A tartalomból:

JAPÁN REBELLISEK
A japán film „törvényenkívüli” rendezőinek kora nem áldozott le a két nemrég elhunyt pionír, Koji Wakamatsu és Nagisa Ôshima fénykorával, az új nemzedék legjobbjai – Ishii, Tsukamoto, Miike és Sono – követték példájukat.
- Vágvölgyi B. András: Szex, hírnév, politika (Nagisa Ôshima)
- Csiger Ádám: Harcosok klubja (Japán radikális rendezői)

HITCHCOCK
A thriller nagymesterének filmjei korántsem igazolják a nőgyűlöletéről elterjedt feminista verdiktet, filmjeiben az erősebb nem képviselői – még ha hétpróbás szívtiprók játsszák is őket, mint Cary Grant, Gregory Peck vagy Paul Newman – többnyire sokkal esendőbbnek látszanak, mint a gyakorlatias és energikus hősnők.
- Benke Attila: Tévedések és áldozatok (Hitchcock és hősei)
- Tania Modleski: Gyilkosság a babaházban (Alfred Hitchcock: Hátsó ablak)
- Hubai Gergely: Halálkeringők (Hitchcock filmzenéi)
- Schubert Gusztáv: A géniusz műhelyében (Stephen Rebello: Alfred Hitchcock - Így készült a Psycho)

AUDREY HEPBURN
A belga születésű színésznő számára kiheverhetetlen gyermekkori traumát jelentett elszakadása apjától, aki a háború alatt végleg magára hagyta a családot. A kívülálló szerep és az apa­, illetve az apaszerű figurák legtöbbször együtt vannak jelen a Hepburn­filmekben.
- Tüske Zsuzsanna: Az apás Galatea (Audrey Hepburn)

ÓZ FÖLDJÉN
Középfölde, Narnia vagy a Pratchett­féle Korongvilág legalább annyit köszönhetnek az Óz­regényt író Lionel Frank Baum hagyatékának, mint az európai mesekincsnek: a felismerést, hogy a folytatások legfőbb funkciója nem a megkezdett cselekményszálak továbbgördítése, hanem a virtuális világ gazdagítása.
- Sepsi László: Lefelé a Sárga úton (Óz-filmek)
- Ardai Zoltán: A sziluett (Victor Fleming: Óz, a csodák csodája)

SZUPERHŐS ÉS FILOZÓFUS
Ha a mindent átható technológia gondolkodásmódként és létmagyarázatként egyeduralkodóvá válik, szép lassan kiszorítja az egyéb, alternatív világképeket. Heidegger jóslata szerint éppen ezért egy szörnyű szakadék szélén egyensúlyozunk, hiszen ha puszta erőforrásként tekintünk a természetre, előbb­utóbb kénytelenek leszünk magára az életre, sőt, az emberre is így gondolni.
- Huber Zoltán: Így használd az okostelefonod (Heidegger és a Vasember)

MAGYAR MŰHELY
Negyven évvel ezelőtt indult a magyar dokumentumfilm történetének egyik legnagyobb szabású szociográfiai, társadalomkritikai vállalkozása. Dárday István, Mihályfy László, Szalai Györgyi, Vitézy László, Wilt Pál Nevelésügyi sorozata (1973­75) a magyar társadalom már akkor is problematikus területét vizsgálja. Hogyan készül a szocialista nevelés öntőformáiban a szocialista ember?
- Muhi Klára: „Nem is tudtuk, hogy ilyen sötétben élünk” (Beszélgetés a Nevelésügyi sorozat rendezőivel)
- Szalai Györgyi: Felejtés ellen (Emlékezés Wilt Pálra)

FESZTIVÁL
- Varró Attila: Vágyak és vezeklések (Berlin)
- Gyenge Zsolt: Az anyaszomorító (Călin Peter Netzer: A gyermek fekvése)

CHYTILOVA
- Zalán Vince: A harmadik jelentés (Chytilová „százszorszép” filmjei – 3. rész)

MOZIPEST
- Sípos Júlia: Lakatlanul (Beszélgetés Szemerey Samuval)

FILM/REGÉNY
- Szabó Noémi: Többnyire ártalmatlan (Isaac Marion: Eleven testek)
- Sepsi László: Fél­élet (Jonathan Levine: Eleven testek)

KRITIKA
- Gelencsér Gábor: Amerika anno zéró (Paul Thomas Anderson: A Mester)
- Bikácsy Gergely: Érzelmek iskolája (Olivier Assayas: Május után)


Legyél a Filmvilág mecénása: Vedd meg, védd meg!
A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!