Immár 36. alkalommal mérettek meg a független filmes alkotók, a szemle programja pedig maratoni mozizást ígért. Két napon keresztül, reggeltől éjfélig tartottak a vetítések és konzultációk, az eredményhirdetésre és díjátadásra 20-án, vasárnap került sor. A filmek száma is azt bizonyította, ma már a technikai lehetőségek könnyen elérhetőek és adottak, bárki tud forgatni haverokkal közreműködve, egy DV kamera segítségével. Talán ennek oka az is, hogy a függetlenfilmes tábor némiképp felhígult. Sokan talán összekeverték az amatőr és független fogalmát, a programban jó néhány át- és kigondolatlan alkotás is szerepelt. Sajnos néhányan az íratlan és írott szabályok felrúgásában és nem a műfajok határainak kitágításában látták a függetlenség létét, de a filmkészítés szabályai kötöttek. A film, ha jól alkalmazzák, kitűnő eszköze a gondolatok, érzések, történetek és mondanivaló megosztásának, de alapszabály, hogy egy film soha nem lehet öncélú. Ezt néhányan figyelmen kívül hagyták idén, sokszor merő öntetszelgésből vagy a filmes szakma társadalmi presztízsében való fürdőzés kedvéért ragadtak kamerát. A filmkészítésnek azonban csak akkor van értelme, ha az alkotó megfelelő mondandóval bír, Vincze Teréz szavaival élve „filmet készíteni nem kötelező”.

Az idei Szemlén kevés volt az animációs alkotás, csupán egyetlen film próbálkozott ebben a műfajban alkotni. A másik hiányolt filmtípus a fikciós, kísérleti kisjátékfilm volt, holott a független alkotás tényéből épp a kísérletezés adódik, ebben a műfajban tudnának leginkább kibontakozni a fiatal és független alkotók. Sok dokumentumfilm szerepelt a programban, a díjazott alkotók között is szerepelt doku-filmes, a zsűri azonban inkább a fikciós kisjátékfilmeket díjazta. Legalábbis azt a keveset, ami bemutatásra került.

Csík Juci - Tollas
Több különdíjat is átadtak a záró ünnepségen, Filmtörténeti DVD csomagban két alkotó is részesült. Az egyik díjazott munka Schneider Ákos Zsebik című alkotása lett a jól kitalált történet és operatőri munka miatt. Csáki László szerint „azokat a pontokat sikerült kikerülnie, amelyek esetleges hibák lehettek volna, így a színészi játékot nem a dialógussal oldotta meg, hanem a történések érzékeltetésével és a képekkel mesélt.” Csík Juci Tollas című dokumentumfilmje szintén DVD csomagban részesült „a jó témaválasztás és feldolgozás miatt, és azért, mert több oldalról is körbe járja a témát, bár talán kicsit több mindent is felvetett, mint amit a film elbírt” – vélekedett Csáki. KVB ajándékcsomagot kapott Magyar Máté Időzés című „nagyon jól kitalált, feldolgozott és átgondolt kisjátékfilmje. Ügyesen alkalmazza a dramaturgiát, eljut A pontból B-be, élvezhető film, főleg a szép vizuális megoldások miatt - mondta róla Csáki László. A Magyar Művelődési Intézet különdíját pedig Káldy László Agglegény valamint Sláger Rádió című munkája kapta.

Két filmet delegált a zsűri az Országos Függetlenfilmes Fesztiválra. Gulyás Tibor és Irimiás Balázs Khmalaria című filmje a képi ötletessége és ritmusérzéke miatt hívta fel a figyelmet önmagára, valamint Lichter Péter Éjszakai előadás című alkotása „a szép képi megoldások és eredeti fotografikus elemek miatt. A képekben benne rejlett a történet, látványos képekkel mesélt el egy sztorit” – indokolta meg a döntést Vince Teréz.

Simonyi Balázs és Tóth Barnabás (Terep)Szemle című munkája nyerte el a szemle harmadik díját. A zsűri azért díjazta az alkotást, mert „egy terepszemle szituációból növeszti a történetet valamiféle filmművészeti, filmkritikai és

Simonyi Balázs, Tóth Barnabás
(Terep)Szemle
filméletbeli parabolává, ami rendkívül mókás fordulatokat vesz. Aki a magyar filmnek kedvelője, tisztelője vagy akár gyűlölője - tehát minden nézőtípus - élvezheti ezt a kis geget. Az látszik rajta, hogy az alkotók nem közömbösek a magyar filmművészet iránt, ezer szállal kötődnek a filmkészítéshez. Számomra nagyon szimpatikus volt az a fajta humor, irónia, amellyel erre a világra tekintenek, ami amúgy nagyon hiányzik a mai filmes közéletből és a magyar filmből magából is" – mondta Vincze Teréz. Bojtár B. Endre szerint a Szemlén „kevés film volt, amely merte elengedni magát, és mert humorizálni kicsit”. Ez a film ezek közé tartozott.

