Scorsese elsősorban kisebb költségvetésű filmjeivel vált ismertté, 2002-ben azonban a New York bandáival és idei új filmjével a nagy és feltűnő hollywoodi mozi irányába tett lépéseket. Ezek a filmek bőségesen használnak vizuális effekteket is, ami a 62 éves rendező több mint 40 éves pályafutása során nagyon ritkán volt jellemző.
Mániákusan megszállott és baktériumfóbiás |
Martin Scorsese a 70-es években azokkal a rendezőkkel együtt jelent meg az amerikai moziéletben, akik a hollywoodi struktúrán kívül készítettek nagysikerű filmeket. Kis költségvetéssel forgatott városi történeteket gyötrődő figurákról, akik a személyes megváltás lehetőségeit keresik. A 80-as években némiképp elhalványult filmjeinek ereje - ekkor készült például a nagy vitákat kiváltó Krisztus utolsó megkísértése. 1990-ben a Nagymenőkkel visszatért a mozi élvonalába.
A New York bandái kapcsán sokan azt várták, hogy Scorsese végre megkapja majd a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat, végül azonban A zongorista című filmjéért Roman Polanski mellett döntött az Akadémia. Scorsese-nek ez volt a negyedik jelölése a díjra - de ezúttal sem kapta meg.
A The Aviator szintén nagy Oscar-esélyekkel bír. A dolog árnyoldala Scorsese szerint az, hogy a közönség egyre inkább zokon veszi, ha bizonyos döntnökök akarják megmondani neki, melyik a legjobb film, vagy kinek a legjobb a művészi teljesítménye. A film nagyjából 20 év történetét meséli el Howard Hughes életéből. A késő 20-as évek producer-fenegyerekéből a 40-es évekre pilótazseni lett, majd elborult elmével élt 1976-os haláláig. Scorsese rendezése bemutatja Hollywood aranykorát, az éjszakai klubéletet, valamint az az epizód sem marad ki belőle, amikor Hughes 1938-ban megalkotja a korszak leggyorsabb repülőgépét és 3 nap és 19 óra alatt körberepüli vele a Földet. Hughes ugyanakkor mániákusan megszállott volt és baktériumfóbiás. A filmben láthatjuk, ahogy sebesre súrolja a kezeit, és hetekre bezárkózik egy szobába.
Bőséges vizuális effektekben |
Scorsese először hagyományos technikával forgatta le a filmet, majd digitális technológia segítségével a 20-as, 30-as, 40-es évek filmjeihez hasonlóvá alakította.
A kritikák szerint a The Aviator épp abban a legerősebb, amit Scorsese a legjobban tud. Egy gyötrődő, de tehetséges ember portréját rajzolja meg, egy komplex személyiség egyszerű történetét.
Scorsese következő filmterve egy kis költségvetésű gengszterfilm The Departed címmel. Egyszerű sztorival - ahogy a rendező fogalmaz, "épp az egyszerűség a nagy kaland benne, hiszen az egyszerűség nagyon csalóka fogalom."