Újabb rengés a hazai moziszakmában: egyszerre három, filmszínházakba befektető nemzetközi cég is kivonul a térségből, árulja soktermeseit. Úgy látszik, a hagyományos mozik kiszorítása után most a multiplexek kerültek szorongatott helyzetbe: túl sok lett belőlük. A szakemberek szerint azonban tulajdonosváltásokról és nem bezárásokról van szó.

Három hete tette közzé az Online Financial Rewiew, hogy az ausztrál Village Roadshow – a magyarországi InterCom partnere – csökkenti részvételét a moziüzletben, amely mostanában kevésbé jövedelmező. A cég eladja soktermes mozijait Svájcban, Magyarországon és Görögországban is azután, hogy már megvált vetítőhelyeitől Németországban és Hongkongban. Svájci 13 termét a vezető európai moziüzemeltető, a Pathe vette meg; az összesen 45 termet magában foglaló 6 magyarországi multiplexét pedig az InterCom veszi át.
A pesti Pólus Centerben működő Cineplex Odeon tulajdonosai is komoly tárgyalásokat kezdtek a lehetséges vevőkkel. Ugyancsak eladják hamarosan a Ster Century mozik egész európai „flottáját”. Csak látszólag ellentmondás, hogy miközben árulják, folytatják a hálózat bővítését: hamarosan új multiplexük nyílik Madridban, majd Cardiffban és Leedsben is. – A hálózattól ugyanis nem csőd miatt válnak meg, hanem azért, mert a dél-afrikai befektetők ezután mással akarnak foglalkozni – érvel Pressing Csaba magyarországi igazgató. A hazai Ster Century mozik közül a budapesti Westend bevásárlóközpontban levő éppen az európai flotta „zászlóshajója” a maga 14 termével és évi 1,5 millió (!) látogatójával. A Camponában levő kisebb, tíztermes társa rossz hírét is cáfolja az igazgató. Szerinte ez a mozi hamarosan megszerezheti a fővárosi piac 10 százalékát (a Westend 20-25 százalékot hoz). Úgy látja, máris megállt a piac csökkenése, és fokozatosan növekedni fog a budapesti össznézőszám, a jelenlegi 8 millióról 10 millióra. A mozipiac helyzete persze alapvetően a filmektől függ. Ha kevesebb a (főként amerikai) bombasiker, kisebb a bevétel. Érdekes jelenség, hogy az utóbbi időben nálunk nő az érdeklődés az európai filmek iránt. A Ster Centurynél például a francia Bíbor folyók vagy a Farkasok szövetsége népszerűsége vetekszik a tengerentúli slágerfilmekével.
Népszabadság