A második díjat és az ezzel járó pénzjutalmat Gát Balázs és Antos Balázs Zenészbúcsúztató című dokumentumfilmje nyerte el. „Nagyon furcsa és ravasz alkotás. A film elkezdődik egy témával, azzal, hogyan hullott szét az ózdi cigányzenész szubkultúra művészi és társadalmi értelemben egyaránt, majd a végén beletorkollik egy jobbára romák által látogatott gyülekezet zenés mindennapjainak bemutatásába. Nagyon jó volt maga az ötlet, a szubkultúráról valóban megtudtunk valamit, de sajnos nem eleget, nagyon sok elvarratlan szál maradt a film végére, amit talán érdemes lenne még a későbbiekben kibontani. Mindezek ellenére kerek, egész alkotás" – értékelte a filmet Bojtár B. Endre.

Az első díjat Pálos Gergely Találd ki hol fogsz lefényképezni című munkája kapta. „Nagyon fiatalos és profin megoldott operatőri munka jellemzi a filmet, ráadásul az alkotó nagyon jó témát talált meg. A megvalósítása könnyed, laza lett, és finoman össze tudta mosni a fikciót a dokumentummal” – mondta a filmről Csáki László.

A Szemle fődíját Fógel Katalin Mint a méhecskék című alkotása nyerte el a jó témaválasztás miatt. Csáki László szerint „nagyon pontos, összeszedett és emberi film, mely képileg szépen megfogalmazott”. Vincze Teréz szerint „az extrém téma megtalálásán túl érdeme még a filmnek, hogy a felvetés után is erősen él tovább a téma, nem válik az extremitások kiállításává, hanem egy erős emberi történetté áll össze. A képek is erősek, a film vizuálisan átgondolt, ami sokszor a jó helyzetfelismeréstől függ, attól hogy az adott helyzetben az alkotó képes-e felismerni a szituációt. Az operatőri munka izgalmas, érdekes történetet mesél el a film, ráadásul szépen”. Bojtár B. Endre is hasonlóképp vélekedett a filmről, de még hozzá tette: „érdekes volt látni, ahogy a főhős megtalálja a személyiségét, és ezért mekkora árat kell fizetnie. Sok rétege van ennek a filmnek nagyon jó érzékkel bemutatva”.

Sok érdekes és izgalmas alkotást láthattak az érdeklődők az idei Függetlenfilm Szemlén. Tény, hogy a független film nem amatőr film, és sok, a Szemlén látható alkotás nem is minősíthető annak. Ez az a filmkészítő réteg, akik számára nem pénzkereseti forrás a film, de az eszközök és a módszer, amit a filmkészítés során alkalmaznak, professzionális. Rendelkeznek ötlettel, jó dramaturgiai vagy ritmikai érzékkel és érzékenységgel. Szükség van független alkotókra, hogy nem csak az államilag vagy producerek által támogatott filmes ”elit” legyen képes alkotni, hanem a fiatal, nehezebben induló filmes generáció is megszólalási lehetőséget kapjon. A szervezők szándéka világos és tiszta, fórumot szeretnének teremteni a rendszerből valamiért kiszoruló alkotók számára. Előzetes szelekció nélkül lehetett a Szemlére nevezni az alkotásokat, ami szimpatikus kezdeményezés, de egyben hiba is volt. A filmkészítők önértékelésére bízták a döntést, de úgy tűnik még egy ilyen fesztivál esetében is szükséges valamiféle elő-szelekció.


Zsűri jegyzőkönyv

Készült a 36. Budapesti Függetlenfilm Szemlén
az Almássy Téri Szabadidőközpontban, 2005 február 20-án.

A zsűri:
Vincze Teréz– filmesztéta
Bojtár B. Endre –újságíró
Csáki László– képzőművész

Fődíj:
Fógel Katalin: MINT A MÉHECSKÉK
150 ezer HUF, a díjat a Magyar Mozgókép Közalapítvány ajánlotta fel

Első díj:
Pálos Gergő: TALÁLD KI, HOL FOGSZ LEFÉNYKÉPEZNI?
100 ezer HUF

Második díj:
Gát Balázs, Antos Balázs: ZENÉSZBÚCSÚZTATÓ
75 ezer HUF

Harmadik díj:
Simonyi Balázs, Tóth Barnabás: (TEREP) SZEMLE
50 ezer HUF, a díjat a Magyar Mozgókép Közalapítvány ajánlotta fel

Különdíjak:

Káldy László: AGGLEGÉNY, SLÁGERRÁDIÓ
25 ezer HUF, a Magyar Művelődési Intézet különdíja:

Magyar Máté: IDŐZÉS
KVB ajándékcsomag

Csík Juci: TOLLAS
Filmtörténet DVD csomag

Schneider Ákos: ZSEBIK
Filmtörténet DVD csomag

A zsűri következő két filmet juttatta tovább az országos fesztiválra:
Grey Gulyás Tibor, Irimiás Balázs: Khmalaria
Lichter Péter: Éjszakai előadás