaságban fog forgatni. Egyelőre még nem végleges a színészek névsora, tárgyalunk többek közt Molnár Piroskával, Rajhona Ádámmal és Cserna Andrással is.“
„Pohárnok Gergely lesz a film operatőre, mivel a Fövenyóra fekete-fehérre forog, bár a két-három éve húzódó produkció eleinte színes nyersanyagra készült volna. Az első képkockákat december 10-én vesszük fel Jugoszláviában.“
Kisfilmek a Dunában
A Duna Műhely idén ősszel tíz produkciót készít, amelyből többet indítani szeretnének a 37. hazai filmes seregszemlén. Közülük október 22-én befejeződött Sopsits Árpád Forgás című kisjátékfilmjének felvétele, a filmet a jövő évi Filmszemle előzsűrijének kedvező döntése esetén a versenyprogramban kívánják bemutatni. Az operatőr Szatmári Péter volt.
„Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél legújabb kísérleti filmjét Az egyvezérszavas védelem címmel láthatják majd a Buharov-rajongók. Csáki László-Pálfi Szabolcs Egerszalók címmel készített filmet, amelynek végső munkafázisai befejeztével a kópia a Szemlére lesz kész.”
Dosztojevszkij Budapesten A Hét hónappal később forgatásán |
„November 20. körül kezdődik Dyga Zsombor Borítás című kisjátékfilmjének forgatása, Marosi Gábor operatőr és a megszokott Dyga-csapat közreműködésével. A film alapján előre láthatólag új oldalát ismerjük meg a rendezőnek. Ugyancsak ebben az időszakban készül majd Madarász István Előbb-utóbb című időutazós–háborús kisfilmje.”
„Tolnai Szabolcs Az erdő című kisfilmjének utómunkálatai zajlanak, a film operatőre Cs. Nagy Sándor.“ Cs. Nagy emellett rendez is, A kakas éve címmel forgatja filmjét, amelyben Lukács Dávid az operatőr, és amelynek elkészítésében Dr. Máriás Béla író és Vágvölgyi András is részt vesz.
„Vizi Mária József Attila Óda című művére készített versfilmjével és Medgyesi Gabriella Szabad vagyok című, Grencsó Istvánról készített portréjával készül a Durst-csapat a Szemlére, de reményeik szerint a IV. Filmtett-Duna Műhely táborban készült kisfilmeket is láthatja majd a közönség. Vélhetően a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóival közösen készített filmek közül is bemutatásra kerül majd néhány.“
Átgondolandó célok, támogatási arányok
Reagálva a producerek és rendezők nemrég felélénkült vitájára, Durst túlzottnak tartja a filmek támogatására megpályázható pénzek 70-30%-os normatív-szelektív elosztását. A műhelyvezető ugyanakkor nehezményezte, hogy normatív támogatás egyáltalán nem jár a kis- és dokumentumfilmeknek, a 20%-os közvetett állami támogatás pedig főként bérmunkáknak és a koprodukcióknak kedvez. „Mindez nagyon hasznos a hazai szakembereknek és a filmiparnak, de kedvezőtlen lehet a filmművészetnek. Át kellene gondolni, hogy miként érdemes támogatni a külföldi pénzek bevonásával készülő produkciók megvalósulását és a magyar filmeket. A hazai alkotások képviselte értékeket meg kell őrizni, a piaci alapon történő támogatás azok elsorvadásához vezet.“
A jelenleg külföldi filmfinanszírozók megkeresésével foglalkozó független producer kivár, mert tapasztalatai szerint a hazai pénzforrásokból kiszámíthatatlanul érkeznek a megítélt összegek. Durst azzal is „kívülállónak“ számít, hogy egészestés játékfilmjeinek megvalósítása során egy nagyságrenddel kisebb összegben gondolkodik, szerinte néhány tízmillióból is le lehet forgatni egy másfél–kétórás filmet, szemben a százmilliókból gazdálkodó produkciókkal.
Végül a Cottbus-ba utazó producer elmondta, hogy a németországi eseményen éppen Magyarország mutatkozik be, és ezt az alkalmat is szeretné felhasználni, hogy külföldi pénzeket vonjon be saját produkcióiba.