A szokásos meder
A Fehér tenyér főszereplője, Uldi
(Hajdu Miklós) és Tas |
Először a különdíjak átadására került sor. Elsőként a Diákzsűri elnöke, Teszler Tamás adta át a Zöld Holló díjat Pálfi Györgynek Taxidermia című filmjéért. A díjátadás ezután régebbi vizekre evezett, a tavalyi év legnézettebb filmjéért először a Mozisok Országos Szövetsége adott át díjat a Sorstalanság-nak, majd az Országos Rádió és Televízió Testület. A filmplakát kiállítás szakmai díját Herceg Fanni kapta Fekete kefe plakátjának tervezéséért. A közönségdíjat pedig a József és testvérei plakát és Mezei Zsolt érdemelte ki. A Színház és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak szavazata alapján a Nyakkendő díjat Bárdos András vehette át. A külföldi kritikusok elismerését, a Gene Moskowitz díjat rendhagyó módon megosztva adták ki: a Fehér tenyér és a Taxidermia osztozik az díjon. A filmhu internetes közönségszavazásának nyertese a Friss levegő-vel folytatott rettentő szoros verseny után végül a Fehér tenyér lett.
Nem - fikciós elismerések
A tudományos - ismeretterjesztő zsűri elnöke, Lugossy László a mezőny értékelésében kiemelte, hogy a beérkezett negyvenöt pályamunkából azt a tizenkettőt válogatták be a versenyprogramba, amelyek a műfaj legszebb hagyományait folytatják: láthatóvá teszik a nehezen láthatót. A zsűri elnöke jó szívvel ajánlja pedagógusok figyelmébe az elkészült munkákat, mert nagyon jól felhasználhatóak az oktatásban.
A kategória rendezői díját Mosonyi Szabolcs vehette át Gyapjaspille - hernyók a pokolból című filmjéért. A rendező köszönetnyilvánításában a hernyóknak adott hálát. Lakatos Iván, a Casus belli ember című fődíjas alkotás készítője pedig Ferenc Ferdinándnak mondott köszönetet.
A dokumentumfilmes zsűri elnöke, Dér András szerint semmi különös nem történt idén: a magyar valóságot és a közelmúltat nézhette végig a mezőnyben, ám néhol rémálomba és mozgóképtelenségbe fordultak élményei. Dér a dokumentumfilmeseket Don Quijoté-hez hasonlította, amiért rendületlenül készítik munkáikat.
Elismerő oklevélben részesült az Egy ember Munkácsról - Jávori Ferenc portéja, Yale Strom alkotása. A rendező távollétében a producer, Újvári Judit vette át a díjat. Göncz Kinga esélyegyenlőségi minisztertől az Esélyegyenlőség díjat Tóth Artin vehette át Érintettek II című munkájáért. A Schiffer Pál díjat Szalay Péter kapta Határeset című filmjéért. Az operatőri díjat Bálint Artúrnak ítélte a zsűri: az Ikrek, a Moszny, és a Józsi nővér és a sárga bicikli című filmek fényképezéséért. A rendezői díjat megosztva kapta Litauszki János (Cérnaszálon) és Dobray György (Gólyamese). A fődíjat Forgács Péter Fekete kutya - történetek a spanyol polgárháborúból című filmkölteménye érdemelte ki.
Kis - film - hagyomány
Halász Péter a Herminamezőt játéknak tartja
|
Elismerő oklevelet kapot kísérleti kategóriában Peter Sparrow Recycled pro reo neo című vérbeli kísérlete, valamint kisfilmes kategóriában Török Ferenc Csodálatos vadállatok című tévéjátéka. A kísérleti filmes fődíjat Halász Péter vehette át Herminamező - Szellemjárás című hetvenhét perces kisérleti munkájáért. (A gyógyíthatatlan beteg művész ez alkalomból limuzinnal érkezett a Millenáris Teátrumba.) Halász Péter műfaji szempontból játéknak minősítette filmjét köszönetnyilvánításában, inkább abban érezte a kísérletet, ahogyan egy fillér támogatás nélkül nekivágtak a forgatásnak. A kisfilm kategória fődíjasa Buvári Tamás lett Kivégzés című adaptációjával. A rendező a kortárs irodalomnak és Bodor Ádámnak mondott köszönetet, amiért ihletforrást biztosítanak számára.
