Színpadkép a ZOO TV Tour idejéből |
A U2 koncertfilm elvisz ennek az élménynek egészen a határáig. Néhány felvezető képsor után a multimédiás tapasztalatok befogadására konstruált színpad előtt, felett körözünk, szinte érezni, ahogy az első néhány kemény akkord elkap, megemel, de mégsem lesz igazi szárnyalás a dologból. Hiába nyúl felém Bono, hiába érzem, hogy akár Adam Calyton bass gitárjába is belepengethetnék, vagy üthetném Larry Mullennel a dobokat, tíz perc után kihűlt számomra a koncert. Ott látom a zenészeket a színpadon, ahogy lenyomnak egy profin előkészített, minden pillanatában megkomponáltnak látszó bulit, és néha mintha ott sem lennének. Izgalmasabb eljátszani azzal a gondolattal, hogy a nagytotálok alatt a kép alján a közönség soraiból kiemelkedő mobiltelefonok és fényképezők közé emelve a sajátom, vajon a mozgókép részének tekintenék-e a mögöttem ülők?
A U2 emberi jogi szerepvállalása is mesterkélten hat a filmen. Természetesen fontos misszió az emberi jogok tiszteletben tartására felhívni mindenki figyelmét, és erre valóban alkalmas egy olyan több tízezer embert megmozgatni képes, intézményesült zenekar, mint a több mint harminc éve működő ír banda. Az Achtung Baby és az ehhez kapcsolódó Zoo TV Tour mindent elsöprő vizuál-attakra épülő színpadképe után lényegre törően egyszerű a mostani dizájn. Pár könnyen érthető vallási jelkép, szimbólumok és szavak láthatók a kivetítőkön, de biztos, hogy mindenáron bele kell erőltetni a koncertfilmbe is az „üzenetet”?!
Végül is nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy azért lett a U2 a zenés digitális térbeli mozgókép-kísérlet alanya, mert jól rímel a 3D-re.
"Kötelező üzenet" egyszerű jelképekkel |
Mindezen hibák ellenére is sok nagyszerű pillanata van e térhatású koncertfilmnek – a profizmus nemcsak unásig gyakorolt színpadi jelenlétet jelent -, és egy nálam mélyebben elkötelezett rajongó valószínűleg minden percét élvezné. Ugyanakkor a zenés műfajnál maradva a 3D-élményt sokkal inkább el tudom képzelni egy opera-közvetítés esetén, mint egy Gogol Bordello vagy Manu Chao koncertnél.
Hiába az illúzió, ha nincs igazi varázslat, ez viszont nem a digitális térbeli pixelhálón múlik, és kíváncsian várom, hogy milyen lesz egy jégkorong- vagy egy amerikai futball mérkőzés 3D-s közvetítése.