A játékfilmek vitája és díjazása
A játékfilmes díjak átadása előtt az elmaradt vita miatt kárpótolni szerették volna a résztvevőket, ezért a zsűri Magyarországról már távozott tagjai videoüzenetet küldtek a szemle közönségének. Az angol nyelvű értékelések hevenyészet fordításai nagy derültséget keltettek a teremben, Dimitri Eipides ugyan semmiféle konkrétumba nem bocsátkozott, Mike Goodridge annál inkább: többször is kiemelte a Taxidermiá-t és a Fehér tenyér-t, valamint Kocsis Ágnes Friss levegő-jét. Az amerikai zsűritag beszámolt nehézségeiről is, a Csoma filmet nagyon kísérletinek tartotta, míg a Sztornó történetét nem is értette, hiszen nem ismeri a magyar adórendszert. Manuel Grosso Galván immár személyesen, tolmács segítségével osztotta meg gondolatait a Millenáris Teátrum közönségével. Szerinte túl sok filmet kellett megnézni rövid idő alatt, úgyhogy ő már szinte magyarul gondolkozik. Galván szerint a provokatív, fiatalos filmeknek kell esélyt adni a díjazásban. Szász János kifejtette, hogy utál zsűritag lenni, és nem szeret a döntőbíró szerepében tetszelegni, ezért inkább arra hívta fel a figyelmet, amikor Pálfi és Hajdu a Gene Moskowitz díj átvételekor összeölelkezett. Szász szerint ennek az ölelkezésnek kellene mérvadónak lennie, és nem a lökdösődésnek. Balog Gábor az operatőri díjak döntéshozatalát világította meg: azért döntöttek a megosztás mellett, mert a magyar film klasszikus hagyományát és az új törekvéseket egyenértékűnek érezték, ezért a mindkettőt díjazni szerették volna, és egyben jelezni is, hogy azonos színvonalon van a kettő.
A szakmai díjak átadása folytatódott: az Arany Olló díjat Politzer Péter kapta a Fehér tenyér vágásáért, az Aranymikrofont pedig Zányi Tamás az Élet vendége - Csoma legendárium hangkeveréséért kapta, de a Taxidermia miatt is megköszönte. Az új, ötszázezer forintos látvány díjat Grunwalsky Ferenc adta át a Taxidermia látványáért felelős népes szakemberhadnak: Asztalos Adrien /díszlet, látvány/, Szőlőssi Géza /látvány, ötletek/, Patkós Júlia: /jelmez/, Haide Hildegard /maszk/, Pohárnok Iván /speciális maszk/. A szintén új, legjobb eredeti filmzene díjat a Johanna című operafilm zenéjének komponálásáért Tallér Zsófia kapta, a várandós művésznő helyett Dudás Viktor vette át és köszönte meg a díjat "Kodály és Bartók hazájában". A legjobb produceri díjat a Fehér tenyér produceri gárdája érdemelte ki: Angelusz Iván, Kovács Gábor, Pataki Ágnes, valamint Reich Péter.
A tavaly legjobb mellékszereplő idén főszerepben |
A legjobb forgatókönyv díját a Csak szex és más semmi triója: Divinyi Réka, Goda Krisztina és Heller Gábor érdemelte ki. (Utóbbi köszönetnyilvánításában "egyébként jóképű" norvégmintás pulcsija miatt szabadkozott.) A legjobb elsőfilm Simó Sándor díját Kocsis Ágnes kapta Friss levegő című filmjéért. A legjobb operatőri munka elismerését a fenti okokból megosztva adták ki: Nagy András régen megérdemelt díja ezúttal a Fehér tenyér és a Johanna fényképézéséért járt - a díjazott köszönetnyilvánításában kiemelte, utóbbi munkáját Erdély Mátyással közösen készítette, tehát az elismerés részben őt is illeti. Az operatőr kameracsapatának és Regéczy Viola fénymegadónak köszönte meg a díjat, valamint a rendezőknek, akik biztosították számára a szabadon való gondolkodást. Az opertőri díj másik felét Máthé Tibor kapta a Vadászat angolokra című kosztümös film fényképezéséért.
A legjobb rendezői látvány díjat Szemző Tibor érdemelte ki Az élet vendége - Csoma legendárium hagyományokat tisztelő és megújító, egyéni látványvilágának megteremtéséért. Az útkereső, rendező zeneszerző a Millenáris Teátrum színpadán a forgatókönyvíró Sári Lászlónak és az alkotás akusztikumáért felelős mesemondó Törőcsik Marinak mondott köszönetet. Szemző kiemelte a film létrejöttében segédkező producereit :Bognár Attilát és Durst Györgyöt. A film látványvilágáért Szemző hálás Szaladják Taikyo István operatőrnek, Roskó Gábor festőművésznek és Papp Károly Kásának.
A legjobb rendező a 37. Magyar Filmszemlén a vastapssal ünnepelt Hajdu Szabolcs lett a Fehér tenyér című filmjéért, a legjobb film pedig a Pálfi György rendezte Taxidermia. Az ifjú rendező négy évvel ezelőtti Corvinbeli beszédére emlékeztette a jelenlévőket, amikor a Hukkle elsőfilmes díjának átvételekor megígérte, visszatér.